کد خبر: 1094579
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به لزوم استفاده از ماسک در فضا‌های بسته مکه و مدینه گفت: ۲ نفر از زائران کشورمان در عربستان مشکوک به کرونا هستند که برای جلوگیری از شیوع کرونا، این افراد تحت نظر قرار گرفته‌اند.
امسال ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر از زائران کشورمان به حج تمتع مشرف می‌شوند و به منظور حفظ سلامت زائران و جلوگیری از مشکلات احتمالی، ۵ درمانگاه در مکه مکرمه و مدینه منوره به خدمت‌رسانی به زائران می‌پردازد که ۲ درمانگاه در مدینه و سه درمانگاه در مکه مکرمه راه‌اندازی شده است.

کاهش مراجعه زائران حج تمتع به درمانگاه‌ها

سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر که اکنون در مکه مکرمه حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه وضعیت سلامت زائران حج کشورمان در عربستان خوب است، اظهار داشت: امسال نسبت به سال‌های گذشته مراجعه به درمانگاه و بیمارستان‌ها کمتر شده است و وضعیت سلامت زائران در مکه و مدینه قابل قبول است.

وی با بیان اینکه با محدودیت اعمال شده از سوی عربستان فقط افراد کمتر از ۶۵ سال امکان تشرف به حج تمتع سال جاری دارند، افزود: زائران در مکه مکرمه و مدینه در حال زیارت هستند و مشکلی در سلامت زائران وجود ندارد.

فوتی‌های ناشی از کرونا در مکه و مدینه «صفر» است

مرعشی با اشاره به شیوع کرونا در عربستان نیز تصریح کرد: در عر بستان روزانه یک هزار نفر به کرونا مبتلا می‌شوند که بر اساس گزارش‌ها، بیش از نیمی از این تعداد در ریاض هستند و مکه و مدینه در ابتلا به کرونا در رتبه‌های پنجم و ششم قرار دارند و حتی فوتی بر اثر کرونا طی روز‌های اخیر در این ۲ شهر گزارش نشده است.

۲ ایرانی در عربستان به کرونا مبتلا شدند

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به وضعیت کرونا در بین زائران کشورمان نیز گفت: ۲ نفر مشکوک به کرونا در بین زائران کشورمان داشتیم که پس از بررسی‌ها، این موضوع را با سعودی‌ها مطرح کردیم و حتی آماده بازگشت زائران بودیم، اما مسؤولان عربستان مدعی شدند که با استراحت تا ایام حج تمتع زائران سلامتی خود را به دست می‌آورند و به این ترتیب این افراد تحت نظر هستند تا سایر زائران نیز دچار بیماری نشوند.

وی با بیان اینکه بیشتر زائران کشورمان در عربستان به دلیل خستگی و کوفتگی ناشی از پیاده‌روی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، افزود: بیشتر زائران از درد عضلانی و اسکلتی رنج می‌برند که این امر به دلیل گرفتگی عضلات ناشی از تغییر دما است؛ به طوری که زائران علاوه بر پیاده‌روی زیاد، با حوله خیسِ احرام، از محیط گرم بیرون وارد اتاق‌های سرد هتل می‌شوند و همین امر موجب گرفتگی عضلات و درد می‌شود.

سرم و شربت‌های مورد نیاز زائران از عربستان خریداری شده است

مرعشی در ادامه به ارسال دارو‌های مورد نیاز زائران حج تمتع ۱۴۰۱ به عربستان اشاره کرد و گفت: مقدار قابل توجهی دارو از کشورمان به عربستان ارسال شده که این دارو‌ها در روز‌های گذشته ترخیص شدند و در انبار‌ها نگهداری می‌شوند. البته سرم و شربت‌های مورد نیاز زائران از عربستان خریداری شده‌اند و در صورت نیاز در اختیار زائران قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به آمادگی تیم درمانی برای خدمت‌رسانی به زائران در ایام تشریق، خاطر نشان کرد: وسایل مورد نیاز آماده ارسال به منا و عرفات است و در روز‌های آینده مراکز درمانی در ایام تشریق نیز راه‌اندازی خواهد شد. همچنین در این ایام اعضای تیم درمانی حج و زیارت در چادر‌های مختلف در خدمت زائران هستند تا در صورت نیاز بتوانند به یاری زائران برسند.

توصیه‌های بهداشتی به زائران حج تمتع

مرعشی با بیان اینکه همچنان ما به استفاده از ماسک در فضای بسته تأکید داریم، گفت: به زائرانی که هنوز به سرزمین وحی اعزام نشده‌اند، توصیه می‌کنیم که داروی تخصصی خود را همراه با نسخه پزشک به همراه داشته باشند و به اندازه کافی ماسک در وسایل خود قرار دهند. همچنین زائرانی که اکنون در عربستان حضور دارند، در کنار رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک در فضای بسته اتوبوس‌ها، هتل و حتی حرمین شریفین، به نوشیدن آب به مقدار کافی و تردد نکردن در آفتاب مستقیم اهتمام داشته باشند.

به گزارش فارس، امسال بیش از یک میلیون نفر از کشور‌های مختلف به حج تمتع مشرف می‌شوند که از این تعداد ۱۵ درصد را زائران ساکن عربستان و ۸۵ درصد را زائران خارجی تشکیل می‌دهد. با توجه به تصمیم سعودی‌ها همه زائران حج تمتع سال جاری کمتر از ۶۵ سال دارند و حداقل ۲ دُز واکسن کرونای مورد تأیید آن‌ها را تزریق کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار