کد خبر: 1090355
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
کمک دولت به صندوق‌های بازنشستگی در بودجه سال جاری در حالی بیش از ۲۰۰‌هزار میلیارد تومان برآورد شده است که صندوق‌های بیمه‌ای مذکور دارای هلدینگ‌ها و شرکت‌های زیادی هستند که تنها به گفته یک مقام مسئول، سرمایه‌گذاری جدید شستا در سال‌جاری ۴۰۰‌هزار میلیارد تومان است.
هادی غلامحسینی

کمک دولت به صندوق‌های بازنشستگی در بودجه سال جاری در حالی بیش از ۲۰۰‌هزار میلیارد تومان برآورد شده است که صندوق‌های بیمه‌ای مذکور دارای هلدینگ‌ها و شرکت‌های زیادی هستند که تنها به گفته یک مقام مسئول، سرمایه‌گذاری جدید شستا در سال‌جاری ۴۰۰‌هزار میلیارد تومان است. در چنین شرایطی این سؤال مطرح می‌شود که چه بخشی هدایتگر و ناظر این سرمایه‌گذاری‌هاست و آیا نمی‌شود از این سرمایه‌ها در جهت کنترل تورم در بخش‌های مواد غذایی و مسکن به عنوان دو بخش از حوزه‌های مهم اثرگذار بر بودجه خانوار بهره برد؟
در نیمه ابتدایی دهه ۹۰ وقتی به واسطه مذاکرات هسته‌ای گشایش نسبی در حوزه رفع تحریم‌ها و آزاد‌سازی ارز‌های بلوکه شده دولت رخ داد، در پاسخ به برآورده نشدن انتظارات اقتصادی ایجاد شده ناشی از برجام عنوان شد عمده مشکلات اقتصاد ایران حادث شده از سوء‌مدیریت‌ها و مسائل بنیادی اقتصادی است.
در حقیقت در آن مقطع، سرمایه قابل ملاحظه‌ای به شکل ارز در اختیار دولت قرار گرفت، ولی باز هم اتفاق شگرفی در حوزه اقتصاد نیفتاد، هرچند به لحاظ تاریخی این تجربه را در اختیار داشتیم، ولی با این وجود دولت دوازدهم در جریان بازگشت تحریم‌ها در دوران ترامپ و کرونا تمام توجهات را معطوف به احیای برجام کرد و به‌طور مجدد این انتظار ایجاد شد که چاره کار حل مشکلات اقتصاد ایران، احیای برجام است.
در این میان وقتی این مهم را در نظر می‌گیریم که دولت دوازدهم، حتی با واگذاری ارز‌های بلوکه شده به بانک مرکزی، ریال این منابع را مصرف کرد و علاوه بر این بدهی قابل ملاحظه‌ای نیز برای دولت سیزدهم برجای گذاشت به این نتیجه می‌رسیم که شاید احیای برجام به بهبود وضعیت اقتصاد کمک کند، اما بهبود ملموس وضعیت اقتصاد به اجرای بسته اقتصادی جامع و کامل نیاز دارد.
دقت کنید سرمایه هست
به‌طور نمونه به جای اینکه هم‌اکنون دولت امکانات موجود در اقتصاد را برای انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید یا توسعه بنگاه‌های موجود و همچنین احیای بنگاه‌های ورشکسته شناسایی کند، شاهد این پراکنده بودن سرمایه و سرمایه‌گذاری‌ها هستیم.
در حالی کمک دولت به صندوق‌های بازنشستگی در بودجه سال جاری بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که صندوق‌های بیمه‌ای مذکور دارای هلدینگ‌ها و شرکت‌های زیادی هستند که تنها به گفته یک مقام مسئول، سرمایه‌گذاری جدید شستا در سال‌جاری ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است، از سوی دیگر باید عنوان داشت که صندوق بازنشستگی کشوری نیز دارای صندوق و هلدینگ‌های تخصصی در رشته‌های مختلفی است و صندوق بازنشستگی نفت و بانک‌ها نیز قابلیت‌هایی در بعد سرمایه‌گذاری دارند که می‌شود امکانات این هلدینگ‌ها را برای سرمایه‌گذاری در حوزه تقویت صادرات غیرنفتی، رفع فقر، کنترل تورم بخش مواد غذایی و به‌ویژه مسکن بسیج کرد.
هرچند هزینه‌های سنگین جاری دست و بال دولت را برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های عمرانی تا حدودی بسته است، اما دولت از بعد سیاستگذاری و هدایتگری و نظارت می‌تواند بر سرمایه‌گذاری‌های صندوق‌های بازنشستگی اعمال‌نظر کند.
توجه به بیمه‌ها
همچنین با توجه به اینکه بیمه‌های درمانی سودآوری خوبی دارند، دولت با درک شرایط ویژه کنونی می‌تواند به بیمه‌ها تکلیف کند که با بخشی از سود خالص سالانه در حوزه رفع فقر مطلق سرمایه‌گذاری کنند.
تجمیع سرمایه‌ها
با وجود اینکه سرمایه‌های پراکنده خوبی در همین اقتصاد ایران وجود دارد، اما کمتر به این منابع توجه شده و اگر دولت بتواند جهت صحیحی به سرمایه‌گذاری‌های جدید بیمه‌های درمانی و بازنشستگی، زندگی و حوادث بدهد، بی‌شک می‌توان با همین منابع وضعیت خوبی را برای اقتصاد رقم زد.
شناسایی ۲۲ مورد گلوگاه فساد
در وزارت تعاون
وقتی دولت به عنوان سیاستگذار برای سرمایه‌ها برنامه نداشته باشد، این سرمایه‌ها مورد سوءاستفاده اشخاص سودجو قرار می‌گیرد. به گفته رئیس سازمان حراست کل کشور، در یک مجموعه بزرگ مانند وزارت کار، ۲۲ مورد گلوگاه فساد شناسایی شده که با آن برخورد می‌کنیم.
به گزارش فارس، سیدحسین حجتی، رئیس سازمان حراست کل کشور دیروز در مراسم معرفی سرپرست جدید حراست وزارت تعاون و کار اظهار داشت: سه رویکرد کلان مبتنی بر فرمایش رهبری و سیاست‌های کلان شامل صیانت از دارایی‌های ارزشمند نظام، مبارزه بی‌امان با فساد و سلامت نظام اداری وجود دارد.
معاون وزیر اطلاعات افزود: در زمینه صیانت از دارایی‌های ارزشمند نظام، نگاه ما پیشگیرانه و نه سخت‌گیرانه است. همه اجزای دولت جزو سرمایه‌های کلان کشور هستند، به‌ویژه نیروی انسانی متخصص از سرمایه‌های کشور به شمار می‌رود. شرکت‌ها و اموال آنها، حق‌الناس و حق نظام است که باید به درستی حفظ شود و هیچ حقی نباید ضایع شود، از جمله اینکه با آبروی افراد هم نباید بازی شود. در عین حال با مفسدان شدیدترین برخورد را خواهیم داشت.
رئیس سازمان حراست کل کشور گفت: قرار نیست رهاسازی کنیم تا فسادی شکل گیرد و بعداً برخورد کنیم، بلکه شناسایی گلوگاه‌های فساد را باید ابتدا انجام دهیم. گلوگاه‌های عام فساد در وزاتخانه‌ها و وزارت کار و به ویژه در شستا و شرکت‌های زیرمجموعه شناسایی شده است. در یک مجموعه بزرگ مانند وزارت کار، ۲۲ مورد گلوگاه فساد شناسایی شده که با آن برخورد می‌کنیم.
وی همچنین عنوان کرد: امسال قرار است در شستا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید صورت گیرد. در دولت‌های قبلی هر کدام با یک تیغ از شستا برداشت می‌کردند، اما در دولت سیزدهم تصمیم گرفته شده از بدهی ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به شستا، ۹۰ هزار میلیارد تومان را تسویه کند. امیدواریم در سال‌های آینده دولت بدهی خود را به تأمین اجتماعی با وام‌ها تسویه کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار