کد خبر: 1094808
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
بیانیه وزارت امور خارجه:
وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای به مناسبت هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، دولت آمریکا را نه حامی، بلکه ناقض بزرگ حقوق بشر می‌داند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مناسبت فرارسیدن هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی (ششم لغایت دوازدهم تیرماه) بیانیه‌ای صادر کرد. متن بیانیه به شرح زیراست:­

حمایت از حقوق بشر همواره یکی از مهم‌ترین شعار‌ها و ادعا‌های مقامات آمریکایی در نظام بین الملل بوده است.

جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این نکته که یکجانبه گرایی آمریکا و اعمال تحریم‌های یکجانبه اقتصادی با هدف اجبار به تغییر سیاست دولت ها، نقض فاحش و نظام‌مند حقوق بشر محسوب می‌شود، اقدام آمریکا در سوء استفاده از ابزار‌های اقتصادی برای تحت فشار قرار دادن کشور‌هایی را که به لحاظ سیاسی مستقل هستند، مصداق بارز نقض حقوق بشر و توسل به تروریسم اقتصادی جهت نیل به اهداف سیاسی می‌داند و معتقد است این مساله، نرم‌ها و چارچوب‌های شناخته شده حقوق بشر را نیز با چالش‌های پیچیده‌ای مواجه کرده است.

جمهوری اسلامی ایران یکی از کشور‌هایی است که به شدت از استفاده ابزاری آمریکا از حقوق بشر متاثر شده و اعمال تحریم‌های قهر آمیز یکجانبه از سوی آمریکا، تبدیل به ابزاری برای نقض حقوق طبیعی و قانونی مردم ایران شامل حق حیات، حق سلامت و بهداشت، حق برخورداری از استاندارد‌های زندگی مناسب، حق آموزش و دسترسی به دانش و فناوری، حق توسعه و نیز نقض فاحش حقوق زنان، کودکان، سالمندان و افراد دارای معلولیت شده است.

به مخاطره انداختن امنیّت غذایی، همکاری نکردن شرکت‌های تامین کننده کالا و تجهیزات پزشکی و سلامت با شرکت‌های ایرانی، اخلال در خرید دارو برای بیماری‌های نادر و حاد، ممنوعیت دسترسی محقّقان و پزشکان ایرانی به منابع پزشکی موجود در سرور‌های کتابخانه ملّی پزشکی (NLM) و (Pubmed) به ویژه در ایام شیوع ویروس کرونا، تحریم صنعت هوانوردی و قطعات هواپیما که سبب به خطر افتادن جدّی امنیّت پرواز هواپیما‌های مسافربری ایران شده است، منع دسترسی به نظام مالی بین‌المللی، اختلال در نظام پرداخت‌ها و امتناع شرکت‌های خارجی از پذیرش ضمانت‌نامه‌های ارزی صادر شده از جانب بانک‌های ایرانی، فشار اقتصادی مضاعف بر زنان شاغل و سرپرست خانوار، کاهش قدرت خرید سالمندان و مشکلات افراد دارای معلولیت‌های جسمی و ذهنی در دسترسی به دارو‌ها و تجهیزات پزشکی، کمکی و توانبخشی مناسب، فقط نمونه‌هایی از موارد متعدد نقض حقوق بشر مردم ایران ناشی از تحریم‌های یکجانبه آمریکاست.

افزون بر این، ملت ایران تنها ملتی نیست که از استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری و نقض نظام‌مند حقوق بشر از سوی ایالات متحده آسیب دیده و این کشور در حالی خود را مدعی حقوق بشر می‌داند که:

۱. در داخل آمریکا، نظارت هدفمندی بر نقض حقوق اقلیت هایی، چون مسلمانان و رنگین پوستان وجود ندارد و نفرت پراکنی در حد وسیعی از جانب مقامات رسمی و نیرو‌های پلیس دنبال می‌شود.

۲. این کشور، بزرگترین حامی رژیم اشغالگر صهیونیستی محسوب می‌شود که با حمایت‌های مادی و غیرمادی خود از این رژیم، زمینه‌های ادامه نقض حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی را فراهم می‌کند.

۳. مردم مظلوم و بی دفاع یمن، روزانه توسط تسلیحات آمریکایی که با اهداف مالی و تجاری به کشور‌های متجاوز و درگیر در جنگ فروخته می‌شود، هدف قرار می‌گیرند و در عین حال با هر گونه خاتمه بحران در این کشور مخالفت می‌شود.

۴. آمریکا با استفاده ابزاری از دو مفهوم حقوق بشر و مقابله با ترویسم، دست به حذف فیزیکی بزرگ‌ترین مشاهیر حامی حق تعیین سرنوشت و قهرمانان مبارزه علیه تروریسم زده که نمونه متاخر آن، ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی توسط دولت آمریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی است.

همانگونه که از سوی گزارشگران موضوعی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز مورد تاکید قرار گرفت، عملیات ترور سردار سلیمانی، نقض خودسرانه حق حیات تلقی شده و در منافات با مفاد مندرج در میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

بر مبنای آن چه گفته شد و به دلایل متعدد دیگر که هر روز به آن اضافه می‌شود، جمهوری اسلامی ایران بار دیگر برخورد سیاسی با مقوله حقوق بشر و به کارگیری استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری از جانب ایالات متحده آمریکا را محکوم می‌کند و این دولت را نه حامی، بلکه ناقض بزرگ حقوق بشر می‌داند و بر نقش مجامع و سازمان‌های حقوق بشری بین المللی در مقابله با این نقض آشکار حقوق اساسی ملت‌های مستقل، تاکید می‌کند.

ششم تا دوازدهم تیر؛ هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی است.

در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی جنایات‌های مستقیم و غیر مستقیمی از جانب استکبار جهانی به رهبری ایالات متحده آمریکا علیه ملت ایران انجام شد که از مهمترین این جنایت‌ها می‌توان به ترور نافرجام مقام معظم رهبری در ششم تیر ۱۳۶۰، حادثه هفتم تیر و بمب گذاری در سالن جلسات حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیه الله بهشتی و ۷۲ تن از مقامات و شخصیت‌های کشورمان، بمباران شیمیایی سردشت، ترور شهید کچویی رئیس زندان اوین، ترور آیت الله صدوقی امام جمعه یزد و عملیات تروریستی ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران-ایر بر فراز آب‌های نیلگون خلیج فارس با شلیک موشک و همچنین ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در فرودگاه بغداد اشاره کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار