کد خبر: 1089151
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس آمادگی ایران برای میانجیگری بین روسیه و اوکراین را اعلام و لاوروف هم بر حمایت از حصول توافق در وین تأکید کرد.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه امروز (پنجشنبه) تلفنی گفتگو کردند. مسائل دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین المللی و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات وین از جمله موضوعات مورد گفت‌وگوی دو وزیر خارجه بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این گفتگو به مصوبه اخیر هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران درباره موافقتنامه‌های فرهنگی و امنیت اطلاعاتی بین دو کشور و ارسال آن برای تصویب در مجلس شورای اسلامی اشاره و از تصویب این اسناد در روسیه استقبال کرد.

آمادگی ایران برای میانجیگری بین روسیه و اوکراین

امیرعبداللهیان ضمن تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با کاربرد ابزار جنگ و تحریم، بر حمایت جمهوری اسلامی ایران در برقرای آتش بس و بازگشت به میز مذاکره در مناقشه اوکراین تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس روابط ممتاز با روسیه از هر تلاش دیپلماتیک برای حل مناقشه اوکراین حمایت می‌کند و آمادگی برای میانجیگری و کمک به حل و فصل این بحران را دارد.

گفتنی است حسین امیرعبداللهیان اخیرا در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه لهستان در اظهاراتی با بیان اینکه مخالف جنگ در اوکراین و هر نقطه‌ای از جهان هستیم، گفت: مذاکرات سیاسی اوکراین و روسیه باید منجر به توقف هر چه سریع‌تر جنگ و برقراری آتش‌بس در این کشور شود. وی همچنین به تماس‌های تلفنی‌اش با وزیر خارجه اوکراین اشاره کرد و افزود: سه بار من با وزیر خارجه اوکراین درباره تحولات این کشور گفت‌وگوی تلفنی داشتم و در دو مرحله در دیدارهایم با آقای لاوروف در حاشیه نشست وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان در شهر تونشی چین و در سفرم به مسکو حامل پیام وزیر خارجه اوکراین مبنی بر درخواست آتش بس و آمادگی برای گفتگو و توافق بودم و به تلاش‌های خودمان در این مسیر ادامه می‌دهیم و امیدواریم شاهد صلح، ثبات و امنیت در تمام مناطق جهان باشیم.

اگر آمریکایی‌ها منطقی عمل کنند، توافق در دسترس خواهد بود

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگوی تلفنی در رابطه با مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا هم خاطرنشان کرد: اگر آمریکایی‌ها منطقی عمل کنند، توافق در دسترس خواهد بود و همچنین خواستار ابتکار عمل همه طرف‌ها در این زمینه شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین بر اراده جدی ایران برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار و البته با رعایت خطوط قرمز تأکید کرد و از موضع مثبت روسیه در حمایت از توافقی که مورد تایید ایران باشد، قدردانی کرد.

لازم به ذکر است اخیرا «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین به تهران آمد و رایزنی‌های مفصلی با علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران داشت. پس از این سفر جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تداوم مذاکرات رفع تحریم‌ها در آینده نزدیک خبر داد و سفر مورا به تهران را مثبت خواند. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه نیز ۲۶ اردیبهشت ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران این سفر را بسیار جدی و معطوف به نتیجه و همراه با ابتکارات خاص از سوی ایران عنوان کرد و گفت: برخی راه‌حل‌ها پیشنهاد شد و اگر آمریکا پاسخ دهد می‌توانیم به وین برگردیم.

تأکید لاوروف بر دستیابی به توافقی عادلانه در راستای تحقق منافع و مطالبات ایران

گفتنی است وزرای خارجه ایران و روسیه در تماس تلفنی امروزشان، آخرین وضعیت موضوعات دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم مناسبات دو کشور را حائز اهمیت خواند.

لاورف با تأکید بر این که اولویت روسیه نیز اجرایی شدن اسناد امضا شده بین دو کشور است، گفت که هماهنگی بین دستگاهی را تا حصول نتیجه شخصا پیگیری و دنبال خواهد کرد.

وی بر تداوم حمایت روسیه از حصول توافق و تلاش‌های این کشور برای دستیابی به توافقی عادلانه در راستای تحقق منافع و مطالبات طرف ایرانی تأکید کرد.

وزیر خارجه روسیه با انتقاد از مواضع غیرسازنده آمریکا و غرب، آخرین تحولات اوکراین را تبیین و از هرگونه ابتکاری برای توجه اوکراین به مذاکره استقبال کرد و نقش ایران را در این راستا سازنده خواند.

گفتنی است وزارت خارجه روسیه پیش از این از گفت‌وگوی تلفنی دو وزیر خارجه خبر داده و اعلام کرده بود که در این گفت‌وگوی تلفنی که به ابتکار طرف ایرانی انجام شده به موضوعات کلیدی روابط دوجانبه و همچنین چشم‌انداز ازسرگیری اجرای کامل برجام پرداخته شده و دو طرف درباره وضعیت اوکراین نیز به رایزنی پرداخته‌اند.

وزرای خارجه ایران و روسیه دهم فروردین ماه سال‌جاری در شهر تونشی چین و در حاشیه سومین نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان با یکدیگر دیداری دوجانبه داشتند وحسین امیرعبداللهیان در دیدار سرگئی لاوروف با بیان اینکه مخالف اعمال تحریم‌ها و اقدامات یکجانبه علیه روسیه هستیم، گفت: مطلع شدم در تحولات اوکراین در مسیر گفت‌وگوی سیاسی پیشرفت‌هایی در حال حاصل شدن است.

قبل از آن نیز در اواخر اسفند ماه سال گذشته امیرعبداللهیان سفری چند ساعته به مسکو داشت و با لاوروف دیدار و گفتگو کرد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار