رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا اینقدر دکل و آنتن نداریم و تهران رتبه اول نصب دکل را در دنیا دارد، حل مشکل حوزه دکلها را در پایتخت از اولویتهای شورای شهر دانست.
روز گذشته لایحه شهردار تهران در خصوص «اصلاحیه مصوبه نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور مجوز نصب و نظارت دورهای بر دکلها و آنتنهای مخابراتی در شهر تهران» در چهل و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بررسی و به اتفاق آرا تصویب شد.
اعتراض مردم علیه دکلها
در حال حاضر سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران بلاتکلیف است و با سرپرست اداره میشود. بلاتکلیفی این سازمان هم موجبشده تا رسیدگی به امور دکلهای مخابراتی و نظارت بر پیمانکاران آنها ضعیف باشد. در لایحه نظارت و عوراض دکلهای مخابراتی هم سیطرهای که اپراتورها بر دکلهای شهری دارند خودش را نشان داده است. در این لایحه، شهرداری خواستار تجدیدنظر در عوارض دکلها شده و افزایش نیافتن این عوارض از عوامل کاهش درآمدهای شهرداری است. مدتهاست که تهران از وجود دکلهای مخابراتی اشباع شده و یک نوع آشفتگی را در سیما و منظر پایتخت شکل دادهاست. حتی محلههایی وجود دارند که در هر کوچه از این محله یک دکل مخابراتی است که صدای اعتراض مردم را هم بلند کردهاست.
افشاگری بیسابقه عضو سابق شورا
شرکت ارتباط مشترک شهر از شرکتهای وابسته به شهرداری تهران است که سهم شهرداری ۵۱ درصد و سهم اپراتورها ۴۹ درصد آن است. فلسفه وجودی و هدف این شرکت هم ایجاد درآمد پایدار، ساماندهی دکلها و نظم بخشیدن به سیما و منظر شهری است.
محمد علیخانی، عضو سابق شورای شهر ۵ اسفند ۹۹ در صحن علنی شورا در یک افشاگری قابلتوجهی گفت: «شهرداری تهران به جای استفاده از توان کارشناسی و مدیریتی کارکنان رسمی خود در این حوزه، کارکنان شرکتهای اپراتوری یا افراد خارج از شهرداری را به عنوان مدیر منصوب کردهاست که این عامل در سالهای اخیر به دلیل سوءمدیریت باعث تضییع حقوق شهرداری و بروز مشکلات عدیدهای برای مردم شدهاست.»
رئیس سابق کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برخی مشکلات ایجاد شده، افزود: در دو سال گذشته (دوران شهرداری پیروز حناچی) حدود ۲ هزار مجوز نصب دکل در تهران صادر شدهاست! بیشتر مجوزها نیز مربوط به اپراتوری بوده که مدیر عامل شرکت ارتباط مشترک شهر در آن اپراتور هم مشغول به فعالیت بودهاست!»
تخلف شورای شهر سابق
علیخانی در ادامه این افشاگریها به تخلف شورا هم اشاره کرد و گفت: همچنین کارگروه صدور مجوز نصب دکل که عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در آن به عنوان ناظر عضویت دارد، تبدیل به دو کارگروه اصلی و فرعی شدهاست. تشکیل کارگروه فرعی، غیرقانونی است ولی این کارگروه حتی مبادرت به صدور مجوزهای بیضابطه هم کرده است!»
روز گذشته در جریان رسیدگی به لایحه نظارت و عوارض دکلهای مخابراتی در شورای شهر، احمد صادقی، عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: خیلی از دکلهای مخابراتی نصبشده در تهران بدون شناسنامه هستند و پیشنهاد میکنم شهرداری به شناسایی فوری دکلهای فاقد مجوز حداقل طی سه ماه آینده اقدام و یک بانک اطلاعاتی ایجاد کند. رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر افزود: همکاران عزیز و اصحاب رسانه مستحضر باشید که شهر در حال حاضر دچار یک آلودگی بصری و انتشار امواج ناشی از رشد و نمو بیرویه دکلها است و این در حالی است که خیلی از این دکلها شناسایی نشده و بدون مجوز ماندهاند.
شناسایی فوری و اقدام قانونی حداکثر طی ۳ ماه
همچنین ناصر امانی در جریان بررسی این لایحه در تذکری گفت: این بحث طولانی میان شهرداری و اپراتورها است، ما راحت میتوانیم تعرفه را ۱۰ میلیون تومان کنیم و کسی مخالف نیست، اما کسانی که قرار است پرداخت کنند، یعنی اپراتورها قطعاً مخالف هستند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا ادامه داد: شرکت ارتباط مشترک شهر یک شرکت سهامی با شهرداری تهران است؛ وقتی عوارض به یک مرتبه از ۲ میلیون تومان به ۵ میلیون تومان افزایش پیدا میکند با مخالفت فرمانداری مواجه میشود، اپراتورها نیز با فرمانداری رایزنی کرده و با این مقدار افزایش مخالفت میشود، در نتیجه افزایش به میزانی باشد که نه با مخالفت فرمانداری مواجه شود و نه اپراتورها موضع بگیرند. یک فوریت این لایحه در چهل و دومین جلسه شورای شهر تهران (جلسه قبلی) به تصویب رسیدهبود و سرانجام این لایحه دیروز با ۲۰ رأی نهایی شد. در جلسه دیروز شورا، شهرداری ملزم به شناسایی فوری و اقدام قانونی در خصوص ساماندهی دکلهای فاقد مجوز حداکثر طی سه ماه آینده شد.
گفتنی است شرکت ارتباط مشترک شهر در خصوص جمعآوری دکلهای غیرمجاز، براساس وظیفهای که برعهده دارد، در سه سال اخیر هیچ اقدام مؤثری نکردهاست. از سال گذشته قرار بود که اپراتورها سند جامع مربوط به دکلهای مورد نیاز خود و همچنین آمار دقیق تعداد دکلهای نصبشده را به مدیریت شهری ارائه کنند تا در مورد آن تصمیمگیری لازم بشود؛ اتفاقی که هنوز رخ ندادهاست. در حال حاضر بیشتر درآمد اپراتورها در تهران است.