کد خبر: 1097172
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۴
جزییات برگزاری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ورزشی ایران و پنجمین جشنواره بین‌المللی عکس ورزشی ایران در نشست خبری این رویداد تشریح شد.
 نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ورزشی ایران و پنجمین جشنواره بین‌المللی عکس ورزشی ایران امروز (شنبه، ۲۵ تیرماه) در آکادمی ملی المپیک با حضور سید مجتبی علوی دبیر جشنواره، عبدالحمید احمدی رییس شورای سیاستگذاری جشنواره، مشاور وزیر ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک، علی سامعی قائم مقام دبیر جشنواره در بخش عکس و نماینده فدراسیون جهانی هنر عکاسی (فیاپ) در ایران و محمد طیب مدیرامور بین‌الملل جشنواره برگزار شد.

احمدی در ابتدای این نشست درباره تاثیرگذاری رسانه بر ورزش گفت: امروزه قدرت ورزش در جهان برخاسته از قدرت رسانه است؛ اگر امروز ورزش در جهان تاثیرگذار و تعیین‌کننده شناخته می‌شود، در وادی قدرت ایفای نقش می‌کند، در صلح و توسعه حرف اول را می‌زند، بزرگ‌ترین و پرتماشاگرین رویداد‌های جهان را برگزار می‌کند، در چرخه اقتصادی جایگاه بالایی دارد، در مقابله و کاهش آسیب‌های اجتماعی و کاهش هزینه‌های درمان ایفای نقش می‌کند، در برنامه‌های طراوتی، ایجاد شور، نشاط، هیجان و امید در بین مردم حرف اول را می‌زند، بدون شک یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل آن همراهی رسانه با ورزش و تعاملی است که ورزش توانسته با رسانه برقرار کند، بنابراین باید به قدرت رسانه در ورزش جهان اذعان کنیم، همچنین باید گفت قدرت رسانه توانسته است ورزش را در صدر رویداد‌های مهم جهان قرار دهد.

او ادامه داد: صنعت سینما و تلویزیون نیز در تاثیرگذاری بر ورزش جایگاه قابل توجهی دارند؛ مخاطبان پرشمار رسانه در جهان متعلق به تلویزیون و صنعت سینما هستند و طبعا ما نمی‌توانیم از نقش بسیار پررنگ تلویزیون و سینما در فرهنگ‌سازی، جلب مشارکت مردم و همراهی آن‌ها با ورزش چشم‌پوشی کنیم. برای همه ما مشخص است که کشور‌ها امروزه بعد از آموزش و پرورش، از طریق ابزار رسانه، به‌خصوص تلویزیون و سینما، برای توسعه و ارتباط فرهنگ عمومی‌شان استفاده می‌کنند، قطعا توجه به این عرصه جایگاه خودش را دارد، از این رو اقدام به برگزاری جشنواره فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی و جشنواره عکس ورزشی کرده‌ایم تا بتوانیم ابعاد و زوایای مختلف ورزش را در معرض دید علاقه‌مندان، مردم و جامعه قرار دهیم.

رییس شورای سیاستگذاری جشنواره تاکید کرد: بنابراین دلیل اینکه ما به سراغ برگزاری این رویداد آن هم در گستره بین‌الملی رفته‌ایم، این است که بتوانیم زیبایی‌ها، جذابیت‌ها، مسائل و مشکلات و تنگناها، افتخارآفرینی‌ها و فرهنگ‌سازی در ورزش را از طریق این حوزه قدرتمند بیشتر در معرض دید مردم قرار دهیم و از این طریق به توسعه ورزش کمک کنیم. اعتقاد ما بر این است که اگر به دنبال توسعه واقعی، متوازن، فرهنگی و اخلاقی ورزش هستیم حتما باید از ابزار قدرتمند تلویزیون و سینما بیشتر استفاده کنیم و با همراه کردن جامعه هنری این عرصه از جمله فیلمسازان، تهیه‌کنندگان و بازیگران بتوانیم ورزش را هرچه بیشتر مردمی و عمومی‌تر کنیم و فرهنگ واقعی ورزش را از طریق سینما و تلویزیون در اختیار مردم قرار دهیم.

مشاور وزیر ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک اظهار کرد: خوشبختانه هم سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ورزشی توانسته است آثار ارزشمندی را از کشور‌های مختلف جهان و هم پنجمین جشنواره عکس ورزشی توانسته است بیش از سه هزار قطعه عکس با موضوعات مختلف را از عکاسان ورزشی در کشور‌های مختلف دریافت کند، این آمار بسیار قابل توجه است. در همین هفته با مشارکت جامعه هنری و ورزشی کشورمان مرحله نهایی جشنواره را شاهد خواهیم بود و آثار برگزیده رویداد معرفی خواهند شد، امیدوارم بتوانیم با معرفی آثار برگزیده به جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی میلان ایتالیا، شاهد کسب افتخار فیلم‌های معرفی شده از این جشنواره در سطح جهان باشیم.

احمدی افزود: مدیران و برگزارکنندگان جشنواره به دنبال وفاق، همدلی و هم افزایی در مسیر برگزاری این رویداد هستند و بر این اساس دست تمام نهاد‌ها و بخش‌های مختلف که در روند برگزاری به ما کمک کنند را به گرمی می‌فشاریم.

* ساخت فیلم ورزشی نباید به دست فراموشی سپرده شود

در ادامه سید مجتبی علوی دبیر جشنواره گفت: فراخوان جشنواره از بهمن‌ماه هم‌زمان با دهه فجر و جشنواره فیلم فجر منتشر شد، تا اول خردادماه پروسه دریافت آثار را طی کردیم و پس از آن به داوری پرداختیم. به‌رغم اینکه ۲ سال به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزاری رویداد‌های ورزشی و ساخت فیلم کمتر شده بود، اما آثاری را دریافت کردیم که نشان می‌دهد جامعه هنری همچون جامعه ورزشی پویا و پرتحرک است؛ در بخش فیلم‌های ورزشی ۵۳۱ اثر از ۶۹ کشور در جشنواره حضور پیدا کردند. این میزان حضور پس از ۲ سال تعطیلی رویداد‌های فرهنگی و هنری به شدت برای ما قابل اعتناست.

او تاکید کرد: جشنواره تخصصی فیلم‌های ورزشی تجمیعی از دیگر جشنواره‌هاست؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چندین جشنواره در طول سال برگزار می‌کند که هر بخش از سینما به یک جشنواره اختصاص می‌یابد، اما ما همه بخش‌های سینما از جمله مستند، کوتاه، بلند داستانی و... را در یک جشنواره برگزار می‌کنیم، با این حجم از فعالیت توانستیم در رده‌بندی سال ۱۳۹۸ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رتبه الف جشنواره‌های بین‌المللی در ایران دست یابیم. متاسفانه ورزش مثل سایر نهاد‌های دیگر در سطح فرهنگ و ساخت فیلم ورود نمی‌کند، متولی این امر وزارت ارشاد است و نگاه سازمان سینمایی باید به مسائل سینمایی یکپارچه باشد. همه مردم در هر سن و سالی به ورزش علاقه‌مند هستند و با ساخت یک فیلم می‌توانیم بزرگ‌ترین الگوسازی را در کشور ایجاد کنیم، نباید ساخت فیلم ورزشی فراموش شود.

دبیر جشنواره تصریح کرد: اگر سازمان سینمایی بنا ندارد که مستقیم در ساخت فیلم ورزشی ورود کند حداقل با تصویب دستورالعمل یا آیین‌نامه‌ای اجازه دهد، بودجه‌ای در اختیار هر نهادی قرار گیرد که می‌خواهد در این حوزه فرهنگ‌سازی داشته باشد. بخش خصوصی بدون داشتن بودجه توان برگزاری جشنواره‌هایی مثل جشنواره‌های دولتی را ندارد. جالب اینجاست که تنها جشنواره بخش خصوصی کشور ما که به‌صورت رقابتی برگزار می‌شود، جشنواره فیلم‌های ورزشی‌ست. برای دوام و قوام ورزش، اینکه متوجه شویم این حوزه در زندگی انسان‌ها اهمیت دارد و برای هر چیزی از جمله شادابی، نشاط، شور، غرور و به‌طور کلی سلامت روان جامعه به آن نیاز داریم پس باید به آن کمک کرد و ممیزی در ورزش صورت نگیرد. امیدوارم پیشنهادی که به دوستان دادیم مورد تحقق قرار گیرد و لایحه‌ای را تصویب کنند که ورزش از این امر مستثنی نباشد.

وی با پخش یک کلیپ در این نشست درباره تاکید رئیس جمهوری در جمع هنرمندان بر حمایت از بخش خصوصی در مسیر برگزاری رویداد‌های فرهنگی افزود: انتظار داریم نهاد‌های مسئول بخش خصوصی را به حال خود رها نکنند و در مسیر برگزاری رویداد‌های ملی و بین المللی در این سطح حمایت‌های لازم را داشته باشند و فعالان این عرصه را برای ادامه مسیر دلگرم کنند.

علوی تصریح کرد: در چهار دوره‌ای که به‌عنوان دبیر این جشنواره فعالیت کرده‌ام، هر سال از سه چهره رسانه‌ای، سینمایی و ورزشی که به‌نوعی پیوندی با سینما، ورزش و تلویزیون دارند، تجلیل می‌کنیم. امسال و در سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی از اردشیر لارودی، روزنامه نگار پیشکسوت عرصه ورزش، محمد نصیری قهرمان افسانه‌ای وزنه‌برداری و پژمان جمشیدی از ملی‌پوشان فوتبال‌مان به پاس یک دهه تلاش بی‌وقفه و مستمر در سینما که پرچم ورزش در هنر را برافراشته کرده است، تجلیل خواهد شد. همچنین برنامه‌ای برای نکوداشت زنده یاد قاسم فارسی، زنده یاد حمیدرضا صدر و زنده یاد علیرضا غفاری پیش بینی شده است.

وی در پایان با قدردانی از همدلی و حمایت‌های دکتر صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک و شورای ورزش سازمان صداوسیما از این رویداد، افزود: جشنواره سیزدهم با پیام رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین پیام رئیس فدراسیون جهانی فیلم و تلویزیون ورزشی (FICTS)، ۲۷ تیرماه در مجموعه ورزشی انقلاب آغاز به کار خواهد کرد.

* نمایشگاه عکس جشنواره در سطح بین المللی برگزار خواهد شد

علی سامعی قائم مقام دبیر جشنواره در بخش عکس در بخش دیگری از این نشست گفت: آثار برتر چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی عکس‌های ورزشی که در سال ۲۰۱۸ برگزار شد، در ایران به نمایش درآمد و سپس در میلان ایتالیا نیز در معرض دید مردم قرار گرفت. پس از شیوع ویروس کرونا در جهان تا امسال شاهد برگزاری این جشنواره نبودیم. فراخوان جشنواره عکس ورزشی برای هنرمندان ۹۰ کشور ارسال شد و درنهایت بیش از سه هزار عکس از هنرمندان ۵۳ کشور دریافت کردیم. برنده‌های ما امسال از اسپانیا، ایران، ایتالیا، تایوان، اندونزی و ایالات متحده آمریکا هستند. بعد از برگزاری نمایشگاه برگزیدگان عکس و اعطای جوایز در تهران، نمایشگاه آثار برتر پنجمین جشنواره بین‌المللی عکس ورزشی هم‌زمان با جام‌جهانی فوتبال قطر در اجرا خواهد شد، البته رایزنی‌هایی برای نمایش آثار برتر در کشور‌های دیگر نیز درحال انجام است.

نماینده فدراسیون بین المللی هنر عکاسی (فیاپ) در ایران ادامه داد: این جشنواره در سه بخش ورزش حرفه‌ای، مقدماتی جام جهانی فوتبال قطر و سایر فعالیت‌های ورزشی برگزار شد و درمجموع ۹۰ میلیون تومان جوایز بخش‌های مختلف جشنواره است. داوری آثار در سه مرحله انجام شد؛ مرحله اول به شکل امتیازی بود که بالاترین امتیاز‌ها جدا شدند، در مرحله دوم آثاری که در نمایشگاه به نمایش درمی‌آیند مجدد داوری شد و در مرحله آخر برندگان از بین آثار راه‌یافته به جشنواره برگزیده شدند. در انتخاب آثار سعی شد تنوعی از آثار را شاهد باشیم؛ فقط به فوتبال نپرداختیم و هم ورزش‌های حرفه‌ای از رشته‌های مختلف، ورزش معلولان و بازی‌ها و رشته‌های بومی، محلی نیز درنظر گرفته شدند. برگزیدگان نیز از موضوعات مختلف خواهند بود. افتتاحیه نمایشگاه عکس جشنواره عکس ورزشی دوشنبه، ۲۷ تیرماه در مجموعه ورزشی انقلاب برگزار خواهد شد.

در پایان این نشست خبرنگاران و مسئولان جشنواره به طرح پرسش و پاسخ‌هایی درباره جشنواره پرداختند.

سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم‌های ورزشی ایران و پنجمین جشنواره بین المللی عکس ورزشی ایران دوشنبه، ۲۷ تیرماه آغاز به کار می‌کند و پس از دو روز نمایش فیلم‌های منتخب در مجموعه ورزشی انقلاب، چهارشنبه، ۲۹ تیرماه برگزیدگان جشنواره در مراسم اختتامیه معرفی می‌شوند.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار