کد خبر: 1095051
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
عباس حاجی نجاری
از توصیه‌های مهم رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان قضایی کشور در سالگرد شهدای هفتم تیر تأکید بر مسئولیت قوه قضائیه در قبال امنیت روانی جامعه است. ایشان خاطرنشان کردند : امنیت روانی از جمله حقوق عمومی است و دستگاه قضایی باید از نگران کردن و تخریب ذهن مردم به‌وسیله شایعات و اظهارات دروغ و هراس افکن افراد مشخص یا نامشخص در رسانه‌ها و فضای مجازی جلوگیری کند

از توصیه‌های مهم رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان قضایی کشور در سالگرد شهدای هفتم تیر تأکید بر مسئولیت قوه قضائیه در قبال امنیت روانی جامعه است. ایشان خاطرنشان کردند : امنیت روانی از جمله حقوق عمومی است و دستگاه قضایی باید از نگران کردن و تخریب ذهن مردم به‌وسیله شایعات و اظهارات دروغ و هراس افکن افراد مشخص یا نامشخص در رسانه‌ها و فضای مجازی جلوگیری کند. معظم‌له با تأکید بر ضرورت برخورد قوه قضائیه با این مسئله یادآور شدند‌: البته اینجا هم من شنیدم بعضی گفتند که قانون نداریم؛ اولاً می‌شود از همین قوانین موجود استفاده کرد و حکم این را فهمید؛ اگر قانون هم ندارید، سریع قانون تهیه کنید... البته گاهی اوقات هم منبع برخی از همین اخبار خود قوه قضائیه است. یعنی گاهی اوقات یک‌نفری از قوه قضائیه یک‌گوشه‌ای یک‌چیزی راجع به یک کسی، راجع به یک مجموعه‌ای ذکر می‌کند که خود این، افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
موضوع حقوق مردم و ضرورت پاسداشت آن یکی از موضوعات مهمی است که رهبر معظم انقلاب در طول تاریخ انقلاب بار‌ها بر آن تأکید و مسئولان را نسبت به آن هشدار داده‌اند که به مصداق بارز آن را می‌توان در ماجرای فتنه ۸۸، آنجا که فتنه گران در پی ابطال آرای مردم بودند، اشاره کرد. توصیه معظم له به مسئولان قضایی در روز سه شنبه، مبنی بر پاسداشت امنیت روانی جامعه در برابر شایعات نیز در همین راستا است. مروری بر آنچه این روز‌ها در رسانه‌های بیگانه و فضای مجازی در دامن زدن به شبهات و شایعات می‌گذرد، بیانگر اوج جنگ روانی و شناختی دشمنان علیه مردم ایران است. زیرا یکی از اهداف اصلی دشمنان در تشدید تحریم‌ها و جنگ روانی علیه مردم ایران، دامن زدن به نارضایتی‌های اجتماعی و زمینه‌سازی برای بحران‌سازی داخلی و رودررو قرار دادن مردم با نظام اسلامی است، چراکه همان‌گونه که بار‌ها بر آن تأکید کرده‌اند، تنها راه باقی‌مانده برای آنان همین عرصه جنگ شناختی است که به‌زعم خود تلاش دارند با دامن زدن به شایعات آینده کشور را تاریک جلوه داده و با ناامید کردن مردم، زمینه فروپاشی نظام را فراهم کنند.
مصادیق روشن این‌گونه شایعه‌پراکنی را این روز‌ها در رسانه‌ها و فضای مجازی به‌کرات می‌توان دید. نظیر ارائه آمار‌های بی‌پایه، دروغ‌پردازی نسبت به شخصیت‌ها، تخریب چهره‌های انقلابی و موردقبول مردم، کتمان موفقیت‌های نظام درزمینه نظامی، علمی، خدمات‌رسانی و زیرساخت‌ها، بزرگنمایی کاستی‌های کشور برای پمپاژ روحیه ناامیدی و یأس در مردم. - القای حتمی بودن فروپاشی اقتصادی ایران به‌واسطه تحریم‌ها و التهابات اخیر؛ بزرگنمایی اعتراضات و فضاسازی رسانه‌ای برای گسترش آن‌ها و تبدیل کردن آن به اغتشاش و... نمونه‌هایی از این شایعه‌پردازی و جریان‌سازی‌هاست.
‌امنیت روانی هر جامعه‌ای به تحقق امنیت همه‌جانبه و جامع و کامل آن بستگی دارد و هر تهدید و یا احساس تهدید و خطری می‌تواند امنیت روانی جامعه را مختل و یا با بحران مواجه کند. در این راستا تهدید روان عمومی جامعه و احساس ناامنی در این حوزه همانند تهدیدات نظامی، در روحیه انسانی تأثیرگذار بوده و جامعه را با فقدان امنیت مواجه می‌سازد؛ و اگر در جامعه‌ای امنیت روانی دچار فرسایش شود، برنامه‌های اقتصادی کلان هم راه به‌جایی نخواهد برد. در چنین جامعه‌ای، روحیه انقلابی، جهادی، گذشت و ایثارگری روبه افول نهاده و مردم نیز در پی منافع شخصی خود می‌روند و در چنین شرایطی گسست اجتماعی در جامعه به اوج می‌رسد و ارکان انسانی آن در نبود اعتماد اجتماعی، دچار تزلزل می‌شود. اگر به این زنگ خطر نگران‌کننده توجه نشود، نظام اجتماعی در مسیر بی‌ثباتی و بحران اجتماعی قرار می‌گیرد. در این شرایط برای مدیریت کلان کشور مهم‌ترین دغدغه باید بازگرداندن اعتماد عمومی و بازسازی سرمایه اجتماعی نظام باشد.
درروند تحولات سیاسی و اجتماعی کشور و به‌ویژه پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم به‌رغم تلاش‌های دولت برای حل مسائل و مشکلات باقی‌مانده از گذشته، تمرکز جنگ روانی دشمن و دامن زدن به شایعات شدت یافته است، چراکه در صورت به ثمر نشستن برنامه‌ها و اصلاح مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور، مجالی برای پذیرش شایعات و به ثمر نشستن جنگ روانی دشمنان باقی نمی‌ماند و به همین دلیل است که این روزها فضای رسانه‌ای و روانی جامعه مملو از این شایعات است که هدف اصلی آن دامن زدن به نارضایتی‌های اجتماعی است، اگرچه در این میان ضعف دولتمردان در اطلاع‌رسانی ضعیف از طرح‌ها و برنامه‌ها و یا نظارت ضعیف در مهار گرانی‌ها و یا حتی عدم برآورد درست نسبت به پیامد‌ها و آثار اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در شایعه پذیری نقش اساسی داشته است، ولی تردیدی نمی‌توان داشت که تمرکز دستگاه رسانه‌ای دشمن و شایعه‌سازی‌های گسترده پیرامون برنامه‌های دولت هدفی جز کاهش بی‌اعتمادی مردم و دامن زدن به تورم انتظاری و نتیجتاً فرسایش سرمایه اجتماعی نظام ندارد و به همین دلیل است که رسانه‌های معاند از تضعیف و فروپاشی نظام سخن به میان آورده و جریان‌های برانداز، حجم آموزش‌های مربوط به اغتشاشات و درگیری‌های شهری را چند برابر نسبت به سال گذشته افزایش داده‌اند.
نکته مهم در این میان این است که رهبر معظم انقلاب ضعف قانون و یا نبود آن را توجیه‌کننده ضعف برخورد با این‌گونه شایعه‌سازی‌ها نمی‌دانند، و با تأکید بر تلاش برای تصویب قوانین لازم که طبعاً مسئولیت دولت و مجلس را یادآور می‌شوند، بر اجرای قوانین موجود و حتی نسبت به نحوه اعلام مواضع و دیدگاه‌های مسئولین و هوشیاری نسبت به ایجاد حواشی هشدارمی دهند.
مواجهه درست با این پدیده در کنار اقدامات قانونی نظیر تشکیل دادگاه‌های خاص برای بررسی دقیق‌تر این مسائل، مستلزم اقداماتی چند است:
۱-صداقت مسئولان با مردم و در میان گذاشتن صریح و بی‌پرده مسائل با مردم.
۲-اهتمام بر بازسازی روابط بین دولت و مردم، به‌رغم آسیب‌های واردشده در سال‌های گذشته ناشی از اشتباهات در تصمیم‌ها و سیاست‌های اقتصادی و سیاسی.
۳-توجیه افکار عمومی و تبیین دقیق و همه‌جانبه موانع و مشکلات کشور به‌خصوص روشنگری نسبت به توطئه‌های دشمن درنبرد اقتصادی و رسانه‌ای و تحریم‌های همه‌جانبه.
۴-تلاش‌های بی‌وقفه دولتمردان برای حل مشکلات کشور به‌ویژه مسائل اقتصادی آسیب‌های ناشی از آن‌که زمینه جامعه‌پذیری شایعات را فراهم می‌کند.
۵-کاهش تنش‌های سیاسی و پرهیز از طرح اختلافات و چالش‌ها و رسانه‌ای کردن آن در کشور.
۶-اهتمام بر تقویت آموزه‌های دینی و اخلاقی در جامعه به‌ویژه در میان مسئولان کشور.
۷-مدیریت فضای مجازی و فرهنگ‌سازی در بین خانواده‌ها در نحوه بهره‌گیری از فضای مجازی و اجتناب از جنبه‌های آسیب‌رسان و خطرآفرین آن.
۸- اهتمام بر راه‌اندازی اینترنت ملی و گسترش زیرساخت‌های داخلی.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار