کد خبر: 1089579
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امورخارجه:

همچنان گام‌های بلندتری برای توسعه مناسبات ایران و خلیج‌فارس آماده است و ما بر این همکاری تأکید می‌کنیم و معتقدیم باید بحث‌های مهم منطقه‌ای با گفتگو‌های سیاسی و راه‌حل‌های سیاسی همراه باشد.
علیرضا عنایتی، مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امورخارجه در گفتگو با ایرنا، در مورد سفر رئیس‌جمهور به عمان گفت: سالی که گذشت شاهد موفقیت‌های زیادی در حوزه پیرامونی منطقه خلیج فارس بودیم، به طور مثال، گفتگو‌های ایران و عربستان به طور منظم پیش رفت و در مجموع پنج دوره مذاکرات منظم با عربستان سعودی داشتیم که مثبت و سازنده بود و امیدواریم سیر این گفتگو‌ها بتواند به نتایج مشخص‌تری هم منتهی شود.
در سفر رئیس‌جمهور به قطر نیز ۱۵ سند همکاری امضا شد که همه آن‌ها در حال پیگیری هستند و در حال حاضر نیز شاهد سفر رئیس‌جمهور به عمان هستیم.
وی ادامه داد: از نتایج این گفتگو‌ها اعزام کارشناسان در وزارت امورخارجه به سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان مأمور ثابت و دائم بود که چند ماهی است در آنجا مستقر شده‌اند و همکاری بسیار خوبی با سازمان دارند و میزبان هم شرایط را تسهیل کرده است.
مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امورخارجه در مورد سفر حج گفت: حج امسال از سهولت و روانی برخوردار خواهد شد و حجاج ایرانی امسال به حج مشرف می‌شوند، البته دو سال گذشته به دلیل کرونا این وقفه ایجاد شد و امسال شاید فضای مناسباتی و گفتگو‌های ایران و عربستان به سهولت کار در بخش حج کمک خواهد کرد. در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی هم همکاری‌های ایران و عربستان به نسبت گذشته بهتر بوده است.
وی تأکید کرد: امیدواریم مناسبات ایران با کشور‌های حوزه خلیج‌فارس، در سطوح عالیه یعنی رؤسای کشور‌ها به شکلی که تأمین‌کننده منافع مردم منطقه و جهان اسلام باشد، استمرار پیدا کند.
گسترش روابط با کشور‌های حوزه خلیج‌فارس در دولت سیزدهم
عنایتی افزود: از سوی دیگر از زمان دولت سیزدهم در مورد گسترش روابط اقتصادی، کنسولی و مرزی، گفتگو‌هایی را با کشور‌های حوزه خلیج فارس داشته‌ایم و در حال اجرایی شدن این گفتگو‌ها هستیم. همچنین در بخش کمیسیون مشترک اقتصادی میان کشور‌هایی که نقش سازنده و مؤثری دارند، گفتگو‌های خوبی میان رئیس‌جمهور کشورمان با رؤسای کشور‌های عمان، کویت، قطر و عراق انجام شد.
«سیاست همسایگی» اولویت دولت سیزدهم
وی به گفتگو‌های مستمر میان رئیس‌جمهور با سران کشور‌های منطقه اشاره کرد و گفت: سران برخی از کشور‌های عربی به طور مستمر با رئیس‌جمهور کشورمان، گفتگو‌هایی درباره مسائل منطقه و مسائل مهمی دارند که این موضوع می‌تواند برای ثبات منطقه مهم و مؤثر باشد و تصور می‌کنیم ادامه گفتگو‌ها و رفت و آمد‌ها می‌تواند نشانگر شعار دولت جدید مبنی بر اولویت همسایگی باشد.
گام‌های بلندتری برای توسعه مناسبات ایران و خلیج‌فارس آماده است
عنایتی افزود: ما گام‌های زیادی برداشتیم، اما فکر می‌کنم همچنان گام‌های بلندتری برای توسعه مناسبات ایران و خلیج‌فارس آماده است و ما بر این همکاری تأکید می‌کنیم و معتقدیم باید بحث‌های مهم منطقه‌ای با گفتگو‌های سیاسی و راه‌حل‌های سیاسی همراه باشد و هرگونه نظامی‌گری و نظامی‌سازی و نگاه به امنیت از دریچه نظامی مخل امنیت منطقه است و نمی‌تواند امنیت را برای منطقه ما به همراه داشته باشد و عنصر تهدیدگری مانند رژیم‌صهیونیستی نمی‌تواند در منطقه ما جایگاه امنیت‌ساز را احراز کند.
مدیرکل خلیج فارس وزارت امورخارجه تأکید کرد: این همکاری‌های ایرانی- خلیج‌فارسی با همه کشورها، ما را به سمت همکاری اقتصادی و تجاری رهنمون می‌سازد و امیدواریم باز هم بتوانیم در این چارچوب حرکت کنیم.
وی در مورد سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عمان گفت: دیدار رؤسای کشور‌های منطقه با یکدیگر از جمله سفر متقابل رؤسای ایران و قطر و همچنین دیگر سفر‌های پیش‌رو می‌تواند هم نشانه جدی از اراده طرفین باشد و هم بسیاری از ظرفیت‌های روابط را فعلیت ببخشد.
مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امورخارجه همچنین به سفر امیرعبداللهیان به امارات اشاره کرد و گفت: سفر وزیر امورخارجه کشورمان به امارات برای تسلیت و تبریک به رئیس جدید امارات، نشانه اولویت و سیاست همسایگی دولت سیزدهم است و می‌تواند آغاز روابط با سایر کشور‌های همسایه باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار