کد خبر: 1097170
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
حمید نوری بعد از ۹۲ جلسه دادگاه به حبس ابد محکوم شد
حمید نوری بعد از ۹۲ جلسه دادگاه به حبس ابد محکوم شد و این در حالی است که پیش از این وزیر خارجه سوئد گفته بود دولت و سیستم قضایی سوئد تحت تأثیر تبلیغات منافقین قرار نمی‌گیرند.
سیدصدرا حسینی
سرویس سیاسی جوان آنلاین: رای نوری بعد از ۹۲ جلسه دادگاه صادر شد: حبس ابد! این بالاترین درجه مجازات برای یک فرد در کشور سوئد بوده که حالا برای حمید نوری تعیین شده است، اما مرور روند رسیدگی به پرونده وی حکایت از این دارد که اساس شکل گیری با حمایت گروهک‌های تروریستی بوده است.
 
چگونگی تشکیل پرونده
 
تشکیل پرونده‌ای بر اساس کتاب خاطرات یک فرد از اتفاقات دهه ۶۰ در ایران و قطور شدن پرونده بر اساس شهادت سازمانی نیرو‌های رسمی منافقین بوده است که البته به دلیل تناقضات موجود دادستان سوئد مجبور شد ۲۰ نفر از شهود شهر را از روند اعلام شهادت کنار بگذارد.
 
جوسازی سنگین رسانه‌ای علیه حمید نوری همزمان با روند برگزاری جلسات دادگاه، نگه داری او در سلول انفرادی در تمام هزارروزی که از بازداشتش می‌گذرد، عدم دسترسی نوری به وکیل انتخابی، عدم امکان مطالعه کیفرخواست پرونده، عدم دسترسی به پزشک در تمام دو سال و هشت ماه گذشته، عدم امکان تماس یا ملاقات مرتب با خانواده، عدم امکان شهادت به نفع حمید نوری در روند برگزاری دادگاه و عدم امکان دفاع مناسب نوری از خود از جمله موارد مورد اشاره در وضعیت رسیدگی به پرونده حمید نوری از سوی کشوری است که شعار حقوق بشر سر میدهد.
 
سوئدی‌ها بر اساس براورد‌ها برای برگزاری دادگاه طولانی ۹۲ جلسه‌ای حمید نوری بیش از ۵۰ میلیون یورو هزینه کردند. سوئدی‌ها علاوه بر ۵۰ میلیون بیورو هزینه برای این ماراتن نمایشی و رسانه‌ای دو هفته هم کل دادگاه را به البانی منتقل کردند تا شهادت تعدادی از اعضای منافقین را علیه حمید نوری بگیرند.
 
طبق گفته غریب آبادی معاون امرو بین الملل قوه قضاییه از حدود ۹۵ جلس دادگاه حمید نوری فقط در ۵ جلسه حمید نوری صحبت کرده و ۹۰ جلسه در اختیار اعضا یا حامیان گروه تروریستی بوده است.
 
به شرایط سخت برای دفاع در برابر اتهامات متعدد گروهک تروریستی منافقین و دادستان سوئد باید عدم دسترسی به پزشک و چشم پزشک را هم اضافه کرد.
 
نقش منافقین
 
منافقین و گروه‌های ضد انقلاب علی رغم همه محدودیت‌ها و مشکلات برای خانواده هحمید نوری بار‌ها آن‌ها را در حاشیه جلسات دادگاه مورد اهانت و اذیت قرار دادند. زمانی که در ایران هشدار داده شد اجازاه ندهید با جعل و تحریف تاریخی جای جلاد و مظلوم عوض شود، عده‌ای تصور نمیکردند داعشی‌های دهه ۶۰ ایران در حال بازسازی چهره‌ای مدافع حقوق بشر از خود باشند. این روند با حمایت ویژه آمریکا و اروپا و خارج کردن منافقین ار فهرست گروه‌های تروریستی شدت گرفته است و به جایی رسید که در جریان دادگاه نمایشی در استکهلم سوئد آن‌ها مدعی مظلومیت شدند.
 
حمید نوری حتی نتوانست از واژه منافقین در جلسات دادگاه استفاده کند، اما در همان دفاعیات خود اشاره‌های جالبی دراینباره داشت مبنی بر اینکه منافقین در خون تمام شهدای جنگ عراق علیه ایران شریک هستند.
 
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه دراینباره گفت: نظام قضایی سوئد به جای پاسخ‌گویی به مردم ایران در مورد اجازه فعالیت به یک گروهک تروریستی در آن کشور و نیز نقض مسئولیت بین المللی خود در زمینه مبارزه غیرگزینشی با تروریسم، عملا به حمایت و ترویج تروریسم پرداخته است.
 
کنعانی در ادامه تاکید کرد: برای جمهوری اسلامی ایران کاملاً مسلّم و محرز است که پرونده آقای حمید نوری تنها بهانه‌ای برای یک اقدام سیاسی فاقد هرگونه استنادات واقعی و وجاهت حقوقی بوده است.
 
کنعانی تصریح کرد: متاسفانه مقامات قضائی سوئد، به رغم ادعای استقلال رأی، در طول فرآیند قضایی، فضا را کاملاً در اختیار گروهک تروریستی منافقین قرار داده و حتی به آقای نوری اجازه ندادند شاهدان خود را به دادگاه معرفی و از حق خود دفاع کند. کما اینکه دادگاه در بیست و هفتمین نشست خود و در هماهنگی با دادستانی آلبانی، ارتباط مستقیم ویدیویی با پایگاه منافقین در کشور اخیر برقرار کرد و فرصت موسعی را در اختیار عناصر این گروهک قرار داد.
 
 
این در حالی است که پیش از این در گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه سوئد با امیر عبداللهیان، وی با اشاره به تلاش‌های گروهک منافقین برای تأثیر گذاری بر دادگاه آقای حمید نوری، شهروند ایرانی که به اتهامات بی اساس در سوئد مورد محاکمه قرار گرفته است، گفته بود "دولت و سیستم قضایی سوئد تحت تأثیر تبلیغات این گروه قرار نخواهد گرفت. "
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار