کد خبر: 1095564
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
آلودگی شدید هوای شهر یزد در صبح روز دوشنبه، شهروندانی که برای حضور در محل کار از خانه خارج شده بودند را غافلگیر کرد، غافلگیر از آن جهت که اطلاع رسانی مناسبی در مورد وضعیت امروز هوا نشده بود.
از همان آغاز ساعات اولیه صبح امروز هاله‌ای از گرد و غبار و دود، شهر یزد را در بر گرفته، نفس کشیدن سخت شده و مردمی که استفاده از ماسک را به حداقل رسانده بودند، امروز صبح مجدا ماسک‌ها را به دهان و بینی خود زده بودند.

محیط زیست و هواشناسی استان طبق روال قبلی اطلاع رسانی کرده بودند، اما این اطلاع رسانی ناقص بود؛ زیرا اطلاعیه‌های مربوط به آلودگی هوا در روز دوشنبه همان اطلاعیه‌هایی بود که در روز‌های قبل نیز منتشر میشد در حالیکه شدت آلودگی هوای روز دوشنبه شهر یزد با روز‌های دیگر متفاوت بود!

گرد و خاک و غبار، یک پای ثابت هر روز گزارش‌های اداره کل هواشناسی استان یزد است و شهروندان به آن عادت کرده اند در حالیکه وضعیت هوای استان در روز دوشنبه کاملا متفاوت از روز‌های دیگر بود و لازم بود هواشناسی در اطلاعیه‌های خود به این موضوع اشاره کند.

محیط زیست استان هم با استناد به اطلاعیه اداره کل هواشناسی گفته بود به دلیل ورود سامانه ناپایدار جوی از روز یکشنبه تا سه شنبه، شاهد وزش باد شدید تا نسبتا شدید همراه با احتمال وقوع گرد و غبار و گا‌ها قرار گیری شاخص کیفی هوا در محدوده بالاتر از حد استاندارد خواهیم بود.

محیط زیست از گروه‌های حساس، سالخورده، کودکان و بیماران تنفسی و قلبی خواسته بود از فعالیت سنگین در فضای باز خودداری کنند؛ اطلاعیه محیط زیست یزد در حالی صادر شد که آلودگی امروز حتی برای "افراد سالم" هم خطرناک است.

این اطلاعیه‌ها تقریبا در روز‌هایی که هوای استان کمی تا قسمتی آلوده بود صادر میشد، اما شرایط هوای استان یزد در روز دوشنبه به گونه‌ای بود که نباید به یک گزارش کلیشه‌ای بسنده میشد و لازم بود در چند اطلاعیه پیاپی نسبت به وضعیت امروز هوای استان هشدار‌های لازم ارائه می‌گردید.

تعطیلی یک شهر فقط با تداوم ۱۲ تا ۲۴ ساعته آلودگی هوا امکان پذیر است

به دنبال وضعیت آلودگی شدید و هوا و تماس‌های مکرر شهروندان با ایرنا، با یکی از مسوولان ذیربط در استان گفتگو کردیم که وی با اشاره به برخی اظهار نظر‌ها در مورد علت عدم تعطیلی یزد با وجود آلودگی شدید هوا در صبح روز دوشنبه، گفت: تعطیلی یک شهر بعلت الودگی هوا فقط در صورت تدوام و ثبات آلودگی بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت امکان پذیر است.

وی که حاضر به اعلام نام خود نشد، افزود: تداوم آلودگی هوای اکنون به رقم پنج ساعت رسیده، اما در صورت ادامه الودگی، تصممیات لازم در کارگروه اضطرار شرایط آلودگی هوا اتخاذ خواهد شد.

وی اظهار داشت: کارگروه یاد شده در ساعت ۱۰ صبح امرور با حضور اعضا تشکیل می‌شود که در صورت پیش بینی هواشناسی استان بر تداوم آلودگی هوا تصمیمات و محدودیت‌های لازم گرفته می‌شود.

هوای پنج شهرستان استان یزد در وضعیت ناسالم و خطرناک قرار گرفت

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست یزد گفت: شاخص کیفی هوای شهرستان‌های یزد، میبد، اردکان، اشکذر و بافق در وضعیت ناسالم و خطرناک برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

سید مصطفی میراب زاده در گفتگو با ایرنا افزود: اکنون شاخص کیفی هوای شهر یزد، اردکان و اشکذر هر سه ۵۰۰ است که در وضعیت ناسالم و خطرناک قرار دارد.

وی با بیان اینکه همچنین شاخص کیفی میبد ۲۳۴ و بافق هم ۱۷۶ است اظهار کرد: چهار شهرستان استان در وضعیت خطرناک و شاخص کیفی آن‌ها بالاتر از حد استاندارد است.

وی ادامه داد: شهرستان بافق هم در وضعیت ناسالم برای همه افراد است بنابراین همه افراد به ویژه بیماری‌های قلبی- عروقی و ریوی، سالمندان، زنان باردار و کودکان تا حد امکان در این وضعیت از منزل خارج نشوند.

وی شاخص کیفیت هوای سالم بین صفر تا ۵۰ را پاک،۵۰ تا ۱۰۰ را سالم، ۱۰۰ تا ۲۰۰ را ناسالم، ۲۰۰ را هشدار و ناسالم و ۳۰۰ را هم بحرانی و خطرناک بیان کرد.

منشاء آلودگی هوای یزد از شمال شرقی استان است

رییس گروه توسعه هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی گفت: منشا گرد و غبار امروز یزد از سمت خراسان جنوبی یعنی شمال شرقی استان یزد است و منشا داخلی ندارد.

محمد رضا شیرغلامی به ایرنا افزود: با توجه به نفوذ زبانه پرفشار از عرض‌های شمالی به سمت استان از شب گذشته شاهد نفوذ گرد و غبار از سمت استان بودیم که باعث کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا شده است.

شهر یزد اکنون در گرد و خاک و غبار شدید فرو رفته و نفس کشیدن سخت شده است، این وضعیت اکنون در شهر صنعتی ارکان شدیدتر است و بقیه مناطق استان هم از آن بی نصیب نمانده اند.
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار