کد خبر: 1094905
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
سردار محمد عبدالله‌پور، فرمانده سپاه قدس گیلان در گفتگو با «جوان»:
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تشکیل سپاه و در کنار آن، راه‌اندازی پایگاه‌های مقاومت بسیج حرکت بزرگی بود که در طول ۴۴سال گذشته نشان داده است نیرو‌های آماده در تمامی بحران‌ها در کنار مردم قرار دارند و از هیچ تلاشی برای رفع مشکلات کشور دریغ نمی‌کنند.
محمد‌رضا هادیلو

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تشکیل سپاه و در کنار آن، راه‌اندازی پایگاه‌های مقاومت بسیج حرکت بزرگی بود که در طول ۴۴سال گذشته نشان داده است نیرو‌های آماده در تمامی بحران‌ها در کنار مردم قرار دارند و از هیچ تلاشی برای رفع مشکلات کشور دریغ نمی‌کنند. حالا سپاه استان‌ها مسئولیت برنامه‌ریزی برای رفع محرومیت‌ها و سازندگی کشور را بر عهده دارد و در این مسیر حضور گروه‌های جهادی به عنوان اهرمی قوی کمک حال آنهاست. سراغ سردار محمد عبدالله‌پور، فرمانده سپاه قدس گیلان رفتیم تا در گفت‌وگویی از اقدامات مجموعه تحت امر ایشان در سرسبزترین استان کشور بیشتر آگاه شویم.


یکی از اهداف سپاه پاسداران کمک به مردم در تمامی حوزه‌ها بوده و بعد از دوران دفاع مقدس و با تشکیل قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی، آبادانی کشور را در برنامه قرار داده است. سپاه قدس گیلان در این باره چه اقداماتی داشته است؟
راه نجات گیلان از مشکلات، استفاده از ظرفیت سپاه، بسیج و قرارگاه خاتم‌الانبیاست، لذا سپاه قدس این آمادگی را دارد برای حل مشکلات زیرساختی در استان تمامی امکانات خود را در اختیار مسئولان قرار دهد.
همانطور که یکی از اهداف سپاه پاسداران در کشور توجه به حوزه سازندگی است، سپاه قدس گیلان هم در همین راستا طی دو سال گذشته ۲ هزار مسکن برای محرومان احداث کرده است و در سال جدید نیز ۵۰۰ واحد مسکن محرومان و مددجویان را به بهره‌برداری می‌رساند.

در حال حاضر سپاه استان‌ها به موضوع آبرسانی به مناطق مختلف و روستاهای‌شان ورود کرده‌اند، آیا گیلان اصلاً نیازی به این کار دارد؟
باید بگویم، عملیات اجرایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی سپاه شامل آبرسانی به ۷۱۱روستا نیز می‌شود، اما با ابراز تأسف باید از کمبود آب آشامیدنی سالم در این استان هم که به عنوان پربارش‌ترین و سرسبزترین منطقه ایران مطرح است، صحبت کنیم.
بعد از سیستان و بلوچستان، رتبه دوم کشوری در کمبود پروژه آبرسانی را داریم و جای سؤال است که چرا در استان پرآبی مانند گیلان شاهد چنین وضعیتی هستیم.
سپاه قدس آمادگی اتمام عملیات تمام پروژه‌های آبرسانی را طی سه ماه دارد. مشکل اصلی مربوط به مسائل مخازن و تأمین زمین است و سایر مراحل دشوار نیست.

یعنی آبرسانی به تمام مناطق روستایی بر عهده سپاه است؟
در این مورد تقسیم کار و آبرسانی به غرب گیلان به سپاه واگذار شده است. هر چند هنوز نقشه به‌روز از آب و فاضلاب گیلان دریافت نکرده‌ایم و در تهیه نقشه مشکل داریم.
نقشه‌های فعلی برای سال ۸۳ است که روند کار را کند کرده است و از آنجا که در بهترین فصل جهت انجام پروژه‌های عمرانی هستیم، باید فرصت را غنیمت بدانیم و نقشه مناطق را سریعاً آماده کنیم، با این حال عملیات آبرسانی در شهرستان تالش در کمتر از سه ماه به اتمام می‌رسد، ضمن اینکه برای تأمین زمین جهت اجرای این پروژه باید از ظرفیت‌های محلی استفاده شود.

چندی پیش و در ادامه رزمایش همدلی‌ها، رزمایش جهادگران فاطمی در تمام استان‌ها برگزار شد، در این رابطه گیلان چه برنامه‌هایی داشت؟
ابتدا باید بگویم استان گیلان ۲ هزارو۷۱۶ پایگاه مقاومت دارد که در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه ۵ هزار تا ۱۹هزار بسته معیشتی توسط این پایگاه‌ها در بین نیازمندان توزیع می‌شود.
در اصل، پایگاه‌های مقاومت بسیج یار و یاور سپاه در توزیع بسته‌های معیشتی و رساندن کمک‌ها به دست جامعه هدف و خانواده‌های کم‌برخوردار هستند، البته توزیع بسته‌های معیشتی فقط شامل اقلام اساسی نبوده و هر چیزی که خانواده‌ها به نسبت تعداد نفرات‌شان نیاز داشتند مورد توجه قرار می‌گرفت. در کنار این کمک‌ها توزیع ۲۰‌هزار بسته لوازم تحصیلی و الکترونیکی، تهیه ۹ هزار بسته لوازم تحریر، ذبح ۲ هزار رأس گوسفند و توزیع گوشت آنها، تهیه یک‌میلیون پرس غذای گرم و اهدای جهیزیه از جمله اقدامات سپاه قدس گیلان و بسیجیان و خیرین در این مدت بوده است.
در کنار تمام این اقدامات باید گفت که برگزاری رزمایش جهادگران فاطمی یک کار ارزشمند در جمهوری اسلامی است که در گیلان هم ۸۰۰ گروه جهادی از میان ۳ هزارو ۵۰۰ گروه ثبت‌شده استان شرکت کردند که اقدامات بسیار خوبی صورت گرفت.
ما بر تهیه بسته‌های معیشتی و کمک به خانواده‌های نیازمند تأکید داریم و در همین راستا به مناسبت سالروز تأسیس سازمان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان هم ۸ هزار بسته و ۵۰سری جهیزیه کامل به نوعروسان گیلانی تحویل داده شد.
به نظر ما، کار جهادی باید برای جلب رضایت پروردگار باشد. این کار‌ها زحمت بسیار فراوانی دارد، لذا اگر برای جلب رضایت پروردگار نباشد، به سرمنزل مقصود نخواهد رسید.
بسیاری از مشکلات گیلان حاصل بوروکراسی و مشکلات اداری است، به طوری که برای ایجاد سرمایه‌گذاری و رفع معضلات باید مراحل زیادی طی شود.

شما برای اشتغال‌زایی هم برنامه‌ای در جهت حمایت از جوانان و کارآفرینان داشته‌اید؟
پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه در حوزه اشتغال بسیار نتایج خوبی داشته است، لذا اگر این روند در گیلان ادامه‌دار باشد، بسیار به اقتصاد ما کمک می‌کند. برنامه‌ای داریم که صندوق‌های قرض‌الحسنه وام‌های‌شان را به نیازمندان و افراد جویای کار اختصاص دهند و آن‌ها را در این مسیر یاری کنند.

فعالیت‌های سپاه قدس در رابطه با کار‌های فرهنگی چطور بوده و آیا در این راستا هم اقداماتی داشته‌اید؟
در راستای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص پرورش ۱۰میلیون حافظ قرآن در کشور، سپاه پاسداران شیوه‌نامه‌ای را تحت عنوان «ترویج و فرهنگ‌سازی حفظ قرآن» در سال۹۷ تهیه و تدوین کرده است که بر همین اساس و در راستای تربیت حافظان قرآن، سپاه قدس گیلان از اواخر سال۹۸ طرح حافظان قرآن را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده است.
نقش مدرسان و مربیان قرآنی در اجرای شیوه‌نامه ترویج و فرهنگ حفظ قرآن بسیار مهم و مؤثر است و در سال جدید هشت مدرس زن و مرد در حوزه حفظ و روخوانی قرآن به مدت یک هفته به استان قم اعزام شدند که هر کدام از آنان موظفند در شهرستان و ناحیه خود ۲۰مربی قرآنی را پرورش دهند.
معتقدیم بدون توجه به مدرسان و مربیان قرآنی هیچ موفقیتی در حوزه پرورش حافظان قرآن حاصل نمی‌شود. از دو سال گذشته و به منظور تربیت مربیان قرآنی یک اقدام زیربنایی توسط سپاه قدس گیلان انجام شد، به طوری که در تمامی شهرستان‌های استان یک مدرس مرد و یک مدرس زن در هر ناحیه انتخاب شدند که وظیفه پرورش و تربیت مربیان را بر عهده دارند.

یعنی این مدرسان باید پرورش‌دهنده مربی باشند؟
بله، هر مدرس در هر حوزه حداقل یک تا پنج نفر را پرورش می‌دهد و آنان وظیفه تربیت حافظان قرآن کریم و روخوانی را دارند.

تاکنون چند حافظ قرآن در گیلان داشته‌اید؟
تعداد حافظان قرآن پرورش‌یافته در گیلان توسط سپاه قدس خوب است و در سال ۹۹ و با تلاش‌های صورت‌گرفته هزارو۳۱۳ نفر و در سال گذشته هزارو ۴۰۰ حافظ در گیلان پرورش یافتند و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در سال جدید هزارو ۴۰۰ حافظ پرورش داده می‌شود.
طرح «صراط» یکی از طرح‌های مهم در سپاه قدس است که در این طرح مباحث روخوانی، روانخوانی مفاهیم قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در تمامی پایگاه‌های بسیج با بیش از ۶۱۶گروه ۱۰ تا ۲۰نفره در جریان است.
برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در خصوص پرورش بیش از ۲۰هزار نفر در مبحث تربیت حافظ و متربی برادر و خواهر است که در سال جدید در مجموع ۱۷هزارو۸۳۹ نفر در مبحث تربیت حافظ و متربی و ۱۰هزار نفر در اقشار پیش‌بینی شده است.
همچنین از امسال واحد‌های قرآنی در گیلان راه‌اندازی می‌شود که هر واحد باید ۲۰۰نفر را تحت پوشش و در چرخه حفظ و روخوانی قرار دهند.
توجه به فرهنگ قرآنی باید در بین جوانان گسترش داده شود، زیرا در این صورت می‌توان جامعه‌ای سرشار از شادابی و موفقیت داشت.

هم اکنون بسیاری از گروه‌های جهادی به صورت تخصصی وارد میدان می‌شوند که در تشکیل چنین گروه‌هایی بسیج دانشجویی می‌تواند کمک بزرگی بکند. حضور و فعالیت‌های بسیج دانشجویی گیلان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
بسیج دانشجویی دارای ظرفیت بسیار خوب در حوزه‌های مختلف است که تنها دلیل آن بهره‌مندی از جامعه نخبگانی دانشجو است، به همین خاطر انتظار داریم تمام جلسات بسیج دانشجویی باید منجر به نتیجه شود، ضمن اینکه شورای مواضع در هدایت سازمان بسیج دانشجویی نفش مؤثری دارد. شورای مواضع مرجع هدایت راهبردی بسیج دانشجویی است که لازمه آن داشتن اطلاعات کافی در عرصه‌های فرهنگی، علمی، اجتماعی، سیاسی و ورزشی است.
در همین راستا جریان لیبرال با قدرت رسانه‌ای خود در حال تلاش برای کم جلوه دادن نقش بسیج دانشجویی در انقلاب و کشور است، لذا باید قشر دانشجویان بسیجی با وحدت و اتحاد و با بهره‌مندی از ظرفیت رسانه اقدامات خود را بازگو کنند.
توجه به جهاد تبیین و مبانی انقلاب در بسیج دانشجویی هم از نکات بسیار مهم است. استکبار با استفاده از قدرت فضای مجازی، کوچک‌ترین اتفاق در جمهوری اسلامی را بزرگ جلوه می‌دهد، لذا اگر جهاد تبیین در کشور شکل نگیرد یا به مبانی انقلاب توجه نشود، استکبار به اهداف خود می‌رسد، به این منظور نقش بسیج دانشجویی در مقابله با این برنامه دشمن بسیار حائز اهمیت است.

در حال حاضر اولویت نیاز‌های روستا‌های استان در چه چیز‌هایی است؟
در کنار تمام کاستی‌هایی که وجود دارد، جاده‌های کوهستانی یکی از سخت‌ترین راه‌ها برای تردد هستند و همواره ساکنان این مناطق برای رفت‌وآمد در فصول مختلف سال از جمله تابستان با سختی‌های زیادی مواجه می‌شوند، به عنوان مثال شهرستان تالش یکی از کوهستانی‌ترین شهرستان‌های گیلان به شمار می‌آید که دارای کوه و جنگل‌های فراوانی است و بعضاً تردد را برای اهالی محل به دلیل نبود جاده مناسب با مشکل مواجه می‌کند.

برای این منطقه برنامه‌ای دارید؟
بله. فاز اول راه کوهستانی بخش حویق تالش اجرایی شده است و این فاز در قالب تعریض راه کوهستانی در سال‌های گذشته انجام شد و به بهره‌برداری رسید.
کار‌های اداری فاز دوم از مدتی پیش انجام و در دیدار با مدیرکل راهداری استان و فرماندار تالش دستور اجرایی فاز دوم راه کوهستانی صادر شد و مدتی است بهسازی و هموارسازی آن توسط سپاه قدس گیلان آغاز شده است.
مقرر شد از دیواره‌های خود جاده و مصالح منطقه حویق برای اجرای پروژه استفاده شود، لذا از مسئولان درخواست داریم به این امر توجه جدی کنند.

با توجه به حضور بسیج اقشار و تعریف مسئولیت‌های آن‌ها فکر می‌کنید سپاه چقدر می‌تواند از ظرفیت خود مردم برای رفع مشکلات‌شان استفاده کند؟
برای به مشارکت گرفتن مردم در امورات خودشان باید اقدامات بسیج در همه رده‌های اقشار برای شهروندان بازگو شود. بسیج دارای ظرفیت بسیار خوبی در همه عرصه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، کشاورزی و صنعتی است، به این منظور استکبار یکی از اهدافش کمرنگ جلوه دادن اقدامات نهاد مقدس بسیج است.
محرومیت‌زدایی، حل مشکلات سازمان‌ها و کمک به محرومان استان از جمله مهم‌ترین اهداف بسیج است و در این مسیر نباید فقط به ارائه گزارش به مسئولان اکتفا کرد.
استفاده از ظرفیت حداکثری بسیج در تمامی رده‌های اقشار نکته بسیار مهمی است، زیرا در امور اقشار ۱۷سازمان با ظرفیت‌های مختلف وجود دارد که هر کدام دارای نخبگان بسیار زیادی هستند. به این منظور می‌توان در صورت درست عمل کردن تمامی مشکلات را برطرف کرد.
بسیج باید بومی شود و برای حل مشکلات در استان راه‌حل پیدا کند، لذا یکی از درخواست‌های ما از بسیج اقشار ارائه راه‌حل مناسب است، نه گزارش کار.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار