کد خبر: 1095375
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲

۳۰ درصد افراد شاغل در کشور دچار بیماری‌های شغلی مانند مشکلات اسکلتی عضلانی، کاهش بینایی، شنوایی و بیماری‌های تنفسی هستند.
احد لطفی، عضو انجمن بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کشور گفت: بیماری‌های شغلی از مهم‌ترین مباحثی است که باید مورد توجه کارفرمایان قرار گیرد، زیرا آسیب به سلامت فرد هزینه‌های درمانی زیادی را به سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل می‌کند.
وی اظهار داشت: به عنوان مثال ۲۹ هزار نفر در معادن کشور مشغول به کار هستند و بسیاری از آن‌ها مشکلات ستون فقرات و بیماری‌های تنفسی دارند، در حالی که به سلامت آن‌ها توجه و رسیدگی کامل نمی‌شود، باید مکانیزمی در نظر گرفته شود تا سلامت آن‌ها به خطر نیفتد، زیرا بیماری‌های شغلی مادام‌العمر فرد را درگیر می‌کند.
لطفی تصریح کرد: ۳۰ درصد افراد شاغل در کشور دچار بیماری‌های شغلی مانند مشکلات اسکلتی عضلانی، کاهش بینایی، شنوایی و بیماری‌های تنفسی هستند. همچنین بسیاری از افراد به دلیل ترس از دست دادن شغل‌شان، هنگام استخدام بیماری‌های خود را ابراز نمی‌کنند. به عنوان مثال برخی از افراد که مشکل کوررنگی دارند و آتش‌نشان هستند، این پنهان‌کاری باعث می‌شود حادثه‌ای بروز یابد و هزینه‌های زیادی به سیستم وارد شود.
وی با بیان اینکه بحث ایمنی در کنار بهداشت حرفه‌ای و توجه به بیماری‌های شغلی بسیار مهم است، ادامه داد: اصول ایمنی در بسیاری از اماکن مورد توجه قرار نمی‌گیرد و لازم است مسئول ایمنی در مکان‌هایی مانند پمپ بنزین حضور داشته‌باشد.
وی در ادامه با اشاره به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و مواد ۸۸ و ۸۹ قانون کار مبنی بر رعایت ایمنی و بهداشت حرفه ای به ایرنا گفت: بخشی از بازرسی‌ها و خدمات تخصصی ایمنی، با توجه به نیاز اساسی صنایع و کارگاه‌های کشور به نظارت، کنترل و نیاز به ارتقای سطح ایمنی کشور دارد و باید از مشاوران حفاظت فنی و ایمنی به عنوان بازو‌های اجرایی در این بازرسی‌ها استفاده شود.
لطفی افزود: در پی بروز حوادث متعدد از قبیل حادثه کلینیک سینا اطهر، پالایشگاه نفت تهران، پالایشگاه نفت آبادان، متروپل آبادان و قطار مسافری مشهد- یزد، آتش‌سوزی‌های مکرر شهرک شکوهیه قم و نشت گاز سمی آمونیاک فیروزآباد لازم بود از پتانسیل موجود مشاورین ایمنی استفاده شود. این عضو انجمن بهداشت حرفه‌ای و ایمنی تصریح کرد: ایجاد دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های دست و پاگیر نباید موجبات دغدغه‌مندی بیش از ۲ هزار کارشناس فعال در حوزه ایمنی را موجب شود و لازم است در نظام ایمنی صنایع و کارگاه‌ها، پروانه‌های صلاحیت آن‌ها در جهت تداوم خدمت‌رسانی تخصصی به صنایع تمدید شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار