کد خبر: 1093647
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
مدرس دانشگاه و پژوهشگر مدیریت شهری کرج:
مدرس دانشگاه و پژوهشگر مدیریت شهری گفت: بهترین کارخانه تفکیک زباله در منازل شکل می گیرد و می‌طلبد شهرداری کرج موضوع مدیریت پسماند را از اولویت های اول خود قرار داده و برای تغییر نگاه و فرهنگ در این باره برنامه ریزی کند.

پویا پارسا در گفتگو با خبرنگار جوان گفت: قصه پر غصه مدیریت پسماند کرج تاکنون علی‌رغم همه تلاش‌ها مغفول مانده است و می توان گفت از روش جمع آوری پسماند از مبدا تا موضوع دفن زباله ایرادات بسیاری بر آن وارد است.

وی افزود: امروزه در شهرکرج ، از کلیدی ترین نکات در ارتباط ﺑﺎ ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ، مسئله‌ سلامت شهروندان اﺳﺖ، باید به گونه ای موضوع پسماند ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺷﻮد ﮐﻪ تفکیک زباله در محل تولید از اولویت های اول قرار گیرد و موضوع سایت حلقه دره کمترین ضرر و تهدید را ﺑﺮای کرجی ها داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

پارسا ادامه داد : راهی جز تغییر نگاه برای رسیدن به یک محیط زیست پایدار و سالم نداریم، متاسفانه بدترین شیوه که دفن زباله باشد در سایت‌ها پسماند به کار گرفته شده است.

مدرس دانشگاه و پژوهشگر مدیریت شهری تاکید کرد: امروز اگر برای تفکیک، خشک و جداسازی زباله‌ها تجهیزات تفکیک هم برای محل های دپوی زباله خریداری کنیم تاثیر گذاری آن به اندازه این نیست که افراد جامعه را در شهر آگاه کنیم و سرمایه گذاری تجهیزاتی را نیز در محل تولید زباله به کار بگیریم.

پارسا در ادامه با بیان اینکه به کارگیری علم اقتصاد رفتاری برای تفکیک و بازیافت پسماند باید به کار گرفته شود اظهارداشت: اولین پیشنهادی که می تواند به کاهش ناهمواری های مسیر توسعه صنعت بازیافت پسماند در شهر ما کمک کند، بهره مندی از علم اقتصاد رفتاری است. به زبان ساده تر باید بستری مناسب برای این کار فراهم شود. تفکیک پسماند در مبدأ و جداسازی از جمله این بسترها می باشد.

وی در پایان افزود : علم اقتصاد رفتاری با رفتار افراد مرتبط است و تشویق و ترغیب شهروندان به کاهش تولید پسماند و تفکیک زباله در مبدأ از اهداف اقتصاد رفتاری در حوزه پسماند است. اعمال چنین اقتصادی بی شک، برای شهر ما نه تنها کارساز بلکه ضروری است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار