کد خبر: 1092582
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
نارضایتی از کیفیت مدارس دولتی والدین را مجبور به پرداخت هزینه های میلونی کرده است
پیگیری جوان حکایت از این دارد که شهریه برخی مدارس لاکچری در مناطق یک تا پنج در پایه تحصیلی متوسطه دوم از 55 میلیون بالاتر بوده و این در حالی است که طبق قانون حداکثر قیمت برای این پایه 35 میلیون است.
نیره ساری
سرویس اجتماعی جوان آنلاین: شهریه مدارس غیر انتفاعی کمر پدران و مادران را شکست. شهریه مدارس غیر لاکچری در تهران به 50 تا 55 میلیون و مدارس لاکچری به صد میلیون رسید. در اعلام اخبار رسمی افزایش 35 درصدی و در عمل شاهد افزایش 50 درصدی مدارس غیر دولتی هستیم. قیمت هایی که بعضا سر به فلک کشیده است و گره کوری که هرساله همزمان با فصل ثبت نام از آن صحبت می شود و هرگز هم باز نمی شود.
 
قیمت مصوب شهریه مدارس غیر انتفاعی
 
در این گزارش به شهریه مدارس غیردولتی پرداخته‌ایم که تحت تأثیر تورم حاکم بر وضعیت اقتصادی جامعه افزایش چشمگیری داشته است و پرداخت این شهریه دیگر در توان هر خانواده‌ای نیست و کار تا جایی پیش رفته است که احمد محمودزاده؛ رئیس سازمان مدارس غیردولتی خبر داده است: کمک‌هزینه تا سقف 30 میلیون تومان برای شهریه مدارس، از طریق بانک‌های قرض‌الحسنه به خانواده‌های دانش‌آموزان اعطا می‌شود!
 
قیمت های میلیونی شهریه مدارس غیر انتفاعی بعضا از حداکثرقیمت مصوب درج شده در «سایت مشارکت ها» متعلق به سازمان مدارس دولتی بیشتر است. طبق آنچه در این سایت آمده است شهریه مدارس غیر انتفاعی توسط وزارت آموزش و پرورش در سامانه مشارکت ها www.mosharekatha.ir با افزایش 35 درصدی برای مدیران مدارس ابلاغ شده است.
 
طبق جدول مندرج در این سایت که به صورت استانی حداقل و حداکثر قیمت را برای سال تحصیلی 1401 – 1402 نشان داده، در شهر تهران شهریه پایه دوم متوسطه نباید از 35 میلیون تومان بیشتر باشد، این در حالی است پیگیری جوان از شهریه مدارس غیرانتفاعی مناطق مختلف شهر تهران حکایت از این دارد که شهریه برخی مدارس لاکچری در مناطق یک تا پنج در همین پایه تحصیلی از 55 میلیون بالاتر است.
 
گره همیشه کور شهریه مدارس غیر انتفاعی
 
در نظر داشته باشید همان حداقل قیمت سالیانه 35 میلیون تومان، ماهیانه حدود 2 میلیون 900 می شود. حالا اگر خانواده ای دو فرزند داشته باشند این هزینه حدود 6 میلیون در ماه می شود و اگر پایه تحصیلی ابتدایی یا متوسط اول هم باشد این هزینه حدود 5 میلیون خواهد شد.
 
هزینه های مدارس غیر انتفاعی در مناطق مختلف تهران
 
برخی از شهریه‌های دریافتی مدارس غیردولتی در مناطق 12 که اتفاقاً جزو مدارس اسم‌ورسم‌دار در این حوزه نیستند از 20 میلیون تومان برای پایه اول دبستان آغاز می‌شود و به 30 میلیون تومان هم می‌رسد!
 
این در حالی است که برخی مدارس به‌دلیل خدمات ویژه‌تری چون استخر یا اردو و سرویس 40 تا 50 میلیون تومان شهریه برای پایه اول دبستان دریافت می‌کنند! البته طبق پیگیری های جوان این خدمات بیشتر در مدارس مناطق یک تا پنج شهر تهران ارائه می شود.
 
گلایه مندی والدین از کیفیت پایین مدارس دولتی
 
والدین یکی از دانش آموزان پایه ابتدایی در منطقه 5 تهران، با اعتراض به شهریه بالای مدارس غیردولتی می‌گویند: در منطقه 5 تعداد مدارس دولتی از انگشتان یک دست کمتر است و جمعیت حاضر در کلاس ها به 60 نفر هم می رسد در نتیجه چنین جمعیتی باعث پایین آمدن سطح کیفی تدریس خواهد شد.
 
پدر این دانش آموز می گوید: چرا تا این اندازه تعداد مدارس دولتی کم است و من مجور شدم فرزندم را در مدرسه غیر انتفاعی دارد ثبت نام کنم. به اعتقاد وی سطح کیفیتی این مدارس هم بعضا تعریف چندانی ندارد اما در قیاس با سطح پایین کیفیت مدرسه دولتی حداقل انتخاب غیرانتفاعی از روی ناچاری است.
 
وی می گوید نگران این هستم که سال آیینده فرزند دیگرم را هم باید ثبت نام کنم و شاید جمعا در سال با تورم فعلی مجبور باشم بالای 60 تا 70 میلیون هزینه فقط برای مدارس فرزندانم داشته باشم.
 
صحبت های برخی والدین حکایت از این دارد برخی خانواده‌ها به‌دلیل شرایط نامناسب مدارس دولتی به‌سمت مدارس غیردولتی کوچ می‌کنند و شاید توان پرداخت شهریه را هم نداشته باشند اما معتقدند چاره ای جز این ندارند. کیفیت پایین مدارس دولتی، چاره ای جز انتخاب مدارس غیر انتفاعی به خانواده ها نمی دهد.
 
پرداخت شهریه‌های مدارس غیردولتی که سر به فلک کشیده درتوان هر خانواده‌ای نیست و داد خانواده‌‌ها را بلند کرده است که چرا برای یک سال درس‌خواندن باید بالای میلیون ها تومان شهریه پرداخت کنند و چرا همین کیفیت را مدارس دولتی ندارند ؟!
 
در کنار این موضوع باید درباره وضعیت مدارس لاکچری جداگانه نظر داد. شنیده های جوان حکایت از این دارد برخی مدارس لاکچری متعلق به چهره های سیاسی و یا آقازاده های خاص شهرریه های نجومی میگیرند که در متوسطه دوم این مبلغ به صد میلیون هم می رسد. مدارسی که بعضا با خط و مشی سیاسی سعی در هدایت ذهن دانش آموزان و تربیت آنها دارد.
 
هر سال بحث شهریه‌های مدارس غیردولتی چند صباحی داغ است و بعد از آن هم فضا تغییر می کند و همه چیز به دست فراموشی سپرده می شود تا سال بعد و دوباره و دوباره ماجرا تکرتر می شود. گویی گره همیشه کور شهریه مدارس غیر انتفاعی هرگز باز نخواهد شد.


پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار