کد خبر: 1095328
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
هفته گذشته اتفاقی در ورزش کشور رخ داد که مایه تأسف بود. درگیری لفظی شدید علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی با محمد پولادگر معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش در مجمع عمومی فدراسیون کشتی سر بودجه فدراسیون با ادبیـات و رفــتارهـای زشــتی همراه بود که همه را انگشت به دهان گذاشت.
دنیا حیدری

هفته گذشته اتفاقی در ورزش کشور رخ داد که مایه تأسف بود. درگیری لفظی شدید علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی با محمد پولادگر معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش در مجمع عمومی فدراسیون کشتی سر بودجه فدراسیون با ادبیـات و رفــتارهـای زشــتی همراه بود که همه را انگشت به دهان گذاشت.
برای پی بردن به ریشه این درگیری و اتفاقات ناپسند، چگونگی بروز آن‌ها را در گفتگو با فخرالدین میرافضل رئیس سازمان ورزش بسیج، حمید بنی تمیم مدیر کل اداره کل ورزش و جوانان استان خوزستان و مهرعلی باران چشمه رئیس فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای سه نفر از مدیران ورزش کشور بررسی کردیم.

میر افضل: فضای ورزش فضای سیاسی نیست
دکتر فخرالدین میر افضل رئیس سازمان ورزش بسیج در این خصوص گفت: «این حرکات آفت ورزش ماست، از خیلی وقت پیش باید جلوی این حرکات گرفته می‌شد. اینکه بخواهیم با استفاده از روش‌های نادرست به اهداف خود برسیم در منافات کامل با اهداف ورزش است.»
میرافضل با اشاره به اینکه فضای ورزش کشور در حال شباهت پیدا کردن به فضای سیاسی است، ادامه داد: «فضای ورزش فضای پاکی و صداقت است، اما این روز‌ها خیلی به فضای سیاسی شبیه و نزدیک شده است. تنش ایجاد شده بین علیرضا دبیر و محمد پولادگر با آن ادبیات زشت و نوع رفتار فقط در مناظره‌های سیاسی دیده می‌شود جایی که رقبا می‌خواهند به هر طریقی یکدیگر را از میدان به در کنند و با حرکات پوپولیستی رأی جمع کنند.»
رئیس سازمان ورزش بسیج افزود: «حرکت علیرضا دبیر را به هیچ عنوان نمی‌پسندم و تأیید نمی‌کنم. یک کار کاملاً غیر حرفه‌ای و غیر اخلاقی و دور از منش جوانمردی بود که به شیوه‌ای کاملاً غیر حرفه‌ای سعی در به کرسی نشاندن حرف خود داشت. جای این قبیل بحث‌ها در مجمع عمومی نیست، اما متأسفانه اتفاقاتی رخ داد که برای کل جامعه ورزش مایه تأسف و حسرت بود.»

باران چشمه: مدیران باید الگو باشند
مهرعلی باران چشمه رئیس فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای هم در این خصوص گفت: «مجلس برای کمک به فدراسیون‌ها بودجه‌ای در نظر گرفت. وزارت ورزش توقع داشت این بودجه با نظر وزارت‌نشینان به فدراسیون‌ها پرداخت شود، اما مجلس کار خودش را کرد و همین مسئله باعث شد تا وزارت ورزش سبد بودجه خود برای فدراسیون‌ها را کوچک کند. این تصمیم برای برخی فدراسیون‌ها از جمله کشتی سنگین بود به‌خصوص اینکه هنوز بودجه مجلس هم به آن‌ها پرداخت نشده است.»
باران چشمه افزود: «در چنین فضایی شروع مسابقات بین‌المللی که مطابق تقویم میلادی برنامه‌ریزی می‌شود و مخارج اعزام تیم‌ها به این مسابقات هم مزید بر علت شد تا فشار روی فدراسیون‌ها بیشتر شود. کمبود بودجه و فشار‌های اقتصادی سرانجام کار را به جایی رساند که همه شاهد آن بودیم.»
وی با تأکید بر اینکه اتفاق رخ داده به هیچ عنوان در شأن و جایگاه ورزش ایران نبود، گفت: «باید همه چیز در فضایی دوستانه حل و فصل می‌شد. در شأن و جایگاه دو مسئول بلندپایه ورزش نبود که اینگونه در مجمع عمومی مقابل هم قرار گیرند. به‌خصوص ادبیاتی که به‌کار رفت دور از مرام پهلوانی و جوانمردی بود. امیدوارم این آخرین بار باشد. مسائلی از این دست باید در فضای دوستانه و جلسات مدیریتی حل و فصل شود نه اینکه با تهدید، تحقیر و ادبیات نامناسب در فضای عمومی مطرح شود. مسئولان ورزش باید الگوی جوانان باشند، اما متأسفانه آتش بیار معرکه می‌شوند. اتفاقی که رخ داد در شأن و جایگاه مسئولان ورزش نبود و با فضای پهلوانی و جوانمردی که ما مدعی آن هستیم فرسنگ‌ها فاصله داشت.»
باران چشمه ادامه داد: «امیدوارم اختلاف به‌وجود آمده در فضای مناسب برطرف شود و وزارت ورزش هم با نگاه بهتر به مشکلات فدراسیون‌ها درصدد حل و فصل معضلات برآید تا دیگر شاهد چنین رفتار‌هایی نباشیم. البته رعایت ادب و احترام هم چیزی است که امیدوارم مدیران جوان ورزش کشور سرلوحه کار خود قرار دهند.»

بنی‌تمیم: وزارت موضوع را مدیریت کند
حمید بنی‌تمیم مدیر کل اداره کل ورزش و جوانان استان خوزستان و پیشکسوت کشتی عدم تناسب بین دخل و خرج فدراسیون‌ها و فشار‌های موجود روی آن‌ها را از عوامل اصلی بروز چنین اتفاقاتی عنوان می‌کند. وی گفت: «نیاز فدراسیون‌ها با هم متفاوت است و همین تفاوت باعث می‌شود بودجه متفاوت هم بخواهند. تصور من این است که اگر مجلس قصد کمک به ورزش را دارد باید بودجه را به کمیته ملی المپیک یا وزارت ورزش پرداخت کند تا چنین معضلی پیش نیاید و مهم‌تر اینکه بودجه هم متناسب با نیاز فدراسیون‌ها تقسیم می‌شد.»
وی افزود: «اتفاق پیش آمده هرچند بسیار بد بود ولی نه وزارت ورزش مقصر است و نه فدراسیون کشتی، وزارت باید جز فدراسیون کشتی برای پنجاه و چند فدراسیون دیگر هم برنامه‌ریزی کند که خود کار بزرگ و پر دردسری است. از سویی کشتی به عنوان ورزش اول باید خود را آماده رقابت‌های مهم کند. تصورم این است که این فشار‌ها باعث بروز اتفاق رخ داده شد.»
بنی‌تمیم با اشاره به اینکه فضای ورزش کشور محتاج همدلی و اتحاد بیشتر است به لزوم برطرف شدن کدورت‌ها با ریش سفیدی و میانجیگری اشاره کرد و گفت: «قطعاً دکتر سجادی به عنوان وزیر ورزش با وجهه خوبی که دارند این مسئله را حل و فصل خواهند کرد. وزیر ورزش خود ورزشکار بوده و درد ورزشکار را می‌فهمد، بنابراین زبان علیرضا دبیر را هم بهتر از هر کس دیگری متوجه می‌شود. تصورم این است که با صحبت دو طرف موضوع به خوبی تمام می‌شود، اما نباید فراموش کنیم اتفاقی که رخ داد دیگر نباید تکرار شود.»
وی به پشتیبانی کامل وزارت ورزش از فدراسیون‌ها هم اشاره کرد: «بدون تردید برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی وزارت ورزش باید پشتیبانی کامل و درستی از تمام فدراسیون‌ها داشته باشد. البته فدراسیون‌ها هم باید خویشتندار باشند و شرایط کشور و وزارت ورزش را درک کنند. اینگونه نمی‌شود که با پرخاشگری و ادبیات نامناسب بخواهیم حرف خود را پیش ببریم. مسئولان ورزش باید توجه داشته باشند که نگاه نسل جوان به آنهاست و باید با رفتار و گفتارشان ثابت کنند که روح پهلوانی و جوانمردی در ورزش کشور ساری و جاری است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار