کد خبر: 1097753
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
برخی از محیط بانان با انتشار تصاویری از روزمرگی‌های یک محیط بان در کنار افزایش دنبال کننده، آدرس شکار را مقابل چشمان شکارچیان می‌گذارند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: محیط‌بانی یکی از مشاغل سخت با جایگاه ویژه برای مردم است، آن‌ها طلایه‌داران عرصه طبیعت هستند که با در دست گرفتن جان خود به حفاظت از حیات وحش می‌پردازند.

در سال‌های اخیر با گسترش فضای مجازی در کشور، محیط‌بانان هم مانند سایر مردم به استفاده از فضای اینترنت روی آورده اند و مردم بیشتر با شغل آن‌ها آشنا شده اند.

برخی از محیط بانان با انتشار مطالب محیط زیستی، به دنبال کننده‌های خود آموزش‌های محیط زیستی می‌دهند و آگاهی آنان را در زمینه‌های آب و هوا، تغییر اقلیم مناطق حفاظت شده و حیات وحش بیشتر می‌کنند، اما به دلیل جذابیت حیات وحش برای مردم، برخی از محیط‌بانان با استفاده از فضای مجازی و شرایط ویژه‌ای که در آن قرار دارند مانند حضور در مناطق حفاظت شده اقدام به تعقیب و گریز گونه‌های شاخص مانند خرس، پلنگ و... می‌کنند و با انتشار آن در فضای مجازی اقدام به جذب مخاطب می‌کنند.

در نگاه اول انتشار چنین تصاویری برای مخاطبان و مردم جذاب و نشان از زحمات و عشق به شغل محیط‌بانی دارد، اما اگر از زاویه دیگری به این کار نگاه کنیم، می‌بینیم که برخی از محیطبانان برای جذب فالوور بیشتر، وارد حریم و لانه حیوانات می‌شوند و از کار اصلی خود یعنی حفظ و حراست از مناطق و حیات وحش دور می‌شوند.

به گفته کارشناسان حیات وحش، تعقیب و گریز حیوانات ممکن است آن‌ها را دچار استرس کند، مخصوصا اگر توله‌های آن‌ها همراهشان باشند و یا در فصل جفتگیری این قدام صورت بگیرد.

رئیس مرکز فوریت‌های سایبری یگان حفاظت محیط زیست گفت: استفاده از فضای مجازی برای محیط‌بانان مانند شمشیر ۲ لبه است؛ یک سوی آن مطالعه و ارتقای محیط‌بانان از نظر علم محیط زیست و لبه دیگر شهرت و فراموش کردن وظیفه اصلی آنان یعنی حفاظت از محیط زیست است.

بر اساس بخشنامه ابلاغیه حراست کل وزارت اطلاعات و حراست سازمان محیط زیست، فعالیت تمام کارکنان دولت در بستر تمام شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام، توییتر، فیس بوک و ... ممنوع اعلام شده و این موضوع به تمام استان‌ها ابلاغ شده است.

علیرضا ساجدین گفت: رسالت اصلی محیط‌بان حفظ و حراست از طبیعت و حیات وحش است. محیط‌بانان می‌توانند با عکاسی و فیلم برداری از کار خود و زیبایی‌های طبیعت آن‌ها را به دفتر یگان و پاسگاه‌ها با نام خود تحویل دهند، البته این بدین معنا نیست که محیط‌بان‌ها برای ثبت تصاویر بهتر جان خود را به خطر بیندازند و در فصل زادآوری به حیات وحش نزدیک شوند و به آن‌ها استرس وارد کنند.

او افزود: به فرمانده یگان حفاظت استان‌ها به صورت غیر مکتوب اعلام شده است تا محیط‌بانان مناطق خود را رصد کنند تا کسی از طریق شغل محیط بانی و حیات وحش به دنبال جذب فالور نباشد. انتشار فیلم‌های حیات وحش از تلفن همراه، پهپاد و دوربین‌های تله‌ای محیط‌بانان در فضای مجازی بدون هماهنگی با سازمان محیط زیست تخلف محسوب می‌شود و جرم است.

رئیس مرکز فوریت‌های سایبری یگان حفاظت محیط زیست گفت: باید فیلم‌ها در اختیار سازمان محیط زیست قرار گیرد تا در صورت صلاحدید منتشر شود، دلیل این کار این است که با لو رفتن مکان و تعداد حیات وحش، ممکن است شکارچیان ترغیب به شکار شوند و یا با فرهنگ سازی غلط مردم به حیات وحش مانند خرس و پلنگ و ... نزدیک شوند.

به گفته ساجدین، تاکنون گزارشی مبنی بر دستگیری شکارچی که از طریق فضای مجازی قلمرو حیوانات را شناسایی کند، نشده است، زیرا قلمرو حیوانات گسترده است و یک حیوان فقط در یک نقطه ثابت نمی‌ماند. زیستگاه‌های ما بزرگ هستند و همچنین شکارچیان بومی در مورد مناطق حفاظت شده اطلاعات محیط زیستی لازم را دارند، اما در هر صورت این کار تخلف است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار