کد خبر: 1086277
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
عضو هیئت مذاکره‌کننده انصار الله یمن با اشاره به کارشکنی‌های سعودی‌ها در مسیر مذاکرات گفت که ائتلاف سعودی برای از دست دادن فرصت‌هایش، پیشیمان خواهد شد.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: «عبدالملک العجری» عضو هیئت مذاکره کننده انصار الله یمن با انتقاد از کارشکنی‌ها و بهانه‌تراشی‌های ائتلاف سعودی در مسیر آتش‌بس و مذاکرات گفت: ائتلاف سعودی، آتش‌بسی مانند گاو بنی‌اسرائیل می‌خواهد. مجموعه گفتگو‌هایی بی‌پایان.

وی با اشاره به مانع‌تراشی ائتلاف سعودی در رفع ممنوعیت پرواز‌های فرودگاه صنعاء گفت که طبق توافق حاصله، این پرواز‌ها شامل تنها ۱۶ پرواز به مقصد دو کشور همپیمان سعودی بود و ذینفعان آن، بیماران و دانشجویان بودند. این امتیازدهی تنها برای اتمام حجت بود.

العجری افزود: مردم ما شهادت می‌دهند که رنج آن‌ها به حدی رسیده که گویی صفت شهروندی آن‌هایی که خارج از مناطق اشغالی ائتلاف سعودی به سر می‌برند، سلب شده است. اما ما به شما وعده می‌دهیم که آن‌ها (ائتلاف سعودی و همپیمانانش)، به اذن الهی برای از دست دادن هر فرصتی [ در روند گفتگو]پشیمان خواهند شد.

چند روز پیش، «یوسف الفیشی» از رهبران انصارالله یمن نیز در واکنش به کارشکنی‌های مستمر ائتلاف سعودی در جریان آتش‌بس دوماهه اعلامی از سوی سازمان ملل، به ریاض هشدار داد.

وی گفت که «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله می‌تواند بدون دخالت یمنی‌ها در عمق ریاض عملیات انجام دهد، زیرا معارضان و مخالفانی در عربستان هستند که حاضر به انجام این کار شوند. این سوال پرسیده می‌شود که اگر وی می‌تواند چنین عملیاتی انجام دهد، چرا به آن مبادرت نمی‌ورزد. پاسخ این است که سید (عبدالملک الحوثی) کارت خود را جز در زمان مناسب حرکت نمی‌دهد.

الفیشی ادامه داد: سعودی‌ها نمی‌خواهند تا زمانی که مذاکرات مستقیم بین آن‌ها و یمن بر سر نجران، جیزان، عسیر و شاید خمیس مشیط و مناطقی در اعماق عربستان سعودی انجام شود، دست از تجاوز‌ها و جنایات خود بردارند. اما باید هشدار بدهم که اگر نبرد به مرحله نبرد وجودی و به مرحله‌ای فراتر از شکستن استخوان برسد، ممکن است شاهد عملیات در ریاض باشید.

این رهبر انصارالله یمن خطاب به آل سعود تاکید کرد: اگر صنعاء، از کارت‌های خود استفاده کند، به گریه خواهید افتاد.

«هانس گروندبرگ» فرستاده سازمان ملل، دوم آوریل جاری از آغاز آتش‌بسی دو ماهه در یمن و توقف حملات نظامی زمینی، دریایی و هوایی و تسهیل ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و دادن مجوز به پرواز‌های هفتگی از و به فرودگاه صنعاء خبر داده بود.

در چنین شر ایطی در حالی که برقراری پرواز در فرودگاه صنعا یکی از شروط آتش بس موقت در یمن بود، دولت نجات ملی یمن، پنجشنبه گذشته، به نقل از سازمان ملل، از موافقت با ازسرگیری پرواز‌ها از فرودگاه صنعاء خبر داد و اعلام کرد که نخستین پرواز از این فرودگاه۲۴ آوریل، به مقصد فرودگاه ملکه علیاء اردن در ساعت ۸ صبح، انجام خواهد شد.

اما در روز انجام این پرواز، صنعاء اعلام کرد که ائتلاف سعودی، طبق معمول با کارشکنی در آتش‌بس، از دادن مجوز برای این پرواز خودداری کرده است.

ائتلاف سعودی تاکنون بارها، توافق‌های صورت گرفته برای آتش‌بس را نقض کرده تا جایی که «محمد عبدالسلام» سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن چند روز پیش تصریح کرد که ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی همچنان در حال نقض آتش‌بس در این کشور است.

وی تاکید کرد که از زمان اجرایی شدن آتش‌بس، ائتلاف متجاوز اجازه نمی‌دهد هیچ هواپیمایی وارد صنعاء شود و از ورود کشتی‌های حامل سوخت نیز به بندرگاه الحدیده جلوگیری می‌کند.

طبق بیانیه صادره از سوی «محمد عبدالسلام» مذاکره‌کننده ارشد یمنی، از نظر صنعاء، ادامه بسته ماندن فرودگاه صنعاء و اجازه ندادن به پرواز‌های مورد توافق در آتش‌بس بشردوستانه و ممانعت از حرکت کشتی‌ها، بیانگر ناسازگاری آشکار و عدم جدیت ائتلاف سعودی در برقراری صلح است. سازمان ملل متحد بسیار ضعیف عمل می‌کند. امری که به گفته «عبدالملک العجری» عضو هیئت مذاکره‌کننده مستلزم بازنگری در نقش سازمان ملل است که دارای عملکرد بسیار ضعیفی است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار