کد خبر: 1088561
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
نگاهی به عوامل موفقیت استقلال برای قهرمانی در لیگ برتر بعد از ۹ سال
رسیدن به قهرمانی لیگ برتر بدون شکست موفقیتی بود که استقلال با هدایت فرهاد مجیدی به آن دست یافت. درخشش آبی‌های پایتخت در لیگ بیست‌ویکم حاصل تفکر، برنامه‌ریزی و تلاشی بود که با قهرمانی زودهنگام به ثمر نشست.
شیوا نوروزی

رسیدن به قهرمانی لیگ برتر بدون شکست موفقیتی بود که استقلال با هدایت فرهاد مجیدی به آن دست یافت. درخشش آبی‌های پایتخت در لیگ بیست‌ویکم حاصل تفکر، برنامه‌ریزی و تلاشی بود که با قهرمانی زودهنگام به ثمر نشست.
ابتدای فصل تصور می‌شد پرسپولیس همانند پنج فصل گذشته باز هم اجازه قدرت‌نمایی به سایر مدعیان را ندهد، ولی رفته‌رفته مشخص شد این‌بار استقلال پرقدرت و بابرنامه به میدان آمده تا بعد از ۹ سال طلسم ناکامی‌هایش را بشکند و رقیب سنتی را از میدان به‌در کند. در پایان هفته بیست و هفتم این رؤیا به حقیقت پیوست و فرهاد با آبی‌ها مزد زحماتش را گرفت.
یکدست و کم‌حاشیه
سرمربی بلندپرواز استقلال تأکید زیادی برای دور نگه داشتن تیمش از حاشیه و برخورد با حاشیه‌سازان دارد. فرهاد مجیدی از ابتدای فصل کمر همت بست تا به هیچ بازیکنی اجازه برهم زدن تمرکز تیم را ندهد. او با بازیکنانی که قصد جدایی به دلایل مختلف را داشتند (قائدی و دیاباته) محترمانه و حرفه‌ای برخورد کرد و برخلاف برخی مربیان با مخالفت‌ها و اصرار بیجا مانع جدایی‌شان نشد. در عوض مجیدی تلاش کرد با اضافه کردن مهره‌های دیگر جای خالی آن‌ها را پر کند. علاوه بر این، آن چند نفری هم که در طول این چند ماه هوس جنجال به سرشان زده بود را نیز به نیمکت تبعید کرد تا حساب کار دست بقیه بیاید. سرمربی حتی در مقابل حواشی دانشگر ترجیح داد این مدافع را تنبیه کند و در این مدت هم جای خالی‌اش در خط دفاع استقلال احساس نشد.
روحیه جنگندگی
آبی‌ها تا اینجا در همه بازی‌های‌شان برای برد به میدان رفته‌اند. نگاهی به عملکرد و شیوه بازی‌های استقلال نشان می‌دهد که بازیکنان تیم قهرمان نه هیچ تیمی را دست‌کم گرفته و نه از هیچ تیمی ترسیده‌اند. آن‌ها از همان هفته نخست به تصاحب جام فکر می‌کردند و این تفکری است که از کادر فنی نشئت می‌گیرد. مجیدی سال‌ها بود رؤیای پایان دادن به ناکامی‌های تیم محبوبش را در سر داشت، همین اندیشه را به درستی به شاگردانش منتقل کرد و از آن‌ها خواست تا رسیدن به این هدف دست از تلاش نکشند. روحیه جنگندگی و کوتاه نیامدن مقابل مشکلات باعث شد آبی‌ها کمتر از مدعیان دیگر بهانه‌جویی کنند و تمام تمرکزشان معطوف به کسب امتیاز از حریفان باشد. استقلال اینگونه مسیرش را برای قهرمانی هموار ساخت و در نهایت هم با غلبه بر فولاد و با توجه به شکست پرسپولیس مقابل سپاهان، سه هفته زودتر قهرمانی‌اش را مسجل کرد. باور به قهرمانی و تنفر از باخت، رمز موفقیت استقلال در این فصل بود.
دفاع آهنین
گذشتن از سد مدافعان استقلال در لیگ بیست‌ویکم کار هر تیمی نیست. آمار و ارقام به سود آبی‌هاست و آن‌ها در فصل جاری از کمربند دفاعی مقتدر خود بهره بردند. ثمره دفاع تیمی درست قهرمانی زودهنگام این تیم است. مجیدی شیوه مربیگری خودش را دارد و به‌رغم همه انتقاد‌ها در هفته‌های متوالی حاضر نشد تغییر روش دهد. سبک بازی آبی‌ها براساس باز نشدن دروازه و پیروزی‌های حداقلی بوده و این شیوه اگرچه از نظر خیلی‌ها تماشاگرپسند نیست، ولی واقعیت این است آخر فصل کسی به بازی زیبا جام نمی‌دهد. دقیقاً با همین تفکر استقلال اجازه نمی‌دهد دروازه‌اش به سادگی باز شود. این تیم از ۲۷ بازی ۶۳ امتیاز اندوخته و مهم‌ترین نکته آن داشتن بهترین خط دفاع لیگ است. آبی‌ها در این فصل فقط ۱۰ گل خورده داشته و در سه بازی باقیمانده تلاش می‌کنند رکورد بهترین خط دفاع تاریخ لیگ (۱۳ گل خورده) را که در اختیار خودشان بود، بشکنند. علاوه بر این باید تأکید کرد همه بازیکنان تیم در این عملکرد دخیل بوده‌اند، حتی یامگا، مهاجم نوک استقلال نیز در بسیاری از صحنه‌ها خودش را به قلب دفاع می‌رساند و تیم را یاری می‌کرد.
فرصت‌طلبی
تیمی که هدفش قهرمانی است از همان بازی نخست حق اشتباه ندارد در این صورت در پایان فصل می‌تواند با حداکثر امتیاز جام قهرمانی را لمس کند. در کارنامه استقلال اگرچه ۹ تساوی دیده می‌شود، ولی همین تساوی‌های ناامید‌کننده یک امتیاز به حساب این تیم واریز می‌کرد و درحالی‌که سایر مدعیان به برد‌های پرگل خود می‌نازیدند استقلال اندک‌اندک امتیاز جمع کرد و زودتر از بقیه قهرمانی‌اش را قطعی کرد. از طرفی گرفتن حداکثر امتیاز از بازی‌های خانگی تیم فرهاد را روی ریل قهرمانی قرار داد. استقلال در ۱۱ باری که از حریفانش میزبانی کرده هشت پیروزی به دست آورده و سه تساوی داشته است. این یعنی ۲۷‌امتیاز استقلال از بازی‌های خانگی به دست آمده است. نکته دیگر اینکه آبی‌ها با توجه به یکدست بودن و اتحاد خوبی که داشتند در زمین منظم بازی کردند و با حداقل اشتباه حداکثر امتیاز را از رقبا گرفتند. شاگردان مجیدی در موقعیت‌های گل نیز فرصت‌سوزی‌های کمتری داشتند و قدر موقعیت‌های خود را دانستند.
این فرصت‌طلبی تنها شامل حال بازیکنان نمی‌شود، بلکه کادر فنی نیز قدر فرصت‌ها را دانسته و با انتخاب بهترین گزینه‌ها تیم خوبی برای این فصل ساخته است. در بازی با فولاد بازیکنی گل قهرمانی را زد که در فصل زمستان به جمع آبی‌ها اضافه شده بود، صالح حردانی یکی از خرید‌های خوب و به‌موقع استقلال بود. مجیدی در میانه فصل برای به خدمت گرفتن مدافع پیشین فولاد از خیر رضاوند و آقاسی گذشت و نتیجه این اعتماد زدن یک گل و یک پاس گل در مقابل فولاد بود. کوین یامگا مهاجم فرانسوی دیگر خرید موفق قهرمان این فصل بوده و این بازیکن فرانسوی با ۱۰ گل زده بهترین گلزن استقلال است. حسین‌زاده با شش گل زده دومین گلزن استقلال نیز تابستان گذشته به جمع آبی‌ها اضافه شد. نکته مهم دیگر اینکه شلوغی‌ها، بیانیه‌ها و جدال‌های لفظی حاکم بر لیگ برتر باعث نشد تمرکز سرمربی به‌هم بریزد و برخلاف یحیی گل‌محمدی، مجیدی خوددارتر ظاهر شد و اجازه نداد عصبانیتش به تیم منتقل شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار