کد خبر: 1094793
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸
آمار‌های روزانه وزارت بهداشت از وضعیت کرونا در کشور، نشان می‌دهد که طی ۴۸ ساعت گذشته ۶۹۴ بیمار جدید شناسایی شده اند که این روند می‌تواند نگران کننده باشد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: روند نزولی بیماری کرونا در کشور و صفر شدن آمار روزانه فوتی‌ها، باعث شده تا شرایط برای عادی انگاری پاندمی کووید ۱۹ فراهم شود. این در حالی است که در روز‌های اخیر، موارد ابتلاء روند صعودی پیدا کرده است که می‌تواند زنگ خطری برای بروز موج جدید بیماری در کشور باشد.

حمید سوری استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در واکنش به عادی انگاری شرایط کرونایی در کشور، گفت: زمانی می‌توانیم بگوییم که اپیدمی خاموش شده یا پاندمی تمام شده که حداقل دو دوره از بیماری بگذرد و ما مورد ابتلای جدیدی نداشته باشیم. از آنجایی که چنین اتفاقی نیفتاده، طبیعتاً نیازمند این بودیم که رصد و رهگیری را در فرآیند اپیدمی داشته باشیم و پیگیری را انجام دهیم. همچنین از آنجا که در کشور ما که نظام بیماریابی فعال وجود ندارد، تعداد تست‌ها کاهش یافت و نتوانستیم خیلی تصویر روشنی از اپیدمی در کشور داشته باشیم.

آمار روزانه کرونا صعودی شد

در حالی که این روز‌ها مدام بر طبل شادی صفر شدن آمار روزانه فوتی‌ها می‌کوبیم، اما گزارش‌های روزانه وزارت بهداشت از وضعیت کرونا در کشور، نشان می‌دهد که متأسفانه موارد ابتلاء سیر صعودی داشته است. به طوری که در ۴۸ ساعت گذشته ۶۹۴ بیمار جدید داشته ایم.

چهارم تیرماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۰ نفر از آن‌ها بستری شدند.

همچنین، پنجم تیر ماه ۱۴۰۱، ۳۵۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۴ نفر از آن‌ها بستری شدند.

با نگاهی به این آمار در مدت ۴۸ ساعت، می‌توان شاهد روند صعودی موارد ابتلاء بود. در حالی که در هفته‌های گذشته، موارد ابتلاء به زیر ۵۰ نفر هم رسیده بود.

شاید اگر نسبت به این آمار بی اعتنا باشیم، نمی‌توانیم زنگ خطر بروز موج جدید بیماری را متوجه شویم.

بر اساس آنچه از ابتدای شروع پاندمی کرونا متوجه شده ایم، فاصله دو تا سه هفته‌ای افزایش موارد ابتلاء و مرگ و میر بیماران است. زیرا، در این روز‌ها که آمار روزانه ابتلاء به کرونا در کشور صعودی شده است، باید منتظر افزایش موارد فوتی در هفته‌های آینده بود.

با نگاهی به روند بستری‌ها نیز متوجه می‌شویم که در روز‌های چهارم و پنجم تیر ماه، موارد بستری نیز افزایش یافته است. به طوری که در چهارم تیر ماه ۴۰ نفر بستری شده اند و پنجم تیر ماه این تعداد به ۵۴ نفر افزایش یافته است.

به گفته سوری، در حال حاضر کشور ما در معرض خطر خیزش موارد ابتلاء و پیک است. برای اینکه بتوانیم این موضوع را کنترل کنیم، نظام سلامت باید آمادگی لازم را داشته باشد؛ باید تعداد تست‌ها افزایش یابد، کنترل‌های مرزی اعم از هوایی و زمینی و…، افزایش یابد، باید رصد کنیم تا ببینیم که طغیان‌های ابتلاء در کجا‌ها ممکن است رخ دهد و آن‌ها را به صورت سریع شناسایی کرده و پاسخ دهیم.

این اپیدمیولوژیست، با عنوان این مطلب که نیاز داریم تیم‌های واکنش سریع فعال شوند، افزود: همچنین نیاز است که ببینیم سطح ایمنی جامعه چقدر است، اگر پیک جدیدی آمد و خیزش پیدا کند، سطح ایمنی جامعه در حدی هست که بتواند مقابله کند یا اینکه سطح ایمنی به دلیل گذشت زمان پایین آمده و تعداد افراد حساس جامعه افزایش یافته و در نتیجه ممکن است که ما پیک بعدی را شاهد باشیم.

برداشتن ماسک‌ها

شاید یکی از دلایل افزایش موارد ابتلاء در روز‌های اخیر، عادی انگاری و رهاسازی پروتکل‌های بهداشتی و از جمله آنها، برداشتن ماسک از صورت بوده است.

به دنبال توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اینکه مردم می‌توانند در فضا‌های باز بدون ماسک تردد کنند، باعث شده این شائبه پیش بیاید که ما کرونا را شکست داده ایم. در حالی که متخصصین پزشکی بر این باورند که شرایط کرونایی این اجازه را به ما نمی‌دهد که فعلاً نسبت به برداشتن ماسک‌ها اقدام کنیم.

عباس شیراوژن سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، عنوان داشته است که دیگر استفاده از ماسک در فضای باز الزامی نیست.

وی در توضیح علت چنین تصمیمی، گفته است که خواستیم مردم این سختی را در هوای گرم تابستان نداشته باشند.

به نظر می‌رسد، افزایش موارد ابتلاء در روز‌های اخیر به ویژه در دو روز گذشته که شاهد ۶۹۴ بیمار جدید بوده ایم و همچنین افزایش موارد بستری، می‌تواند زنگ خطری برای مواجه شدن با موج جدید بیماری در کشور باشد. از همین رو، لازم است که وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا، نسبت به این موضوع، قدری حساس‌تر شوند.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار