کد خبر: 1095595
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
زلزله مهیب بامداد شنبه در هرمزگان خسارات زیادی به منازل مسکونی مردم وارد آورد، اما دولت کنار مردم بوده و اعلام کرده است ۵۰میلیارد تسهیلات برای بازسازی منازل مسکونی تخصیص یافته است.
زلزله مهیب بامداد شنبه در استان هرمزگان موجب بروز خسارات فراوانی به روستا‌های بخش مهران از توابع شهرستان بندرلنگه شد.

در این زلزله‌ها دو روستای سایه‌خوش و کلاتو به‌صورت کامل تخریب شد و روستا‌های دیگری نظیر نرمستان، کروچی، دژگان، برکه سفلین و دم گیزر نیز با آسیب جدی مواجه شدند و بسیاری از مردم خانه و اسباب و لوازم زندگی خود را از دست دادند.

تعداد جان‌باختگان این رخداد ۵ نفر و میزان مجروحان نیز ۱۱۱ نفر اعلام شد که حال عمومی اکثر مصدومان مناسب و رو به بهبود گزارش شده است، گرمای شدید هوا یکی از مهم‌ترین گرفتاری‌های زمان حاضر مردم در منطقه است و میزان بالای شرجی هوا بر شدت این گرما افزوده است.

نحوه خدمات‌رسانی و کمک به مردم متأثر از زلزله از لحظات ابتدایی وقوع زلزله، به‌نحو مطلوبی در حال انجام است و دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف کنار جهادگران و نیرو‌های مردمی و بسیجی در تلاش برای کاهش آلام مردم زلزله‌زده هستند.

نصب چادر‌ها در این مناطق به پایان رسیده و تهیه کولر نیز به میزان قابل توجهی رسیده است و اکثر چادر‌های برپاشده در زمان حاضر دارای کولر هستند تا مردم از گرمای هوا به خنکی این وسایل سرمایشی پناه ببرند.

طبق برآورد‌ها در مرحله نخست این منطقه به ۴۰۰ کانکس تا آغاز عملیات بازسازی و نهایی شدن این امر نیاز دارد که دولت وعده داده است با همکاری نهاد‌های مختلف این حجم از کانکس را به منطقه کانونی زلزله انتقال دهد و به مردم کانکس اهدا کند.

زیرساخت‌های نظیر آب و برق و اینترنت در منطقه برقرار شده است و مشکلی از این جهت مردم زلزله‌زده را درگیر نکرده است.

در همین زمینه عبدالحمید حمزه‌پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان گفت: با تلاش‌های اکیپ اتفاقات آبفا ابتدا در روز شنبه، اقدامات فوری برای وصل مجدد آب مشترکین انجام و با اتمام عملیات، آبرسانی از طریق شبکه توزیع از سر گرفته شد.

مدیرعامل آبفا با اعلام اینکه خدمت‌رسانی به روستا‌های آسیب‌دیده از ساعات اولیه وقوع زلزله آغاز شد، افزود: با وجود آسیب به شبکه توزیع و انتقال برق سایت آب‌شیرین‌کن، آبفا اقدام به استقرار یک دستگاه دیزل ژنراتور کرد تا روند آبرسانی سریع‌تر انجام شود.

به‌گفته وی، اقدامات آبفا و حضور اکیپ رفع اتفاقات در محل حادثه، عملیات وصل مجدد آب را تسریع بخشید به‌طوری که تا ظهر روز حادثه، آب روستای سایه‌خوش وصل شد.

به‌گفته حمزه‌پور، با توجه به وارد آمدن آسیب به تأسیسات لوله داخل منازل، اقدامات مورد نیاز در روز دوم نیز انجام شد که خوشبختانه روند مناسبی طی شد و خانوار‌های بهره‌مند از آب شرب افزایش یافت.

حمزه‌پور همچنین از آبرسانی به محل کمپ زلزله‌زدگان خبر داد و گفت: هم‌اکنون آب این کمپ وصل شده است و خانوار‌هایی که در این محل اسکان یافته‌اند نیز از آب شرب بهره‌مند هستند.

وی ادامه داد: با هدف رفع نیاز آبی خانوار‌هایی که شبکه داخلی منازل‌شان آسیب دیده است، آبرسانی سیار در حال انجام است.

به‌گفته مدیرعامل آبفا، در این روستا ۱۰ مخزن ذخیره ثابت نیز با حجم ۵۰ هزار لیتر مهیا شده است تا اهالی از این طریق نیازشان را تأمین کنند.

از سه‌شنبه عملیات اجرایی اولیه در مناطق زلزله‌زده هرمزگان آغاز می‌شود

رضا مدرس معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان نیز در خصوص بازسازی و آغاز فرآیند عملیات اجرایی در این منطقه گفت: با توجه به وسعت، پهنا و شدت زلزله، میزان آسیب‌دیدگی در روستا‌ها و شهر‌های استان هرمزگان به‌خصوص بخش مهران شهرستان بندرلنگه گستره بسیار زیادی داشت.

وی اظهار کرد: با حضور سریع مسئولان در منطقه بلافاصله عملیات پایش اماکن آسیب‌دیده شروع شد و یکشنبه آمایش و پایش انجام شده است و اطلاعات آن به بنیاد مسکن کشور ارسال شده است.

مدرس از دولت و رئیس بنیاد مسکن درخواست کرد که در مصوبه وام بلاعوض تسریع کنند و اضافه کرد: همچنین با ۵۰ میلیارد تومانی که دولت به‌فوریت برای این مناطق تخصیص داد از روز سه‌شنبه عملیات اجرایی اولیه را آغاز خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در زمان حاضر عملیات آواربرداری در حال اجراست و همه ارگان‌های استان هرمزگان دست به دست هم دادند تا سریعتر مردم به منازل خود بازگردند و به اسکان دائم برسند.

موافقت دولت با پرداخت ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به زلزله‌زدگان هرمزگان

رئیس بنیاد مسکن کشور نیز از اختصاص ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی مناطق زلزله‌زده هرمزگان خبر داد و گفت: با مجموع واحد‌های آسیب‌دیده شهری یک‌هزار و ۴۵۰ پرونده تشکیل شده است.

اکبر نیکزاد با اشاره به این‌که تسهیلاتی که دولت به واحد‌های آسیب‌دیده می‌دهد وام بلاعوضی است که به آن‌ها تعلق می‌گیرد، گفت: بازسازی مناطق زلزله‌زده و سیل‌زده همواره با محوریت خود مردم بوده است و ما وظیفه داریم کنار مردم باشیم و تسهیلات بلاعوض را در مراحل ساخت پرداخت کنیم تا بازسازی در مناطق مختلف به سرانجام برسد.

رئیس بنیاد مسکن گفت: پیشنهاد بنیاد مسکن برای ساخت مسکن در مناطق زلزلهزده روستایی هرمزگان ۲۰۰ میلیون تومان وام و ۵۰ میلیون تومان بلاعوض بوده است، بنابراین به افراد آسیب‌دیده از زلزله که برای آن‌ها تشکیل پرونده شده است اعلام می‌شود که این ۲۵۰ میلیون تومان برای ساخت یک واحد ۶۰ متری در روستا می‌باشد.

رئیس بنیاد مسکن افزود: در روستا‌های زلزله‌زده هرمزگان ۱۱۹۶ پرونده تشکیل شد که با پرونده‌هایی که در شهر‌ها انجام شد حدود ۱۴۵۰ پرونده تشکیل شده است که پیشنهاد وام و بلاعوض امروز یکشنبه با فوریت تهیه و به ستاد حوادث ارسال شد.

نیکزاد گفت: دولت یکشنبه ۵۰ میلیارد تومان به‌فوریت تخصیص داد تا روند پیش برود و احتمالاً چهارشنبه همین هفته مصوبه وام و بلاعوض این مناطق در دولت مصوب شود.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار