کد خبر: 1094330
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
تحولات روز صد و بیست و دوم جنگ اوکراین؛
از شب گذشته رسانه های اوکراینی از صدور دستور عقب نشینی قوای این کشور از دو شهر سورودونتسک و لیسیچانسک در استان لوهانسک توسط فرماندهی ارتش اوکراین خبر دادند.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: با ورود به پنجمین ماه از آغاز جنگ در اوکراین، ارتش روسیه گام مهمی را در تعیین تکلیف جبهه شرقی و منطقه دونباس برداشته است.

از شب گذشته رسانه های اوکراینی از صدور دستور عقب نشینی قوای این کشور از دو شهر سورودونتسک و لیسیچانسک در استان لوهانسک توسط فرماندهی ارتش اوکراین خبر دادند. نبرد بر سر شهر سورودونتسک تقریبا از ۳ ماه پیش و با انتقال واحدهای درگیر در شمال کی‌یف به جبهه شرقی آغاز شد. ارتش روسیه اگرچه از ابتدای نبرد در حال پیشروی در سراسر جبهه شرقی بود اما زمان نسبتا زیادی را برای تصرف شهر سورودونتسک و کنترل کامل استان لوهانسک هزینه کرد.

استان لوهانسک به طور کامل به تصرف ارتش روسیه درآمد/ آیا امریکا حاضر به ارسال جنگنده‌های F۱۵ و F۱۶ به اوکراین می‌شود؟ +نقشه و تصاویر

ارتش اوکراین به کمک دریافت تجهیزات سنگین توپخانه ای و زرهی از متحدان غربی خود و البته فدا کردن جان هزاران سرباز اوکراینی، دفاع سرسختانه و طولانی از این منطقه کرد تا فرصت برای ارسال تجهیزات بیشتر از سوی ناتو سازماندهی خطوط دفاعی برای جلوگیری از سقوط دو شهر استراتژیک اسلاویانسک و کراماتورسک وجود داشته باشد. در سوی مقابل نیز تصرف دو شهر نامبرده برای ارتش روسیه از ابتدای عملیات به عنوان هدف اصلی محسوب شده و موفقیت مسکو در این امر حتی می تواند به معنی پیروزی قطعی این کشور در جبهه شرقی اوکراین باشد زیرا اسلاویانسک و کراماتورسک در واقع مراکز اصلی فرماندهی ارتش اوکراین در استان دونتسک محسوب می شوند که با سقوط احتمالی آنها عملا پس از استان لوهانسک، کنترل کامل استان دونتسک نیز در اختیار ارتش روسیه قرار می گیرد.

کنگره امریکا به دنبال ارسال جنگنده های پیشرفته برای اوکراین

تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا، از جمله آدام کینزینگر، نماینده جمهوریخواه کنگره و کهنه سرباز نیروی هوایی ایالات متحده و کریسی هولاهان، نماینده دموکرات کنگره، لایحه ای را برای آموزش خلبانان و خدمه اکراینی با جنگنده های آمریکایی را ارائه کردند.

در نامه نمایندگان کنگره به لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده آمده است که کمک های نظامی ایالات متحده و سایر کشورهای ناتو به اوکراین، این توانایی را به این کشور میدهد تا از سقوط کی‌یف و سرکار آمدن یک رژیم دست نشانده توسط روسیه جلوگیری کند.

در این نامه آمده است، ما به عنوان کهنه سربازان نیروی هوایی، این موضوع رو خوب می‌دانیم که در جنگ یکی از اولین و مهم ترین اقدامات ایجاد برتری هوایی است و نه روس ها و نه اوکراینی ها هنوز برتری هوایی کامل را ایجاد نکرده اند و تحویل جنگنده و آموزش خلبانان و خدمه اوکراینی توسط ما (آمریکا) و متحدان ما در ناتو می‌تواند به اوکراین کمک کند تا وضعیت را در حوزه هوایی تغییر دهد.

استان لوهانسک به طور کامل به تصرف ارتش روسیه درآمد/ آیا امریکا حاضر به ارسال جنگنده‌های F۱۵ و F۱۶ به اوکراین می‌شود؟ +نقشه و تصاویر

نماینده هولاهان گفت: «مردم مقاوم اوکراین در برابر جنگ پوتین بهتر از آن چیزی که بیشتر دنیا تصور می‌کردند از خود دفاع می‌کنند، دقیقاً به همین دلیل است که ما باید حمایت خود را در این لحظه حساس حفظ کنیم». از آنجایی که این درگیری همچنان ادامه دارد، ما باید در برنامه ریزی استراتژیک بلندمدت خود برای کمک به متحدان اوکراینی خود تجدید نظر کنیم. طبق بیانیه مطبوعاتی آدام کینزینگر، این لایحه به ایالات متحده اجازه می دهد تا آموزش خلبانان و خدمه ا. کراینی بر اساس جنگنده های F-۱۵ و F-۱۶ را آغاز کند.

علاوه بر این، اوکراین در ۸ مارس نامه ای به کنگره ارسال کرده بود که در آن اعلام کرد اکراین به هواپیماها و تسلیحات اضافی ساخت غرب برای ادامه این جنگ نیاز دارد.

اما این ادعا از سوی کارشناسان از دیدگاه فنی جای تردید زیادی دارد؛ مشخصا تحویل، آموزش و نگهداری جنگنده های نیروی هوایی قابل قیاس با سایر کمک های تسلیحاتی به ارتش اوکراین نیست؛ به طور مثال دوره آموزشی نیروهای اوکراینی برای کار با هویتزرهای کششی M-۷۷۷ امریکایی تنها ۳ هفته زمان برد و بلافاصله تجهیزات و تیم های فنی مورد نظر از خاک امریکا به اوکراین اعزام شدند. اما حتی اگر خلبانان باتجربه اوکراینی که تجربه کاربری جنگنده های میگ۲۹ و سوخو۲۷ این کشور را دارند به منظور آموزش پرواز با جنگنده های امریکایی در نظر بگیریم، به دلیل تفاوت های ماهیتی تجهیزات شرقی و غربی، این امر حداقل بین ۶ ماه تا ۱ سال زمان خواهد برد که بعید به نظر می رسد در آن زمان هنوز نبرد میان روسیه و اوکراین ادامه داشته باشد.

استان لوهانسک به طور کامل به تصرف ارتش روسیه درآمد/ آیا امریکا حاضر به ارسال جنگنده‌های F۱۵ و F۱۶ به اوکراین می‌شود؟ +نقشه و تصاویر

همچنین بعید به نظر می رسد با توجه به از بین رفتن بخش قابل توجهی از زیرساخت ها و پایگاه های هوایی ارتش اوکراین در حملات موشکی روسیه، این کشور توانایی کاربری تعداد زیادی جنگنده غربی را داشته باشد و احتمالا این تعداد از ۲۰ یا ۳۰ فروند فراتر نخواهد رفت.

اگرچه مدل های به روز جنگنده های امریکایی نظیر F۱۵ برتری هایی نسبت به رقبای روسی خود دارند اما پرواز چند عدد این از این جنگنده ها در شرایطی که نیروی هوایی روسیه صدها جنگنده و تعداد قابل توجهی هواپیمای پشتیبانی، سوخترسان و آواکس را در اختیار دارد و تحت پوشش پدافند هوایی دوربرد خودی نیز هست قادر به ایجاد برتری هوایی برای کی‌یف نخواهد بود و حتی اگر آنها موفق به سرنگونی چند فروند جنگنده روسی نیز شوند در نهایت مغلوب برتری عددی شدید رقیب خواهند شد.

بسته جدید کمک های تسلیحاتی امریکا برای اوکراین

ایالات متحده آمریکا یک بسته ۴۵۰ میلیون دلاری برای کمک تسلیحاتی به اوکراین تصویب کرد که شامل موارد زیر می شود:

استان لوهانسک به طور کامل به تصرف ارتش روسیه درآمد/ آیا امریکا حاضر به ارسال جنگنده‌های F۱۵ و F۱۶ به اوکراین می‌شود؟ +نقشه و تصاویر

۴راکت انداز M۱۴۲ هیمارس
۳۶۰۰۰ گلوله ۱۵۵م. م
۱۸خودروی تاکتیکی برای حمل هویتزر های ۱۵۵م. م
۱۲۰۰نارنجک انداز
۲۰۰۰۰مسلسل
۱۸ قایق گشت ساحلی/رودخانه ای و قطعات یدکی

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار