کد خبر: 1086925
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: حجم آب دریاچه ارومیه حدود ۳.۱۴ میلیارد مترمکعب برآورد می شود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲میلیارد و یکهزار مترمکعب و نسبت به متوسط درازمدت، ۱۴.۱۴میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

یوسف غفارزاده  اظهار کرد: تراز سطح آب دریاچه ارومیه در سال آبی جاری یکهزار و ۲۷۰ متر و ۷۸ سانتی متر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۱ سانتیمتر و در مقایسه با متوسط درازمدت، ۷۲.۳ متر از نظر ارتفاعی کاهش نشان می دهد.

وی افزود: وسعت دریاچه در تراز یاد شده حدود ۲هزار و ۴۹۵ کیلومتر و ۷۲ سانتی متر است که نسبت به مشابه سال قبل حدود یکهزار و ۳۰ کیلومترمربع و ۷۴ سانتی متر بوده که در مقایسه با متوسط درازمدت بیش از ۲هزار و ۱۹۸ کیلومتر مربع کاهش دارد.

به گزارش ایرنا، کاهش بارش ها طی ۲ سال اخیر به ویژه بارش برف در سال گذشته، عاملی بر کاهش تراز دریاچه ارومیه به شمار می رود.

با اجرای طرح های انتقال آب حوضه به حوضه، احتمال افزایش تراز دریاچه ارومیه در ماه های آتی بسیار زیاد است.

دریاچه ارومیه یکی از مهمترین و ارزشمندترین زیست‌ بوم‌های آبی در شمالغرب ایران است که ۵۵۰ گونه گیاهی یک ‌ساله و چند ساله در ناحیه اکولوژیک آن شناسایی شده و پوشش گیاهی بیشتر این منطقه شامل گونه‌های شورپسند، خشکی ‌دوست و آبزی است.
این دریاچه به ‌دلیل برخورداری از ویژگی‌های طبیعی و اکولوژیکی منحصر به فرد از سال ۱۳۴۶ به عنوان پارک ملی و به همراه جزایر کبودان و قویون داغی جزو مناطق حفاظت شده اعلام شد.
دریاچه ارومیه در سال ۱۳۵۴ به عنوان سایت رامسر( تالاب بین ‌المللی) ثبت و در سال ۱۳۵۶ از سوی یونسکو جزو مناطق حفاظت ‌شده نیز اعلام شد.
حوضه آبریز این دریاچه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر