کد خبر: 1094890
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
سیدرضا صدرالحسینی

سفر اخیر «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس به لبنان که طی آن دیدارهای مهمی با سران این کشور و همچنین رهبران مقاومت و در رأس آنها «سیدحسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان به لحاظ زمانی که در اوج تنش‌ها بر سر مسجد‌الاقصی و جنین و همچنین درگیری‌های داخلی رژیم صهیونیستی انجام شده است، سفری مهم با پیام‌های فراوان ارزیابی می‌شود.

سران جریان‌ها و گروه‌های مقاومت لبنان و همچنین رهبران جریان‌های فلسطینی و مقاومت اسلامی هر دو کشور، نزدیک به یک سال و نیم قبل دیدارها و مذاکراتی را به منظور مقابله با اقدامات غاصبانه رژیم صهیونیستی برگزار کردند. نتایج و پیامدهای آن دیدارها و مذاکرات در طول یک‌سال گذشته کاملاً مشهود بود و شاهد رویکردهای جدیدی در عرصه مقاومت و به طور خاص در سرزمین‌های اشغالی فلسطین بودیم. این رویکرد جدید که روی آوردن به تهاجم به منظور دفاع از فلسطین بود، با توجه به وضعیت داخلی رژیم صهیونیستی که درگیر اختلافات داخلی بسیار است، باعث شد تا این رژیم در لاک دفاعی فرو رود و متحمل ضربات قابل توجهی در حوزه‌های نظامی و امنیتی شود.

همین دستاوردها نشان‌دهنده اهمیت و ضرورت دیدارها و مذاکرات مستمر بین سران مقاومت است. سفر «اسماعیل هنیه» به لبنان نیز با توجه به همین ضرورت و با عنایت به افول مشهود رژیم صهیونیستی در یک‌سال و نیم اخیر، در آستانه سقوط قرار گرفتن دولت خشونت‌طلب «نفتالی بنت» و همچنین اتفاقات ویژه‌ای که طی ماه‌های اخیر در حوزه‌های مختلف امنیتی، نظامی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رژیم صهیونیستی رخ داده است، انجام شد و حاوی بازخوانی تحولات و چشم‌اندازهای آینده مقاومت اسلامی در خاورمیانه بود.

سخنرانی عمومی رئیس دفتر سیاسی حماس نیز با همین هدف انجام شد و کاملاً حاکی از تأکید مقاومت بر ضرورت وحدت بین همه جریان‌های مقاومت و همچنین تغییر رویکرد تدافعی به تهاجمی بود که در سال‌های اخیر شکل گرفته و به طور ویژه در یک‌سال اخیر با هماهنگی‌های دقیق بین همه جریان‌های مجاهد و مبارز موجود فلسطین انجام شده است. این تغییر رویکرد بازتاب‌های بسیاری در سرزمین‌های اشغالی فلسطین داشته و می‌تواند تا زمانی که افول کامل رژیم صهیونیستی رقم بخورد، ادامه یابد.

یکی دیگر از جنبه‌های مهم سفر «اسماعیل هنیه» به لبنان، بررسی بازتاب‌های اقدامات انجام شده، ارزیابی نقاط ضعف و قوت تدابیر اندیشیده شده و برنامه‌ریزی‌های جدید برای مقابله با اقدامات احتمالی رژیم صهیونیستی بود. همچنین بررسی امور مهمی مانند تحکیم و تعمیق هماهنگی در حوزه‌های مورد نیاز در مسیر مقاومت و اتخاد تصمیمات مختلف در مبارزه با رژیم صهیونیستی از دیگر مسائلی بود که در بخش چشم‌انداز آتی مقاومت در منطقه به بحث و مذاکره گذاشته شد. در این ارتباط، تأکید گروه‌های مقاومت بر کاهش اختلافات بر سر مسائل جزئی که می‌تواند در خصوص نحوه مقابله با رژیم صهیونیستی بین گروه‌های مقاومت وجود داشته باشد، انسجام عمومی در اندیشه و عمل و مخالفت قولی و عملی با هرگونه سازش با غاصبان سرزمین مادری از دیگر موضوعات مطرح شده در سفر رئیس دفتر سیاسی حماس به لبنان بود.

در کنار این مسائل، بررسی دقیق شیوه‌ها و پیامدهای تهاجمی کردن برخورد با رژیم صهیونیستی در شرایطی که این رژیم در حال افول است و همچنین وضعیت داخلی حکومت تل‌آویو و اتمسفر داخلی آن که برآمده از اختلافات درونی صهیونیست‌ها بر سر قدرت است، از مسائلی بود که مورد توجه رهبران مقاومت قرار گرفت. بویژه که در چنین شرایطی رصد کامل اتفاقات داخلی رژیم صهیونیستی برای مقابله با آن اهمیت بسیاری دارد.

نکته بعدی ارتباط با فلسطینیان منطقه ۴۸ و حمایت از حرکت‌های ضد رژیم در منطقه ۴۸ و اردوگاه‌هایی همچون جنین بود که در این منطقه وجود دارند. در این راستا حمایت از حرکت اعتراضی ساکنین و پوشش رسانه‌ای اقدامات ضداشغال که در این مناطق انجام می‌شود و همچنین بازتاب سریع رسانه‌ای جنایات ضدبشری نیروهای رژیم صهیونیستی که به موجب آن چهره واقعی رژیم بیش از گذشته برای مردم دنیا آشکار می‌شود مدنظر رهبران مقاومت قرار گرفت که حمایت مجموعه مقاومت را در پی داشت. در این راستا همسویی بیش از گذشته حماس و سایر گروه‌های فلسطینی با حزب‌الله لبنان می‌تواند برای رژیم صهیونیستی بویژه در پی بالا گرفتن اختلافات ارضی بین تل‌آویو و بیروت و دست‌اندازی رژیم صهیونیستی بر حوزه گازی کاریش، خطری بزرگی محسوب شود.

قطعاً ارتش لبنان که در حال حاضر یکی از پشتیبان‌های اصلی خود را سلاح حزب‌الله و حمایت‌های عمومی مردم از مواضع سیاسی این حزب می‌داند، از قدرت‌گیری حزب‌الله و افزایش قدرت بازدارنده آن که حاصل اتحاد با سایر گروه‌های مقاومت است، به‌عنوان یک حامی مقتدر برای ارتش و مردم لبنان استقبال خواهد کرد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار