کد خبر: 1094937
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
همزمان با پیشرفت میدانی مسکو در شرق اوکراین انجام شد
با پیشروی روس‌ها در جبهه‌های جنگ در اوکراین که عملاً ناکارآمدی کمک‌های تسلیحاتی غرب را نشان داد، ناتو تدابیر جدیدی را برای مقابله با روسیه اتخاذ کرده و آنگونه که دبیرکل ناتو گفته، قرار است نیرو‌های واکنش سریع و آماده‌باش این سازمان به ۳۰۰ هزار نیرو در کشور‌های عضو ارتقا پیدا کند؛ اقدامی که می‌تواند سطح تنش‌ها را بین دوطرف تشدید کرده و در آینده به درگیری مستقیم منجر شود.

با پیشروی روس‌ها در جبهه‌های جنگ در اوکراین که عملاً ناکارآمدی کمک‌های تسلیحاتی غرب را نشان داد، ناتو تدابیر جدیدی را برای مقابله با روسیه اتخاذ کرده و آنگونه که دبیرکل ناتو گفته، قرار است نیرو‌های واکنش سریع و آماده‌باش این سازمان به ۳۰۰ هزار نیرو در کشور‌های عضو ارتقا پیدا کند؛ اقدامی که می‌تواند سطح تنش‌ها را بین دوطرف تشدید کرده و در آینده به درگیری مستقیم منجر شود.

به‌رغم هشدار‌های روسیه به توقف کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین، غربی‌ها همچنان به جنگ‌افروزی‌های خود در برابر روسیه ادامه می‌دهند و این بار نه از طریق کمک‌های تسلیحاتی بلکه با نیرو‌های نظامی به مصاف مسکو می‌روند. دبیرکل ناتو در کنفرانسی مطبوعاتی پیش از آغاز نشست این ائتلاف در مادرید گفت، ناتو برنامه‌هایی برای تقویت گروه‌های جنگی در بخش‌های شرقی خودش دارد و می‌خواهد مسائل مرتبط با تأمین نظامی را بررسی کند. به گزارش خبرگزاری تاس، ینس استولتنبرگ دو شنبه شب گفت: «در اجلاس سران، ما تدابیر دفاعی پیشروی خود را تقویت خواهیم کرد. گروه‌های جنگی خودمان را در بخش شرقی این ائتلاف تا سطح تیپ افزایش خواهیم داد. ما نیروی واکنش ناتو را متحول خواهیم کرد و تعداد نیرو‌هایی با آمادگی بالا را افزایش خواهیم داد. آن‌ها را به بیش از ۳۰۰ هزار نیرو می‌رسانیم.» این درحالی است که تعداد نیرو‌های حال حاضر واکنش سریع ناتو در اروپا حدود ۴۰ هزار نفر است و با تصمیم جدید به هفت‌برابر خواهد رسید. استولتنبرگ افزود: «ما همچنین توانایی خود را برای تقویت در بحران و درگیری، از جمله با تجهیزات از پیش مستقر شده بیشتر و انبار‌های تدارکات نظامی، قابلیت‌های بیشتر مستقر در جلو مانند دفاع هوایی، تقویت فرماندهی و کنترل و برنامه‌های دفاعی ارتقایافته با نیرو‌هایی که از قبل برای دفاع از متحدان خاص تعیین شده‌اند، افزایش خواهیم داد.» نشست سران ناتو از روز سه شنبه در مادرید پایتخت اسپانیا شروع شد و تا پنج شنبه این هفته ادامه خواهد داشت. همانطور که ینس استولتنبرگ پیش‌تر گفته بود، شرکت‌کنندگان در نشست اعلام خواهند کرد که روسیه دیگر شریک این ائتلاف نیست، بلکه تهدیدی برای صلح و ثبات است. همانطور که انتظار می‌رود، رهبران ناتو تصمیم خود را در مورد استقرار جدید نیرو‌ها در اروپا اعلام خواهند کرد. همچنین در جریان اجلاس سران ناتو، مفهوم استراتژیک جدید ناتو تصویب خواهد شد و به گفته منابع، «این مفهوم به روابط با مسکو پایان خواهد داد.» روز دو شنبه برخی منابع اعلام کردند که ناتو نیرو‌های بیشتری را به مرز‌های روسیه اعزام خواهد کرد که گسترده‌ترین اعزام از زمان جنگ سرد به شمار می‌رود. اعزام ده‌ها هزار نیروی جدید به نزدیکی مرز‌های روسیه درحالی است که مقامات کرملین بار‌ها نسبت به اینگونه اقدامات هشدار داده‌اند که می‌تواند تنش‌ها را تشدید کند. این تصمیم جدید ناتو درحالی اتخاذ شده است که روس‌ها پیشروی‌های زیادی را در جبهه‌های نبرد در اوکراین کسب کرده‌اند و به نظر می‌رسد کمک‌های تسلیحاتی غرب نتوانسته تغییری در عرصه میدانی جنگ ایجاد کند و به همین خاطر به سمت افزایش نیرو‌های نظامی رفته‌اند تا شاید از این طریق بتوانند روسیه را به عقب‌نشینی وادار کنند. پس از حمله روسیه به اوکراین، کشور‌های هم‌مرز با روسیه از تکرار چنین اتفاقی برای خودشان در آینده ابراز نگرانی کرده و خواهان تقویت نیرو‌های ناتو در خاک خود شدند.
از سوی دیگر، همزمان با تصمیم جدید ناتو، رهبران گروه ۷ هم در بیانیه پایانی خود در آلمان بار دیگر تعهد خودشان را به اوکراین ابراز کرده و قول ادامه حمایت مالی، انسانی، نظامی و دیپلماتیک تا هر زمان که لازم باشد، دادند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، پس از گفتگو با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از طریق ارتباط ویدئویی، این رهبران قصد خود را برای ضربه زدن به مسکو با تحریم‌های بیشتر و اتخاذ تدابیر دیگری از جمله افزایش تعرفه‌ها و تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه اعلام کردند.
حمله به کریمه یعنی اعلان جنگ
با افزایش تحرکات نظامی امریکا و متحدانش در نزدیکی مرز‌های روسیه، مقامات مسکو به این تحرکات واکنش تندی نشان دادند. دیمیتری مدودوف، معاون شورای امنیت ملی روسیه روز سه شنبه در مصاحبه با روزنامه روسی «آرگومنتس‌اند فَکتس» ضمن محتمل دانستن وقوع جنگ تمام‌عیار بین روسیه و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، هرگونه تلاش اوکراین برای تجاوز به شبه‌جزیره کریمه را به معنای اعلان جنگ علیه روسیه توصیف کرد. وی در این‌باره توضیح داد: «هرگونه تلاش برای تجاوز به کریمه اعلان جنگ علیه کشور ما است. اگر کشوری که عضو ناتو است این کار را انجام دهد، این درگیری با کل اتحاد آتلانتیک شمالی است، یعنی جنگ جهانی سوم. فاجعه کامل.» مدودوف با غیرممکن دانستن تلاش‌های غرب برای جدایی روسیه از جهان، اظهار داشت که شرکت‌های غربی تلاش کردند خروج از روسیه را به تعویق بیندازند، اما در مقابل فشار‌ها سر تعظیم فرود آوردند. وی ادامه داد: «ما در کشور‌ها و قاره‌هایی هستیم که امریکا نه یک مرجع بی‌قید و شرط برای آن‌ها است و نه یک ارباب یا مدیر. غرب پذیرفته که نمی‌تواند روسیه را از بقیه جهان جدا کند». وی ضمن اشاره به اینکه روسیه قادر خواهد بود صنایع خود را توسعه دهد، گفت: «مخالفان روسیه که تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کرده‌اند، منتظر فروپاشی اقتصاد روسیه هستند، اما این اتفاق نخواهد افتاد و ما حفره‌های بزرگی در پرده آهنی غرب ایجاد کردیم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار