کد خبر: 1088492
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
بر اساس آمار ۵ میلیون و ۷۹۲ هزار و ۲۱۱ نفر بیمه سلامت رایگان شدند که همه این افراد شامل ۳ دهک پایین جامعه هستند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی اسفند سال قبل در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱، دولت را مکلف کردند نسبت به شناسایی اقشار کم درآمد فاقد بیمه سلامت و تحت پوشش قرار دادن رایگان آن‌ها اقدام کند.

در این بند پیشنهادی که برای ساماندهی حمایت‌های حوزه سلامت در راستای اجرای ردیف ۱۸ تبصره ۱۲ مطرح شده، آمده است:

۱- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان، ظرف مدت دو هفته بعد از ابلاغ این قانون کد ملی افراد فاقد بیمه پایه از سه دهک پایین درآمدی را در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار دهد. این سازمان مکلف است ظرف مدت یک هفته این اشخاص را بدون نیاز به ثبت‌نام و حضور آن‌ها، تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد. همچنین این سازمان مکلف است سایر افراد متقاضی را در صورت تأیید بر اساس آزمون وسع پایگاه رفاه ایرانیان تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است به نحوی برنامه‌ریزی کند که پرداخت توسط بیمار نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا نکند.

۲- شورای عالی بیمه سلامت موظف است با همکاری سازمان غذا و دارو نسبت به تعیین لیست دارو‌های جدیدی که با توجه به استطاعت‌پذیری بیماران باید تحت پوشش قرار گیرند، بازنگری در فهرست دارو‌های بیمه‌ای و حذف دارو‌های غیرهزینه اثربخش و اصلاح فرانشیز در ارتباط با دهک‌های برخوردار حداقل در خصوص دارو‌های گرانقیمت اقدام نماید. همچنین سازمان‌های بیمه‌ای مکلف هستند نسبت به نظارت بر تجویز و اجرای راهنما‌های بالینی اقدام کنند.

افراد نیازمند تحت پوشش بیمه سلامت

بر اساس برنامه ششم توسعه دولت مکلف بوده افراد نیازمند را تحت پوشش بیمه سلامت قرار دهد.

طبق برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است به منظور تحقق سیاست‌های کلی سلامت، تأمین منابع مالی پایدار برای بخش سلامت، توسعه کمی و کیفی بیمه‌های سلامت و مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا پایان سال اول اجرای برنامه اقدامات زیر را بر اساس سیاست‌های کلی سلامت به عمل آورد:

پوشش بیمه سلامت برای تمامی آحاد جمعیت کشور اجباری بوده و برخورداری از یارانه دولت جهت حق سرانه بیمه از طریق ارزیابی وسع و براساس آیین نامه‌ها خواهد بود.

فروردین ماه بود که وزیر بهداشت اعلام کرد که افزایش پوشش بیمه همگانی از برنامه‌های دولت است و امسال حتما همه افراد فاقد پوشش بیمه باید تحت پوشش قرار گیرند و اقداماتی از سوی سازمان بیمه سلامت ایران آغاز شده است.

هفته اول اردیبهشت آنطور که مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفته بود: بر اساس قانون، بیمه سه دهک پایین جامعه رایگان است و دهک‌های بالا هم بر اساس مصوبه‌ای که دولت داده است، هزینه کمی پرداخت می‌کنند.

////

۵ میلیون نفر رایگان بیمه شدند

شناسایی افرادی که در سه دهک پایین جامعه قرار دارند و فاقد بیمه هستند باید از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، استعلام می‌شد که در نهایت نیمه اردیبهشت ابوحمزه، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر از ارسال لیست اسامی افراد برای دریافت بیمه به سازمان بیمه سلامت داد.

بر اساس آماری که وجود دارد: ۵ میلیون و ۷۹۲ هزار و ۲۱۱ نفر بیمه سلامت رایگان شدند همه افراد شامل ۳ دهک پایین جامعه به صورت خودکار بیمه سلامت می‌شوند و همچنین بیش از ۴۰۰ هزار نفر در مناطق آسیب پذیر کشور در پایان سال ۱۴۰۰ بیمه سلامت شدند.

موسوی نیک، مدیرکل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم گفته است که فهرست ارسال شده به سازمان بیمه سلامت شامل همه افراد فاقد بیمه در کشور نیست و این فهرست مربوط به سه دهک پایین درآمدی است و حتما در دهک‌های درآمدی دیگر هم افراد فاقد بیمه وجود دارند که در صورت تمایل می‌توانند با تخفیف‌هایی در حق بیمه، تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار