کد خبر: 1094048
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
جانشین فرهاد مجیدی از پرتغال آمده و عزمش را جزم کرده تا توانایی‌هایش را در ایران به همه ثابت کند. آبی‌ها از نکونام، عنایتی و پتکوویچ به ریکاردو ساپینتو رسیدند و سرمربی جدید استقلال با آمدنش تکلیف همه را مشخص کرد.
شیوا نوروزی

جانشین فرهاد مجیدی از پرتغال آمده و عزمش را جزم کرده تا توانایی‌هایش را در ایران به همه ثابت کند. آبی‌ها از نکونام، عنایتی و پتکوویچ به ریکاردو ساپینتو رسیدند و سرمربی جدید استقلال با آمدنش تکلیف همه را مشخص کرد.
ساپینتو هنوز پایش به ایران نرسیده بود که کری‌خوانی را شروع کرد و با این کار نشان داد خیلی سریع می‌تواند خودش را با شرایط فوتبال ما وفق دهد. به نظر می‌رسد مرد پرتغالی از نظر خلق‌وخو شباهت زیادی به خودمان دارد و با توجه به کارنامه کاری‌اش تلاش می‌کند در لیگ برتر ایران نیز موفق شود. مراسم معارفه رسمی او روز گذشته در هتل اسپیناس برگزار شد و ساپینتو رسماً کارش را در استقلال آغاز کرد.
عصر دیروز مراسم معارفه سرمربی تازه استقلال برگزار شد و در اقدامی جالب بعد از تشریفات ابتدای مراسم بلافاصله قرارداد ساپینتو امضا و شال استقلال توسط آجرلو، مدیرعامل این باشگاه به سرمربی پرتغالی اهدا شد. در ادامه مصطفی آجرلو گفت: «خدا را شکر می‌کنم امروز هواداران عزیز و خانواده بزرگ استقلال که مضطرب و نگران بودند با آمدن سرمربی جدید تیم به آرامش خیلی خوبی رسیدند. استقلال هیچ وقت احساس ضعف نمی‌کند، به همین خاطر مذاکرات خارجی را شروع کردیم. بیش از ۴۰ مربی در لیست کارشناسان و مذاکره‌کنندگان بودند، این مذاکرات را دنبال کردند و در سریع‌ترین زمان ممکن این تفاهم انجام شد و امروز سرمربی عزیز و محترم استقلال مسئولیت تیم را با این امضا برعهده خواهد گرفت.
بعد از حرف‌های آجرلو، ساپینتو صحبت‌های خود را اینگونه آغاز کرد: «استقلال همیشه به برنده شدن عادت دارد. سال گذشته قهرمان لیگ شده و بازی‌ها را پی‌در‌پی برده است. اکنون لحظه‌ای است که آرزوی رسیدن به آن را داشتم و حتی در خواب، رؤیای اینجا بودن را داشتم. یکی از بهترین لحظه‌ها و تجارب زندگی من خواهد بود. امیدوارم با تلاش همدیگر بتوانیم قهرمانی دیگری را رقم بزنیم. بازی‌های زیادی را از استقلال دیده‌ام و باید بازی‌های زیادی را هم ببینم. این را هم باید بگویم دلیل بردن استقلال، کیفیت بازیکنان بود. در دفاع خیلی منسجم عمل می‌کردند و به عنوان یک خانواده خوب می‌جنگند و با هم هستند.»
درست بعد از قهرمانی استقلال در لیگ برتر مجیدی تصمیمش را اعلام کرد تا مدیران باشگاه بهانه‌ای برای وقت تلف کردن نداشته باشند، اما باز هم چند هفته‌ای زمان برد تا از بین گزینه‌های روی میز و گزینه‌های مدنظر افراد نزدیک به باشگاه یک نفر انتخاب شود. با اینکه انتظار می‌رفت جواد نکونام سرانجام به آرزوی دیرینه‌اش برسد، ولی در نهایت قرعه به نام مربی ۴۹ ساله اروپایی افتاد. مذاکره با ریکاردو ساپینتو خیلی خوب پیش رفت و طرفین برای عقد قرارداد دو ساله مشروط توافق کردند. کارنامه کاری سرمربی جدید پروپیمان است و او سابقه ۱۲ سال مربیگری دارد.

ساپینتو از کجا آمد؟
ساپینتو پیش از استقلال سابقه نشستن روی نیمکت تیم‌هایی از جمله اسپورتینگ لیسبون، براگا، استاندارد لیژ، ستاره‌سرخ بلگراد، واسکودوگاما برزیل و الفاتح عربستان را دارد. سرمربی پرتغالی با حضور در رأس تیم الفاتح تجربه حضور در آسیا را نیز داشته و استقلال دومین حضور ساپینتو در قاره کهن است. در کارنامه مربیگری او یک نکته مهم وجود دارد؛ حضور کوتاه‌مدت در اکثر تیم‌های تحت هدایتش. ساپینتو کمتر از سه ماه در عربستان دوام آورد و حضور در اسپورتینگ هم به هفت ماه نرسید، اما تیم تحت مربیگری‌اش ضمن کسب عنوان سوم لیگ، با حذف من‌سیتی به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان صعود کرد. در براگای پرتغال کمتر از شش ماه و در برزیل کمتر از دو ماه مربیگری کرد، اما این تیم را از مرحله گروهی لیگ اروپا با بهترین خط دفاع و حمله به مرحله حذفی رساند. ساپینتو فقط در لیژ یک سال کامل به کارش ادامه داد و علاوه بر نایب‌قهرمانی لیگ بلژیک، تیمش را به قهرمانی جام‌حذفی این کشور نیز رساند.
پذیرفتن مسئولیت استقلال در این شرایط ریسک بزرگی است که البته ساپینتو آن را پذیرفته است. آبی‌ها در فصل گذشته پس از ۹ سال جام قهرمانی را بالای سر بردند. استقلال علاوه بر کسب جام، رکورد‌های تازه‌ای را ثبت کرده و قهرمانی بدون باخت تنها یکی از آنهاست، به همین خاطر انتظارات از این تیم بالا رفته و هواداران انتظار دارند جانشین مجیدی ضمن تکرار قهرمانی از رکورد‌های قبلی نیز دفاع کند. این خواسته کمی نیست و با وضعیتی که لیگ ایران دارد راضی نگه داشتن طرفداران و پیشکسوتان قطعاً آسان نخواهد بود. از طرفی آجرلو به‌رغم مذاکره با گزینه‌های داخلی تصمیم به استخدام مربی خارجی گرفت تا هم شانس موفقیت استقلال در فصل آتی را افزایش دهد و هم به نوعی به خواسته هواداران عمل کرده باشد. آبی‌ها با شناخت کادرفنی جدید باید هرچه زودتر در بازار نقل‌وانتقالات فعالیت‌شان را بیشتر کنند. تیم‌های رقیب تاکنون بازیکنان زیادی را جذب کرده‌اند، اما استقلال در این مدت زمان زیادی را از دست داده، حتی برخی بازیکنان فعلی نیز تکلیف حضور یا عدم حضورشان در فصل آینده هنوز مبهم است. ساپینتو باید هرچه زودتر در مورد لیست بازیکنان تیمش تصمیم‌گیری کند. هرچند او آشنایی چندانی با فوتبال ایران ندارد، ولی در هر صورت اتلاف وقت بیش از این در نقل‌وانتقالات به ضرر استقلال تمام خواهد شد. البته موضوع انتخاب دستیار هم اهمیت زیادی دارد، چراکه امروزه دستیاران نقش مهمی در موفقیت یا ناکامی سرمربیان ایفا می‌کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار