کد خبر: 1093158
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
اهواز به عنوان یکی از شهر‌های صنعتی ایران به شمار می‌آید. جایی که با نفت و گاز و صنایع پتروشیمی عجین است و به همین خاطر همیشه تحت تأثیر آلاینده‌های این صنایع قرار دارد. از حدود سه دهه پیش بود که کمربند سبز به عنوان یکی از راهکار‌های مهار پدیده گرد وغبار و همچنین کمک به کاهش آلاینده‌ها، با هدف ایجاد اکوسیستم طبیعی و مقابله با ریزگرد‌ها برای اهواز مطرح شد. طرح کمربند سبز اهواز در سال ۱۳۷۳ شمسی مورد مطالعه قرار گرفت
سجاد مرسلی

اهواز به عنوان یکی از شهر‌های صنعتی ایران به شمار می‌آید. جایی که با نفت و گاز و صنایع پتروشیمی عجین است و به همین خاطر همیشه تحت تأثیر آلاینده‌های این صنایع قرار دارد. از حدود سه دهه پیش بود که کمربند سبز به عنوان یکی از راهکار‌های مهار پدیده گرد وغبار و همچنین کمک به کاهش آلاینده‌ها، با هدف ایجاد اکوسیستم طبیعی و مقابله با ریزگرد‌ها برای اهواز مطرح شد. طرح کمربند سبز اهواز در سال ۱۳۷۳ شمسی مورد مطالعه قرار گرفت و در سال ۱۳۹۰ طبق پیش‌بینی‌ها و برآورد هزینه‌ها مقرر شد تا سال ۱۳۹۵ به میزان ۷۰ کیلومتر در طول و به عرض یک کیلومتر در محور‌های غربی و شرقی اهواز که شامل ۳۰ کیلومتر در غرب و ۴۰کیلومتر در شرق احداث شود. از همان زمان اهوازی‌ها منتظر شروع این پروژه و اتفاقات و آثار مثبت آن بودند و حالا بعد از گذشت نزدیک به ۱۲ سال متأسفانه با وجود اعطای اعتبارات کلان، این طرح به میزان پیش‌بینی شده پیش نرفته و به اذعان مسئولان این شهر بعد از این همه تأخیر فقط ۱۰ درصد کارها، آن‌هم دست و پا شکسته پیشرفت داشته. به همین خاطر شهروندان خواهان تحقیق و تفحص توسط نهاد‌های نظارتی و پاسخگویی مسئولان مربوطه هستند.

اهواز همیشه به خاطر منابع و ثروت‌های خدادادی‌اش شهره خاص و عام بوده. اما طی دو دهه اخیر، این گرد وغبار و آلاینده‌هایش بوده‌اند که نام این شهر را بر سر زبان‌ها انداخته‌اند.
صنایع مختلف موجود در اهواز باعث به‌وجود آمدن آیندگی‌های زیادی شده‌اند و به گفته کارشناسان، هوای این کلان شهر در اغلب روز‌های سال، ناسالم و بعضاً در حد هشدار است.
برای حل این معضل، برنامه و طرح‌های گوناگونی ارائه شد که در نهایت طرح کمربند سبز در سال ۱۳۹۰ به اجرا درآمد.
در اصل برای بهبود وضعیت هوای کلان‌شهر اهواز، یک تصمیم سبز گرفته شده بود و همه توانق کرده بودند یک کمربندی سبز با مشارکت همه دستگاه‌های آلاینده و شهرداری اهواز، دور‌تا‌دور این کلان‌شهر کشیده شود تا علاوه بر جلوگیری از آلودگی هوا فضایی سبز و گردشگاه زیبایی هم برای شهروندان ایجاد شود.
اعتباراتی که معلوم نیست کجا رفته
با در نظر داشتن اینکه اهواز جزو شهر‌های با بیشترین میزان آلودگی هواست و اصلی‌ترین علت‌های این آلودگی، پدیده گرد وغبار و حمل ونقل شهری و وجود کارخانه‌ها در این منطقه است، تأکید بر این بود پروژه کمربند سبز حداکثر تا سال ۱۳۹۵ به پایان برسد. به این منظور اعتبارات کلانی به طرح مذکور اختصاص یافت تا پروژه به خوبی اجرایی شود.
طبق اعلام اداره فضای سبز شهرداری اهواز، بنا بود این طرح در یک برنامه پنج ساله به پایان برسد و در مساحت ۷ هزار و ۲۰۰ هکتار به طول ۷۲ کیلومتر و به عرض یک‌هزار متر در دو طرف جاده‌های کمربندی شهرستان اهواز اجرای شود که براساس تقسیم‌بندی صورت گرفته، سهم شهرداری اهواز از این مقدار، یک هزارو ۲۰۰ هکتار بود.
این طرح تا سال ۱۳۹۴ پیشرفت چندانی نداشت و فقط بخش ناچیزی از آن اجرا شده بود.
این اتفاقات در شرایطی رقم می‌خورد که در سال ۱۳۹۴ حدود ۱۰میلیارد تومان از اعتبارات شهرداری به منظور پیشبرد طرح کمربند سبز و برای هزینه کردن کاشت و نگهداری درختان پیش‌بینی شده بود و جدای از آن، اعتبارات دیگری در طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ به این طرح اختصاص یافته بود که هیچ آورده‌ای در اجرای کمربند سبز نداشت.
سازمان‌ها به مسئولیت خود عمل نکردند
امروز نزدیک به ۱۲ سال است که از آغاز اجرای طرح کمربند سبز اهواز می‌گذرد و پروژه‌ای که قرار بود پنج ساله به نتیجه برسد، نه تنها به اتمام نرسیده بلکه براساس ارزیابی‌ها و به اذعان مسئولان کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت داشته است. هر چند تا کنون میلیارد‌ها تومان اعتبار برای انجام کمربند سبز اهواز اختصاص یافته، اما هنوز هم مسئولان از کمبود بودجه و نرسیدن پول حرف می‌زنند.
امین امیری‌فرد کارشناس فضای سبز و محیط‌زیست شهرداری که طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ مدیر طرح کمربند سبز اهواز نیز بود در سال ۱۳۹۳ گفته بود: «فقط شرکت ملی حفاری اقداماتی انجام و آن را به حساب کمربند سبز گذاشته و این پروژه با چالش کمبود اعتبارات و مشکلات مدیریتی و نظارتی مواجه است.»
وی ادامه داد: «از زمان شروع طرح کمربند سبز کار‌ها بین دستگاه‌های اجرایی استان از جمله جهاد کشاورزی، شرکت نفت، نیشکر، ملی حفاری و سایر صنایع بزرگ که نقش مهمی در آلوده کردن فضای اهواز داشتند تقسیم شد. از مجموع مساحت کمربند سبز ۷ هزارو ۲۰۰هکتاری این طرح، شهرداری مسئولیت نهال‌کاری در یک‌هزارو ۲۰۰هکتار آن را بر عهده دارد که به دلیل محدودیت‌های مالی تنها ۷۰۰هکتار آن عملیاتی شده است.»
کارشناس فضای سبز و محیط‌زیست شهرداری اهواز یادآور شد: «هیچ کدام از صنایعی که مسئولیت احیای این اراضی به آن‌ها سپرده شد تاکنون اقدامی نکردند و تنها صنایع فولاد فضای سبز پیرامون شرکت خود را که بخشی از آن در کمربند سبز است، توسعه داده و آن را به حساب کار برای کمربند سبز گذاشته است.»
پروژه نیاز به تحقیق و تفحص دارد
انداختن توپ به زمین دیگران، راحت‌ترین کاری است که مسئولان بلدند و در همین راستا سیاوش محمودی، رئیس شورای شهر اهواز با بیان اینکه شهرداری اداره‌ای با نام اداره کمربند سبز دارد و وظیفه خود را در حد چشم‌گیری برای اجرای کمربند سبز انجام داده است، می‌گوید: «این در حالی است که دستگاه‌های آلاینده از جمله مناطق نفت‌خیز جنوب، فولاد خوزستان و سایر صنایع آلاینده و حتی شرکت توسعه نیشکر به تعهداتشان برای اجرای کمربند سبز اهواز عمل نکردند.» بی‌تفاوتی صنایع و دستگاه‌های آلاینده فقط صدای اعتراض رئیس شورای شهر را در نیاورده است بلکه محمد خانچی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان نیز از بی‌توجهی دستگاه‌ها نسبت به اجرای تعهداتشان برای بهبود وضعیت فضای سبز اهواز گله دارد و تأکید می‌کند: «طرح کمربند سبز اهواز بعد از گذشت ۱۲سال از آغاز اجرای آن پیشرفت قابل قبولی نداشته است.».
اما در کنار تمام ادعا‌های بی‌اثر مسئولان باید بی‌توجهی به اجرای کمربند سبز اهواز را پیامی مهم برای شهروندان قلمداد کرد و آن هم اینکه صنایع نسبت به بهبود وضعیت هوای اهواز بی‌تفاوتند و این نهاد‌های نظارتی هستند که باید به این پروژه ورود کرده و با تحقیق و تفحص مشخص کنند این همه اعتبار کجا رفته و متخلفان را به سزای اعمالشان برسانند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار