کد خبر: 1090214
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته که جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا به او اطمینان داده که سپاه را از فهرست تروریسم حذف نخواهد کرد؛ ادعایی که البته در واشنگتن تأیید نشده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفته که چیزی که باعث مکث در مذاکرات شده درخواست‌ها و مطالبات اقتصادی ایران در مسیر تجارت جهانی است، نباید اختلاف را صرفاً به مسئله سپاه محدود کرد.
حسین امیرعبداللهیان روز پنج‌شنبه، ۵ خرداد (۲۶ مه) در مجمع جهانی اقتصاد در گفتگو با فرید زکریا گفت که ایالات متحده باید برای نشان‌دادن حسن‌نیت خود تحریم‌های دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ را بردارد و تأکید کرد: «اگر بخواهم صادقانه بگویم چه چیزی باعث مکث در مذاکرات شده درخواست‌ها و مطالبات اقتصادی ما در مسیر تجارت جهانی است.» به گفته امیرعبداللهیان، تهران برای بازگشت به برجام تحت شرایط مشخصی آمادگی دارد و این امریکاست که باید در این زمینه تصمیم بگیرد: «ما نسبت به تضمین‌های اقتصادی هنوز به نقطه اطمینان از سوی امریکا نرسیده‌ایم.» او البته وجود اختلاف با امریکا درباره حذف سپاه از آنچه را که امریکایی‌ها فهرست تروریسم می‌نامند به کلی رد نکرده، ولی گفته که این مسئله را لابی اسرائیلی بزرگ‌نمایی می‌کند: «در واقع موضوع قرار داشتن سپاه در لیست تروریستی امریکا یک مسئله فرعی است که از طرف لابی اسرائیلی بزرگ‌نمایی شده است.» او گفته که نباید مسائل را تنها به یک موضوع محدود کرده: «موضوع اف‌تی‌او تنها یکی از سطوح مذاکرات غیرمستقیم ما با امریکایی‌ها بود، اما پیش از آن، هنوز مسائل دیگری باقی مانده است که آن‌ها نیز مهمند. وقتی می‌گوییم بازگشت به برجام، این یعنی فعالیت اقتصادی و تجاری طبیعی ایران باید به وضعیت نرمال و طبیعی در فضای بین‌المللی بازگردد.» او تأکید کرد: «مانع اصلی این است که ما قانع نشده‌ایم مردم ایران و ما به‌طور کامل از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند خواهیم شد». یک روز قبل از گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با فرید زکریا در داووس، نفتالی بنت در یک پیام توئیتری با تقدیر از تصمیم جو بایدن برای نگه داشتن سپاه در فهرست تروریسم، او را «دوست واقعی کشور اسرائیل» خواند و افزود جای واقعی سپاه در فهرست تروریستی است. او گفت که بایدن این تصمیم را یک ماه پیش در یک گفت‌وگوی تلفنی به اطلاع او رسانده، ولی نگفت که چرا این خبر را یک ماه قبل توئیت نکرده است! مقام‌های امریکایی هرچند می‌گویند که تصمیم‌گیری درباره سپاه یک مسئله غیر برجامی است، ولی دست‌کم تا الان ادعای بنت را هم تأیید نکرده‌اند.
اول ثابت کنید ترامپ نیستید!
امیرعبداللهیان درباره گره‌هایی که باعث مکث در مذاکرات شده، گفت که «امریکایی‌ها خیلی خوب می‌دانند اگر بخواهند به برجام بازگردند، چه کاری باید انجام دهند. به اعتقاد من مهم‌ترین مسئله این است که تحریم‌های اقتصادی ایران به نحو کارآمد برداشته شود. مهم‌ترین مسئله این است که اجرای سیاست فشار حداکثری دوره ترامپ از میان برداشته شود.» او گفته که ما چیز زیادی نمی‌خواهیم، ولی تقلیل دادن این مسائل اساسی به تنها یک موضوع و تمرکز بر آن، به نظرم رفتار و واکنش درستی نیست.» وزیر خارجه برای چندمین بار طی ماه‌های اخیر از تبادل پیام‌های غیر رسمی امریکا صحبت کرده و گفته که از سپتامبر گذشته که در نشست نیویورک بودم و به‌تازگی در نشست امنیتی مونیخ و همچنین در مسیر گفتگو‌های غیرمستقیم و تبادل پیام‌های غیررسمی بین باقری و انریکه مورا، ما به‌طور مکرر با این درخواست ایالات متحده مواجه بودیم که می‌گفتند بیایید بنشینیم و در گفت‌وگوی مستقیم، همه مسائل باقی‌مانده، ازجمله موضوع «اف‌تی‌او» را حل کنیم. او می‌گوید: «من گفتم اگر نیت آقای بایدن واقعی و خوب باشد، باید این را درعمل نشان دهد.»‌امیرعبداللهیان افزود: «اگر از گفت‌وگوی مستقیم حرف می‌زنید، اول به ما ثابت کنید که بین بایدن و ترامپ تفاوت وجود دارد.»
منافع امریکا را به گروگان گرفته‌اند
امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی در خصوص سخنان اخیر رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران که به‌نتیجه رسیدن مذاکرات را ضعیف خوانده، گفت: «من هم درست مثل وزیر خارجه امریکا و رابرت مالی با فشار‌های زیادی از سوی پارلمان مواجهم. آن‌ها طیفی قوی در داخل دو کشورند که با احیای برجام مخالفند و دلایل خودشان را دارند.» البته وزیر خارجه گفته که رابرت مالی را درک می‌کند و اینکه «او باید انتظار‌های داخلی را هم در نظر بگیرد و ما می‌دانیم که صحبت در مقابل کنگره چگونه است.» امیرعبداللهیان گفت: «پیام‌هایی از رابرت مالی و مقامات امریکا و بایدن دریافت می‌کنیم که قدری متفاوت از مواضع رسانه‌ای آنهاست. امیرعبداللهیان بدون اشاره به جزئیات گفته که ایران به‌تازگی «ابتکار جدیدی روی میز گذاشته است»، ولی تأکید کرد: «احساس می‌کنیم بایدن دچار بی‌تصمیمی شده است.» او مجدداً برای رسیدن به توافق اعلام آمادگی کرد و گفت که این طرف امریکایی است که باید تصمیم بگیرد: «ما پنجره دیپلماسی را باز نگه داشتیم و امیدواریم که اگر امریکایی‌ها رویکرد واقع‌بینانه‌ای داشته باشند، به نقطه‌ای برسیم که بتوانیم توافق کنیم.» وزیر امور خارجه گفته که «اسرائیلی‌ها منافع ملی امریکا را به گروگان گرفته‌اند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار