کد خبر: 1094720
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
منابع آمریکایی با اشاره به سفر منطقه‌ای "جو بایدن" مدعی شدند که این سفر ارتباطی به «تشکیل ناتوی خاورمیانه ندارد»، بلکه «فقط به یک سری تدابیر و تفاهمات در چارچوب فرماندهی مرکزی ایالات متحده در خاورمیانه مربوط می‌شود».

 رسانه‌های صهیونیستی به نقل از منابع آمریکایی که آنها را «موثق» عنوان کردند، مدعی شدند، آنچه که در مورد سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه صحبت می‌شود، «به ناتوی خاورمیانه یا اتحاد اسرائیلی - عربی مربوط نمی‌شود».

بنا بر اعلام شبکه المیادین، به نقل از منابع صهیونیستی، «این موضوع به تدارکات، تدابیر و تفاهمات در چارچوب مسئولیت فرماندهی مرکزی آمریکا (تروریست های سنتکام) در خاورمیانه مربوط می‌شود، چراکه اسرائیل سال‌ها پس از عضویت در فرماندهی آمریکا در اروپا، به فرماندهی مرکزی آمریکا در خارومیانه پیوسته است».

این در حالی است که دو روز پیش، عبدالله دوم پادشاه اردن گفته بود که از تشکیل ائتلاف نظامی مشابه ناتو در خاورمیانه حمایت می کند.

منابع مذکور با تأکید بر اینکه «همه چیز تحت نظارت آمریکا در حال انجام است» تصریح کردند: «تمایل به ایجاد همکاری اطلاعاتی و همچنین فعالیت‌هایی برای شناسایی و تعیین عملیات پرتاب موشک‌های کروز و پهپادها یا چیزهایی از این دست در خاورمیانه و تبادل اطلاعات فناوری محدود وجود دارد».

در همین راستا، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد که آمریکا در ماه مارس گذشته نشستی محرمانه با مقامات ارشد نظامی رژیم صهیونیستی و فرماندهان نظامی کشورهای عربی در شهر "شرم الشیخ" مصر برگزار کرد.

به نوشته وال استریت ژورنال، در نشست شرم الشیخ، "آویو کوخاوی" رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل و سرلشکر "فیاض بن حامد الرویلی"، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عربستان، سپهبد "سالم بن حمد النبیط" فرمانده نیروهای مسلح قطر و فرماندهان ارشد اردن، مصر، بحرین و امارات متحده گرد هم آمدند.

این روزنامه در ادامه مدعی شد: «بسیاری از زیرساخت‌ها برای یک سیستم بالقوه دفاع هوایی منطقه‌ای ایجاد شده است».

پیش از این، رسانه‌های عبری اعلام کرده بودند که «ماهیت سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه، عربستان سعودی و با هدف اعتمادسازی است، اما در نهایت هموار کردن راه برای عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان صورت می‌گیرد».

چند روز پیش کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که جو بایدن در اولین سفرش به عنوان رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه، در تاریخ ۱۳ تا ۱۶ جولای (۲۲ تا ۲۵ تیر ماه) به این منطقه و مشخصا اسرائیل، کرانه باختری و عربستان سفر خواهد کرد.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار