کد خبر: 1088927
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
معاون وزیر صمت با اذعان به اینکه صنعت خودروسازی ایران دو دهه از فناوری روز دنیا عقب است، تأکید کرد واردات خودرو باید به تولید منجر شود. از این‌رو واردکنندگان که شامل بخش خصوصی و شرکت‌های تولیدکننده می‌شوند باید در یک چارچوب تعریف شده انتقال سرمایه و انتقال فناوری تولیدات محصولات به داخل کشور را به‌طور حتم در اولویت کاری خود قرار دهند و تعهداتی وجود داشته باشد تا از حدود هزار و ۵۰۰ نمایندگی موجود در سراسر کشور به شکل مناسبی در ارائه خدمات پس از فروش استفاده شود.
بهناز قاسمی

معاون وزیر صمت با اذعان به اینکه صنعت خودروسازی ایران دو دهه از فناوری روز دنیا عقب است، تأکید کرد واردات خودرو باید به تولید منجر شود. از این‌رو واردکنندگان که شامل بخش خصوصی و شرکت‌های تولیدکننده می‌شوند باید در یک چارچوب تعریف شده انتقال سرمایه و انتقال فناوری تولیدات محصولات به داخل کشور را به‌طور حتم در اولویت کاری خود قرار دهند و تعهداتی وجود داشته باشد تا از حدود هزار و ۵۰۰ نمایندگی موجود در سراسر کشور به شکل مناسبی در ارائه خدمات پس از فروش استفاده شود.
منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در نشست خبری با عنوان تحلیل عوامل متمرکز‌سازی تخصیص خودرو از کارکرد سامانه یکپارچه‌سازی خودرو و برنامه‌های دولت برای واردات در سال جاری سخن گفت. برخلاف عامه مردم که تصور می‌کنند واردات خودرو مانند چهار سال قبل با پرداخت حقوق گمرکی وارد انجام می‌شود، منطقی از الزامات انتقال فناوری خودرو خبر داد و گفت: واردات خودرو باید منجر به تولید شود.
وی افزود: لذا برای واردکنندگان خودرو چند راه وجود دارد؛ یکی از راه‌ها این است که واردکننده یکی از خودروساز‌های کوچک را تملیک کند و در آنجا تولید انجام دهد یا اینکه واردکننده اگر امتیاز دارد، یک بخش از واحد تولیدی خودروساز را بگیرد و به صورت مشترک تولید کنند.
منطقی تأکید کرد: در روند جدید واردات خودرو به دو موضوع اساسی توجه شده است، یکی واردکنندگان که شامل بخش خصوصی و شرکت‌های تولیدکننده می‌شود و باید در یک چارچوب تعریف شده انتقال سرمایه و انتقال فناوری تولیدات محصولات به داخل کشور را به‌طور حتم در اولویت کاری خود قرار دهند و دوم تعهداتی وجود داشته باشد تا از حدود هزار و ۵۰۰ نمایندگی موجود در سراسر کشور به شکل مناسبی در ارائه خدمات پس از فروش استفاده شود.
منطقی با تشریح کارکرد سامانه یکپارچه خودرو گفت: با توجه به راه‌اندازی سامانه تخصیص یکپارچه خودرو از این پس به جای اینکه خودروسازان هر ۱۵ روز یک‌بار ۵ تا ۱۰ هزار خودرو به صورت مجزا عرضه کنند و قرعه‌کشی انجام دهند، این فرآیند به صورت یکجا در این سامانه انجام می‌شود.
منطقی افزود: به عنوان مثال در این سامانه در یک فرآیند سه ماهه، خودرو به مشتریان عرضه می‌شود، به این صورت که تمام ظرفیت اعلامی توسط خودروسازان بخش خصوص و دولتی در یک بازه مشخص عرضه می‌شود و متقاضیان خرید خودرو می‌توانند تقاضای خود را در سامانه ثبت کنند و پس از پایان ثبت‌نام، قرعه کشی انجام خواهد شد.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت بیان داشت: با توجه به تجمیع میزان ظرفیت خودروسازان بخش خصوصی و دولتی برای عرضه در هر دوره پیش‌بینی می‌شود در هر دوره بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خودرو تخصیص یابد و، چون برای هر فرد امکان یکبار ثبت‌نام وجود دارد؛ بنابراین متقاضیان به راحتی می‌توانند از مزایای این سامانه بهره‌مند شوند.
معاون وزیر صمت با بیان اینکه در عرضه متمرکز خودرو از طریق سامانه وضعیت عرضه خودروسازان مدیریت می‌شود، گفت: در گذشته برخی خودروسازان بیش از ظرفیت خود عرضه می‌کردند در نتیجه نمی‌توانستند بخشی از تعهدات خود را پاسخ دهند و مشکلاتی برای مشتریان به‌وجود می‌آمد. در مورد خودروسازان انبوه نیز بعضاً شاهد بودیم که عرضه به صورت قطره‌چکانی انجام می‌شد؛ بنابراین در سامانه تخصیص یکپارچه عرضه خودرو، این مشکل رفع شده و همه تولیدات خودرو توسط خودروسازان بخش خصوصی و دولتی به صورت یک‌جا عرضه می‌شود و فرآیند عرضه هر سه ماه یکبار اتفاق خواهد افتاد.
منطقی گفت: محدود شدن دلالی با اجرای طرح مالیات گرفتن از درآمد‌های اتفاقی در مجلس، انجام تعهدات خودروسازان بزرگ همزمان با تحویل به‌موقع و افزایش نظارت وزارت صمت از جمله مزایای دیگر فروش خودرو در این سامانه است.
معاون وزیر صمت اظهار داشت: با کمک مجلس به دنبال این هستیم، اگر فردی خودرویی را با قیمت ۱۶۰ میلیون خریداری و آن را به عنوان مثال به قیمت ۳۰۰ میلیون تومان فروخت باید مالیات پرداخت کند. تاکنون تولید بر مشتری غلبه داشته است، اما از امروز و با ورود سازمان حمایت به بحث فروش خودرو، مشتری بر تولید غلبه خواهد داشت.
واردات خودرو برای همه دهک‌های جامعه را مدنظر قرار داده‌ایم
منطقی اظهار داشت: پیش از این در واردات خودرو فقط دهک‌های پردرآمد جامعه مورد نظر بودند و حتی در یک دوره شاهد بودیم که بیشترین تعداد پورشه در دنیا وارد کشور ما شده بود، اما در این دوره همه دهک‌های جامعه را مدنظر قرار داده‌ایم.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت اظهار داشت: با توجه به خلأ تولیدی که وجود دارد، واردات خودرو‌های اقتصادی در دستور کار قرار دارد، به عنوان مثال وقتی پراید حذف شد ۵۰۰ هزار متقاضی داشت و این در حالی بود که هیچ خودرویی جایگزین این خودرو نشد. در حالی که دنیا با روش‌های علمی دقیق، محصولی ارزشمند و با قیمت عقلایی تولید و عرضه می‌کند، ما هم مطالعاتی در این زمینه انجام داده‌ایم.
وی افزود: در واردات خودروی اقتصادی به دنبال کیفیت، آپشن و قیمت مناسب نیستیم و هرگز به دنبال این نخواهیم بود که یک خودروی بی‌کیفیت وارد کنیم، ضمن اینکه مجوز واردات یک نوع خودرو از سازمان استاندارد گرفته می‌شود و هیچگاه قوانین موجود اجازه واردات خودرو‌های بی‌کیفیت را نمی‌دهد.
در خودروسازی دو دهه از فناوری روز دنیا عقب‌تر هستیم
معاون وزیر صمت اظهار داشت: وظیفه ما این است که خودرو با قیمت مناسب و براساس فناوری روز وارد کنیم، زیرا مشکل کنونی ما در خصوص خودرو این است که الان خودرو‌های ما براساس فناوری روز نیست و دو دهه از فناوری روز دنیا عقب هستیم؛ بنابراین یکی از برنامه‌های وزارت صمت حرکت به سمت تولید خودرو براساس فناوری‌های جدید، باکیفیت و قیمت مناسب است.
امکان انجام تست تصادف تا ۱۸ ماه دیگر در کشور فراهم می‌شود
منطقی درباره تست تصادف خودرو نیز اظهار داشت: قطعه‌سازان ما باید یکسری تجهیزات در سیستم‌های خود ایجاد کنند؛ بنابراین کنسرسیومی ایجاد کرده‌ایم که امکان تست تصادف را در کشور تا ۱۸ ماه آینده، یعنی بهمن ۱۴۰۲ فراهم کنیم و در حال تأمین زیرساخت‌های لازم هستیم. تولید خودرو‌های ناقص، موجب افت کیفیت خودرو‌های تولیدی می‌شود؛ بنابراین در نظر داریم تولید همراه با عبور مستقیم باشد.
خدمات پس از فروش خودرو‌های وارداتی
وی درباره خدمات پس از فروش خودرو‌های وارداتی هم گفت: زمانی که ما خودرو به ترکیه صادر می‌کردیم، ترکیه از ما خواست برای خدمات پس از فروش خودرو‌ها به تعدادی از نمایندگی‌ها این کشور آموزش لازم داده شود و دستورالعمل‌های لازم و قطعات در اختیار آن‌ها قرار گیرد، با این شرط این کشور اجازه واردات را می‌داد. ما هم در نظر داریم همین سیستم را برای خدمات پس از فروش خودرو‌های وارداتی اجرا کنیم.
منطقی با اشاره به موضوع حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و واقعی شدن قیمت آن اظهار داشت: وزارت صمت تعرفه واردات را کاهش داد، یعنی اگر یک قطعه‌ساز بابت واردات ۲۵ درصد تعرفه می‌پرداخت، اکنون آن تعرفه کاهش یافته است و کمتر از ۱۰ درصد می‌پردازد، لذا با کاهش تعرفه، افزایش هزینه‌ها را جبران‌سازی کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار