کد خبر: 1094783
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

روال عادی تعامل بین دولت و مجلس، تذکر و استیضاح و سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهور و وزراست. مطابق قانون، مجلس ناظر بر عملکرد دولت است و ابزار این نظارت هم همین تذکر و استیضاح است. این روال ربطی به بد و خوب بودن رابطه میان این دو دستگاه حاکمیتی ندارد. با این حال، اصلاح‌طلبان به‌رغم آنکه همواره بر طبل «حاکمیت قانون» می‌کوبند، در عمل و موضع‌گیری نشان داده‌اند که در تعامل میان قوای مجریه و مقننه قائل به این روال قانونی نیستند و آن را در برهه‌های مختلف و بنابر شرایط، دشمنی و تخریب و سنگ‌اندازی و تفرقه و اختلاف تعبیر می‌کنند. وقتی دولت دست اصلاح‌طلبان بود و مجلس دست اصولگرایان، نظارت مجلس بر دولت را سنگ‌اندازی تعبیر می‌کردند و با کوچک‌ترین احتمال سؤال و استیضاح اعضای هیئت وزیران، موج حملات اصلاح‌طلبان علیه مجلس شروع می‌شد. وقتی هم که دولت و مجلس دست اصلاح‌طلبان بود که مجلس تریبون دفاع از دولت شده بود و عملاً نظارت مجلس بر دولت تعطیل شد. حالا هم که دولت و مجلس هر دو تقریباً در دست یک جناح سیاسی است، نظارت مجلس بر دولت را تعبیر به وجود اختلاف میان دو قوه می‌کنند تا میان آن‌ها اختلاف بیندازند و البته اصرار بر انجام استیضاح هم دارند!
علی‌محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اخیراً گفته: «حتماً باید استیضاح انجام شود. اگر استیضاح انجام نشود معلوم خواهد شد که مجلس به ادعا‌های خود دقت ندارد. مجلس نباید از کنار این موضوع عبور کند.» نمازی با تحریک مجلس به استیضاح فاطمی‌امین خاطرنشان کرد: «اتفاقی که برای عبدالملکی افتاد به اعتبار مجلس اضافه کرد، چون او مجبور به استعفا شد. اگر در قضیه فعلی روال به همین صورت ادامه یابد و فاطمی امین استعفا ندهد، مجلس باید استیضاح را پیش ببرد و در غیر این صورت به اعتبار خود لطمه وارد خواهد کرد.»
یا در موردی دیگر، روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «هوای ابری میان بهارستان و پاستور» نوشت: «نگاهی به رویکرد‌ها و اظهارات برخی کارشناسان و چهره‌های سیاسی در حدفاصل یک سال گذشته در خصوص نوع ارتباط دولت و مجلس به وضوح نشان می‌دهد که برخی بسیار زودتر از این‌ها پیش‌بینی می‌کردند که ماه عسل دولت و مجلس چندان به درازا نکشد و حتی در همان سال اول نیز با یکدیگر به اختلاف نظر بخورند.»
این روزنامه افزود: «به نظر می‌رسد مسیر برخی حامیان دولت درحال تغییر کردن است و عملکرد دولت رئیسی آن‌ها را سمتی برده است که در کنار مردم به جمع منتقدین بپیوندند و شاید از دل این انتقادات فراکسیونی از منتقدین دولت در مجلس یازدهم شکل گیرد.»
اصلاح‌طلبان، چون خود این رویکرد را دارند که هم‌جناحی بودن، باب هر انتقادی را باید ببندند، تصور می‌کنند این سو هم صرف هم‌جناحی بودن، باید وظایف قانونی خود را تعطیل کند. کما اینکه روزنامه شرق در همین خصوص در مطلبی نوشته بود که «خط‌ونشان بهارستان برای پاستور با شروع سال جدید شدت گرفته و در روز نخستین جلسه صحن علنی در قرن جدید، ۳۳ تذکر نمایندگان به رئیسی خبرساز شد و ۱۹۰ نماینده نیز با ارسال نامه‌ای به رئیسی، بر انتظارات خود در احیای برجام برای چندمین‌بار تأکید کردند. در این میان، بحث استیضاح وزرا نیز به صورت جدی پیگیری شد.»
در ادامه این مطلب آمده است: «با شروع سال جدید و ارسال چندباره نامه نمایندگان معترض به احیای برجام، این نگاه حمایت از دولت در حال رنگ‌باختن است. گویی در وزن‌کشی سیاسی نمایندگان، وزنه تندرو‌ها اگر سنگین‌تر هم نباشد، سروصدایشان به میزانی بلند است که صدای نمایندگان معتدل شنیده نشود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار