کد خبر: 1089875
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶

ساعت ۱۲:۳۰ روز دوشنبه دوم خرداد خبر ریزش ساختمان متروپل شهر آبادان منتشر و خیلی زود هم به تیتر یک رسانه‌ها بدل شد، به طوری‌که این حادثه برای افراد بسیاری خاطره تلخ ریزش ساختمان پلاسکو تهران در زمستان سال‌۱۳۹۵ را به یاد آورد. آن زمان برخی از تجمع مردم در اطراف محل حادثه گلایه داشتند که مانع امدادرسانی درست می‌شد، در حادثه ریزش ساختمان متروپل هم هنوز ۲۴ ساعت نگذشته بود که پای سلبریتی‌ها نیز به این محدوده باز شد و در شرایطی که دستگاه‌های امدادی دائماً بر ضرورت ترک محل و باز شدن فضا برای فعالیت امدادگران تأکید داشتند، دو تن از بازیگران راهی محل ریزش ساختمان شدند تا از این حادثه برای فالوورهای‌شان گزارش خبری تهیه کنند!
بازیگران جدید متروپل!
در چنین شرایطی ناگهان ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که در آن «سیدجواد هاشمی»، بازیگر و کارگردان به همراه بازیگر دیگری به نام «علیرام نورایی» در حال قدم زدن در محل ریزش این ساختمان بودند. هاشمی گزارش‌های ویدیویی مختلفی را هم از محل حادثه منتشر کرده است و برخی از آن‌ها را در حساب اینستاگرامی خود هم منتشر کرد. او در یکی از این ویدیو‌ها که از خودش منتشر کرده‌است، این‌طور می‌گوید: «در محل فروریختن برج دوقلوی متروپل در آبادان هستیم. مردم اگر جمع شوند خیلی به نفع نیرو‌های آتش‌نشان و هلال احمر نیست.» انتقاد هاشمی از حضور مردم در حالی مطرح شده‌است که در هیچ جای قانون مدیریت بحران شرایطی برای حضور بازیگران در محل امدادرسانی به حوادث بیان نشده است. این بازیگر حتی در ویدیویی در نقش پلیس و دستگاه‌های امدادی هم حاضر شده‌است و آمار مفقودشدگان را ۸۰ تا ۸۵ نفر اعلام کرد.
مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور نیز درباره حضور شهروندان و سلبریتی‌ها در محل آوار برداری ساختمان متروپل گفت: حضور هیچ کسی به جز نیرو‌های امدادگر، آتش‌نشانان، اورژانس، هلال احمر و افرادی که مسئولیتی در راستای آواربرداری دارند در محل توصیه نمی‌شود. حضور مردم روند امدادرسانی دچار اخلال می‌کند و حتی سلبریتی‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و حضور آن‌ها نیز در محل عملیات را پیچیده‌تر می‌کند.
محسن حسین‌خانی، کارشناس ایمنی معتقد است که هیچ نیازی به حضور سلبریتی‌ها در محل حوادث نیست. او در این‌باره گفت: وقتی زلزله‌ای رخ می‌دهد یا مثلاً ساختمانی ریزش می‌کند، اولین اولویت امدادرسانی است و پس از آن هم باید اقداماتی نظیر ایمن‌سازی و آواربرداری انجام شود. برای این اقدامات اول به امدادگر حرفه‌ای نیاز داریم و سپس به تجهیزاتی مانند لودر و دستگاه برش نیاز است. اتفاقاً وقتی به مردم گفته می‌شود که نباید در محل حادثه‌ای تجمع کنند، به طریق اولی این چهره‌های شناخته شده یا همان سلبریتی‌ها هستند که نباید در محل حاضر شوند. چون حضور آنان ازدحام جمعیت مردم را هم بیشتر می‌کند و حتی ممکن است، برخی برای دیدن آنان در محل حاضر شوند. پس لازم است که حتماً از حضور در چنین فضا‌هایی خودداری کنند.
این کارشناس ایمنی با بیان اینکه گاهی میل به شهرت و بیشتر دیده شدن دردسرساز می‌شود، اظهارکرد: در این مورد هم من تصور می‌کنم که افزایش دنبال کننده در اینستاگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی یکی از دلایلی است که منجر می‌شود تا این افراد در محل حوادث حاضر شده و از خودشان فیلم و عکس تهیه کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار