کد خبر: 1095340
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۶

جراحی و درمان واریس با لیزر: مزایا، عوارض و نتایج آن

رپورتاژ آگهی/ رگ‌ های واریسی سیاهرگ‌هایی متورم و بزرگ هستند که معمولاً روی پا و پایین پا ایجاد می‌شوند. رگ‌های واریسی به رنگ آبی یا بنفش تیره هستند و غالباً برجسته، متورم و پیچ‌خورده‌اند. از دیگر علائم واریس می‌توان به درد، سنگینی، ورم و ناراحتی پا، مچ پا و پایین پا اشاره کرد.

لیزر پرتو نوری بسیار متمرکز است. متخصص واریس یا قلب و عروق از لیزر برای درمان واریس بهره می‌گیرد. لیزر آسیبی حرارتی را به رگ واریسی وارد می‌کند، بافت همبند جای زخم در نتیجه این آسیب تشکیل می‌شود که باعث بسته شدن رگ می‌شود. رگ بسته‌شده منبع خون‌رسانی را از دست می‌دهد و می‌میرد. چنین رگی احتمالاً پس از یک تا دو سال ناپدید می‌شود.

انواع درمان واریس با لیزر

درمان واریس با لیزر به دو روش انجام می‌شود که عبارت‎اند از لیزردرمانی ساده و لیزردرمانی درون‌ وریدی.

لیزردرمانی ساده

لیزردرمانی ساده واریس از روی پوست انجام می‌شود و می‌تواند رگ‌های عنکبوتی و رگ‌های واریسی بسیار کوچکی را درمان کند که دقیقاً زیر سطح پوست قرار دارند. معمولاً باید بیش از یک جلسه لیزردرمانی انجام شود. متخصص واریس جلسه‌های لیزردرمانی را هر شش تا دوازده هفته یک‌ بار تجویز می‌کند. اگر گردش خون ضعیفی داشته باشید که این رگ‌های کوچک را تغذیه ‌کند، ابتدا باید وریدهای «تغذیه‌کننده» بزرگ‌تر از طریق عمل جراحی، لیزردرمانی درون‌رگی، رادیوفرکوئنسی یا اسکلروتراپی درمان شود.  

لیزردرمانی درون‌ وریدی

جراحی و درمان واریس با لیزر: مزایا، عوارض و نتایج آن

لیزردرمانی درون وریدی برای درمان رگ ‌های واریسی‌ پاها کاربرد دارد. متخصص واریس فیبر لیزر را وارد لوله ظریفی  به نام کاتتر می‌کند و سپس کاتتر را وارد سیاهرگ واریسی می‌کند. متخصص واریس تصاویر مربوط به جراحی را به طور زنده روی صفحه نمایشگر سونوگرافی داپلکس مشاهده می‌کند. درمان واریس با لیزر نسبت به درمان لیگاسیون و استریپینگ رگ (بستن و بریدن رگ) درد کمتر و دوران نقاهت کوتاه‌تری دارد. بی‌حسی موضعی و داروی آرام‌بخش ملایم برای لیزردرمانی کافی است؛ حال آن‌که جراحی بستن و بریدن رگ تحت بیهوشی انجام می‌شود.

مزایای جراحی واریس با لیزر

مزایای جراحی واریس با لیزر را در این بخش برایتان توضیح می‌دهیم.

عمل فقط یک ساعت طول می‌ کشد.

جراحی با لیزر فقط یک ساعت زمان می‌برد و اکثر بیماران می‌توانند فعالیت‌های روزمره‌شان را بلافاصله پس از درمان ازسربگیرند و نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند. درمان واریس پا با لیزر با استفاده از بی‌حسی موضعی در مطب یا کلینیک و با داروی آرام‌بخش خوراکی یا بدون آن انجام می‌شود.

برای انجام درمان فقط یک برش کوچک لازم است.

درمان واریس با لیزر عملی کم‌تهاجمی است که با حداقل خطر عفونت، خونریزی و دیگر عوارض جانبی مهم همراه است و جای زخم آشکاری را باقی نمی‌گذارد. درمان با لیزر فقط جای زخم کوچکی را در محل ورود کاتتر باقی می‌گذارد که حتی از یک‌چهارم اینچ هم کوچک‌تر است.

بیماران می‌ توانند فعالیت‌ های روزمره‌ شان را بلافاصله پس از درمان ازسربگیرند.

متخصص واریس معمولاً به بیمار توصیه می‌کند که جوراب فشرده کننده واریس را در دوران نقاهت پس از لیزردرمانی بپوشد تا جوراب به گردش خون کمک کند. پوشیدن جوراب کبودی یا ورم پس از لیزردرمانی را کمتر می‌کند. سونوگرافی معمولاً یک هفته پس از درمان واریس با لیزر انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ لخته‌ای در رگ‌های درمان‌شده تشکیل نشده است.

این را فراموش نکنید که هیچ عمل جراحی‌ ای بدون خطر نیست. جراحی واریس با لیزر در کنار همه مزایایی که دارد، عوارض جانبی نیز با خود به همراه دارد. بنابراین قبل از اقدام به انجام این جراحی با پزشک خود مشورت کنید که آیا این روش مناسب شما می باشد یا خیر.

درمان واریس با لیزر چگونه انجام می‌ شود؟

سونوگرافی انجام می‌شود و متخصص واریس رگ‌هایی را که به درمان نیاز دارد، با قلم مشخص می‌کند. بیمار روی تخت دراز می‌ کشد و پا تمیز و ضدعفونی می‌شود و درپ روی آن کشیده می‌ شود. بسته به این‌که کدام رگ قرار است درمان شود، بیمار به صورت دمر یا طاق‌باز دراز می‌کشد. تمام مراحل درمان با توجه به تصاویر سونوگرافی انجام می‌شود.

چون درمان از نوع درون‌رگی است، اقدام بعدی این است که پزشک وارد رگ شود. متخصص واریس مقدار کمی داروی بی‌حسی موضعی در پوست روی سیاهرگ واریسی تزریق می‌کند و سوزن را وارد رگ می‌کند. سپس سیمی را وارد سوزن می‌کند و به سمت رگ بالا می‌برد. سپس متخصص سوزن را بیرون می‌کشد و کاتتر (لوله پلاستیکی باریک) را از روی سیم رد می‌کند، به سمت رگ بالا می‌برد و سیم را بیرون می‌کشد.

در مرحله بعد متخصص فیبر لیزر را وارد کاتتر می‌کند تا نوک فیبر لیزر در بلندترین نقطه‌ای که قرار است گرم شود، معمولاً در چین کشاله ران، قرار بگیرد. سپس متخصص واریس مقدار زیادی محلول بی‌حسی موضعی را از طریق چند سوزن بسیار کوچک دور رگ تزریق می‌کند. تمام کارکنان و بیمار عینک محافظ را برای مراقبت از چشمانشان در برابر نور لیزر به چشم می‌زنند. سپس لیزر روشن می‌شود و رگ واریسی را ظرف پنج دقیقه از بین می‌برد. بیمار صدای زنگ هشدار را می‌شنود و ممکن است بو یا مزه سوختن را احساس کند، اما درد نخواهد داشت. اگر قرار باشد هر دو پا درمان شود، مراحل فوق روی پای دیگر تکرار می‌شود. سپس جراح فیبر لیزر و کاتتر را بیرون می‌کشد و زخم ناشی از ورود سوزن را با باند کوچکی پانسمان می‌کند. درمان هر پای واریسی تقریباً 20 ـ 30 دقیقه طول می‌کشد. همچنین ممکن است اسکلروتراپی با فوم یا فلبکتومی و بیرون کشیدن رگ نیز انجام شود و سپس جوراب واریس فشرده‌کننده به بیمار پوشانده شود.

لازم است درمان‌ های دیگری هم انجام شود؟

جراحی و درمان واریس با لیزر: مزایا، عوارض و نتایج آن

اگر درمان صرفاً برای رفع علائم انجام شده باشد، انجام دادن درمان‌های دیگر معمولاً ضروری نیست. بااین‌حال اکثر بیماران ترجیح می‌دهند ظاهر ناخوشایند رگ‌های واریسی را اصلاح کنند و به همین دلیل تقریباً 80% بیماران به درمان‌های دیگری نیاز پیدا می‌کنند. نمایان بودن رگ‌های واریسی معمولاً پس از جراحی با لیزر کمتر می‌شود، اما رگ‌های واریسی به ندرت کاملاً محو می‌شود. 

فلبکتومی یا بریدن رگ و فوم اسکلروتراپی روش‌های دیگری هستند که معمولاً برای درمان واریس انجام می‌شوند. این درمان‌ها را می‌توان در زمان جراحی با لیزر انجام داد، البته معمولاً پس از چهار تا شش هفته تأخیر انجام می‌شوند. اگر هر دو پا رگ‌های واریسی زیاد و بزرگ داشته باشد، بسیار بعید است که بتوانید تمام درمان‌های تکمیلی را در زمان جراحی با لیزر انجام بدهید.

برای انجام فلبکتومی و سیاهرگ‌بری ابتدا محلول بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن ناحیه دور رگ‌ها تزریق می‌شود. متخصص واریس برش‌های کوچکی را روی رگ‌ها ایجاد می‌کند و آنها را با قلابی کوچک بیرون می‌کشد. ممکن است لازم باشد تعداد زیادی برش کوچک روی پاها ایجاد شود، البته این زخم‌ها به سرعت و بدون نیاز به بخیه بهبود می‌یابند و حداقل جای زخم را به‌ جا می‌ گذارند. فوم اسکلروتراپی متداول‌ترین روش برای از بین بردن باقی‌مانده رگ‌های واریسی پس از جراحی با لیزر است و درمان بسیار کارآمد و مؤثری نیز محسوب می‌شود.

درمان واریس با لیزر دردناک است؟

پا قبل از عمل به طور موضعی بی‌حس می‌شود. بی‌حسی بخش بسیار مهمی از درمان است. پزشک داروی بی‌حسی موضعی بسیار رقیقی را با پمپ یا سرنگ دستی دور ناحیه لیزردرمانی تزریق می‌کند تا وقتی لیزر روشن می‌شود، بیمار دردی احساس نکند. بنابراین به ندرت پیش می‌آید که بیماران دردی را حین درمان واریس با لیزر احساس کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار