کد خبر: 1088979
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد اعلام کرد به نیابت از یک محقق دیابت از دولت فدرال آمریکا شکایت کرده است.

اسناد دادگاهی نشان می‌دهند دولت فدرال آمریکا از ورود یک محقق ساکن کانادا که قرار بوده دوره فلوشیپ دو ساله‌اش را در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد آغاز کند، به دلیل تبار ایرانی او جلوگیری کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) گزارش داد «برنامه پناهندگی و مهاجرت دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد» اعلام کرد که به نیابت از این محقق از دولت فدرال آمریکا شکایت کرده است.

طبق این گزارش، در این شکایت‌نامه از این محقق به عنوان «مریم شاملو» نام برده شده و تأکید شده که مأموران اداره گمرگ و حفاظت مرزی آمریکا به دلیل آنکه محل تولد مریم شاملو و همسرش ایران بوده به آنها اجازه ورود به آمریکا را نداده‌اند. این زوج به همراه دو فرزندشان شهروند کانادا هستند.

در این شکایت‌نامه از دولت فدرال آمریکا خواسته شده در اسرع وقت برای مریم شاملو روادید صادر شود تا ایشان بتواند دوره تکمیلی تخصصی خودش را با بیش از یک سال یکسال تأخیر تا ۶ ژوئیه آغاز کند.

مریم شاملو در بیانیه‌ای گفت: «من در ۵ سال گذشته خیلی تلاش کردم تا بتوانم از این فلوشیپ معتبر استفاده کنم. امید داشتم برای افزودن بر دانشم در زمینه درمان‌ها و برطرف کردن نیازهای روی زمین‌مانده در حوزه دیابت به هارورارد بروم.»

طبق آنچه آسوشیتدپرس گزارش داده در این شکوائیه از مریم شاملو و فرزندانش به عنوان شاکی در این پرونده نام برده شده است. همسر ایشان جزو شاکیان نیست.

یک سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا در پیامی از طریق ایمیل به آسوشیتدپرس گفته که نظری در این خصوص ندارد. وزارت امنیت داخلی آمریکا هم به درخواست آسوشیتدپرس برای اظهارنظر درباره این موضوع پاسخ نداده است.

«صبرینه اردلان»، مدیر برنامه مهاجرت و پناهندگی دانشگاه هاروارد گفت: «ما از وزارت خارجه آمریکا می‌خواهیم در اسرع وقت روادید مریم را صادر کند تا ایشان بتواند برنامه فلوشیپ خودشان را پیگیری کنند و از استعدادهای استثنایی خود برای بهبود بخشیدن به جامعه‌مان استفاده کنند.»

صبرینه اردلان علاوه بر این از وزارت امنیت داخلی آمریکا خواسته درباره این موضوع تحقیق کرده و اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا را پاسخگو کند. او تأکید کرده مهاجران ایرانی‌تبار نباید هنگام ورود به خاک آمریکا با تبعیض مواجه شوند.

طبق آنچه در شکوائیه تصریح شده، شاملو قرار بوده به گروهی از محققان در دانشگاه هاروارد که در حال طراحی درمان‌های ژن‌محور برای درمان دیابت نوع ۱ هستند ملحق شود.

خانواده این محقق در روز ۲ آوریل ۲۰۲۱ تلاش کرده‌اند از طریق گذرگاه مرزی «پمبنا-امرسون» در شهر پمبنا ایالت داکوتای شمالی وارد ایالات متحده شوند، اما آنها به دلیل محل تولدشان مورد بازرسی‌های «ناعادلانه» قرار گرفتند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته که مأموران مرزی آمریکا از همسر مریم شاملو درباره محل انجام خدمت نظام وظیفه‌اش در زمان حضور در ایران و دیدگاه‌های سیاسی او بازجویی کرده‌اند و سپس مانع ورود او به آمریکا شده‌اند.

ماه گذشته هم پایگاه خبری-تحلیلی اینترسپت به شرح زندگی یک ایرانی دیگر به نام «مو طغرایی» پرداخته بود که به دلیل انجام خدمت نظام وظیفه‌اش در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ورود به آمریکا منع شده است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار