کد خبر: 1077194
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
اصلاح‌طلبان به‌زعم خود از توهین به رئیس‌جمهور کشورمان در سفر به روسیه می‌گویند؛ از رعایت نشدن آداب دیپلماتیک و از بی‌اعتنایی پوتین به رئیسی.
کبری آسوپار

اصلاح‌طلبان به‌زعم خود از توهین به رئیس‌جمهور کشورمان در سفر به روسیه می‌گویند؛ از رعایت نشدن آداب دیپلماتیک و از بی‌اعتنایی پوتین به رئیسی.
همه رسانه‌های اصلاح‌طلب به طور هماهنگ یادداشت‌هایی متعدد در مورد «توهین به رئیسی در سفر به روسیه» منتشر کرده و ژست دلسوزی هم گرفته‌اند که یعنی از توهین به رئیس‌جمهور کشورمان ناراحت شده‌ایم. فقط هم یادداشت و رسانه نیست، در توئیتر هم موجی از ابراز ناراحتی اصلاح‌طلبان با همین موضوع به راه افتاده است. این‌سو، خواننده این یادداشت‌ها و توئیت‌ها درمی‌ماند که آن‌ها از چه چیزی صحبت می‌کنند؟ کدام توهین به رئیس‌جمهور؟ رئیسی که با احترام رفت، با احترام مورد استقبال قرار گرفت، با احترام در جلسه با پوتین شرکت کرد، با احترام دیدار‌های صمیمانه با اقلیت مسلمان روسیه برگزار کرد و با احترام به ایران بازگشت. کجای این تعاملات رنگی از توهین داشت؟ پس این جماعت اصلاح‌طلب که همواره خود را حامی دیپلماسی و تعامل با همه کشور‌های جهان، خصوصاً کشور‌های قدرتمند و ثروتمند معرفی می‌کردند، چرا اکنون از توسعه روابط خارجی آن هم با کشوری قدرتمند ناراحت هستند؟

چرا اصلاح‌طلبان دروغ می‌گویند؟
«استقبال از رئیس‌جمهور کشورمان در فرودگاه توسط وزیر انرژی روسیه باعث افتخار است؟! عدم وجود پرچم ایران در مراسم استقبال و مذاکره و فاصله پنج متری بین رؤسای جمهور به چه معناست؟ قرار بود قرارداد اقتصادی بین دو طرف منعقد شود، چرا هیچ سند و تصویری از آن منتشر نشد؟»، این توئیت جواد امام از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و نزدیک به سیدمحمد خاتمی است. او به خوبی می‌داند که استقبال در فرودگاه مسکو برای مقامات خارجی، در هر سطحی که باشد، توسط پوتین انجام نمی‌شود، حتی اگر اطلاعی هم در این زمینه نداشته باشد، می‌تواند قبل از توئیت زدن، یک جست‌وجوی کوتاه در فضای مجازی داشته باشد تا کمی با پروتکل استقبال از مقامات خارجی در روسیه آشنا شود و بعد اظهارنظر کند.
عباس عبدی، روزنامه نگار اصلاح‌طلب هم به مراسم استقبال طعنه زد و نوشت: «پرداختن به حواشی سفر کرملین نباید موجب فراموش شدن متن آن شود. آثار این متن (چه مثبت، چه منفی) خیلی زود در برجام خود را نشان می‌دهد. منتظر دیدن این آثار می‌مانیم، بقیه امور مثل نحوه استقبال، حاشیه هستند.»
محسن ماندگاری، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب هم در انتقاد از نحوه برخورد روس‌ها با سیدابراهیم رئیسی گفت: «فیلم دیدار رئیسی و پوتین نشان می‌دهد رفتار پوتین اگرچه به جز آدامس جویدنش، چندان خارج از عرف دیپلماتیک نیست، اما از موضع بالا با آقای رئیسی گفتگو می‌کند، گویا آقای رئیسی به مسکو فراخوانده شده تا پوتین نکاتی را به او تذکر دهد.»
او هیچ مصداقی نمی‌آورد که روشن کند از کدام رفتار پوتین، این موضع از بالا را تشخیص داده است، البته اصلاح‌طلبان برای موضع‌گیری و نظر دادن نیازی به استدلال ندارند. چنانچه ادعای او در مورد آدامس جویدن پوتین در جلسه دیدار با رئیسی هم محلی از اعراب ندارد و این دروغ از دو بار تکان خوردن لب و دهان پوتین هنگام ترجمه فرستادن سلام و آرزوی سلامتی او برای آیت‌الله خامنه‌ای درآمده است. جالب آنکه در همین فیلم، ادای احترام پوتین با تکان سر، نسبت به نام آقای خامنه‌ای که مترجم هنگام ترجمه عبارات خود پوتین به کار می‌برد، مورد توجه این خبرنگار اصلاح‌طلب قرار نگرفته است.
فاصله دو سر میز هم بیشتر یادآور حرف‌های دورهمی خاله‌خانباجی‌های دهه‌های ۳۰ و ۴۰ کوچه‌های تهران است و آنقدر مبتذل است که حتی یادآوری وضعیت کرونایی نامناسب روسیه و ابراز ناراحتی پوتین از اینکه کرونا این فاصله را ایجاد کرده، خیلی سطح بالاتر از گوینده چنین حرفی است.
اصلاح‌طلبان در حالی از توهین به رئیسی در سفر به روسیه می‌گویند که به گفته وزیر خارجه کشورمان «رئیس‌جمهور روسیه از قبل از حضور آقای رئیسی در اتاق منتظر ایشان قدم می‌زد و وقتی آقای رئیسی وارد شد، پوتین به استقبال او آمد.»
اصلاح‌طلبان البته رفتار محترمانه و صمیمی پوتین در سلام و علیک فارسی او با رئیسی را هم نخواستند ببینند.

روسیه به خاطر احترام بیشتر به رئیسی پروتکل‌هایش را کنار گذاشت
کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه توضیحات جالبی پیرامون نحوه استقبال از رئیس دستگاه اجرا در بدو ورود به مسکو ارائه کرده است. او در گفت‌وگویی تصویری با بیان اینکه عرف روس‌ها برای استقبال از مقامات بلندپایه در حد معاون وزیر خارجه تعریف شده است، می‌گوید: «معاون وزیر خارجه از سایر رؤسای جمهور ما [در ادوار گذشته]که به این کشور سفر کرده بودند، استقبال می‌کرد. بنده در گفت‌وگویی که با کرملین داشتم، اعلام کردم از نظر ما این سطح استقبال پذیرفته نیست، یکی از نزدیک‌ترین افراد به «پوتین» به من گفت: «ما تاکنون چنین چیزی نداشته‌ایم و فقط برای شما این کار (نحوه استقبال) را می‌پذیریم، عین عبارت وزارت خارجه روسیه این بود «این کار نقض پروتکل‌های ماست، اما برای شما انجام می‌دهیم.»
جلالی درباره حضور مقامات کشور‌های دیگر به مسکو هم گفت: «تاکنون هفت مقام عالی رتبه وارد مسکو شده‌اند، از این تعداد، پنج نفر مراسم استقبال در فرودگاه نداشته‌اند و فقط در جریان سفر با رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرده‌اند و برای دو نفر هم استقبال در سطح معاون وزیر خارجه برگزار شد، اما برای ما وزیر انرژی و مسئول کمیسیون مشترک دو کشور تعیین شد که انتخاب خوبی هم بود.»
یک نکته جالب هم در این بهانه‌تراشی‌ها در خاطر زنده می‌شود و آن هم خاطره سفر پوتین به تهران در آذرماه سال ۹۴ است. او در اقدامی بی‌سابقه، بدون انجام استقبال رسمی در فرودگاه مهرآباد (فرش قرمز و سرود ملی و سان دیدن)، مستقیم به بیت رهبری رفت و دو ساعت دیدار مهم و البته صمیمانه و سرشار از احترام با آیت‌الله خامنه‌ای داشت.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان هم درباره انتقادات مبنی بر عدم‌استقبال رئیس‌جمهور روسیه از رئیس‌جمهور کشورمان در «کرملین» می‌گوید: «پوتین برای اینکه از رئیس‌جمهور استقبال کند، از چند دقیقه قبل در کرملین در اتاق استقبال قدم می‌زد و منتظر بود و وقتی آقای رئیسی وارد شد با شتاب به سمت او آمد.»
پاسخ نهایی از سوی رئیس‌جمهور داده شد، او که سه‌شنبه شب در ارتباط تصویری با مردم سخن می‌گفت، پیرامون حاشیه‌های سفرش به مسکو تصریح کرد: «سفر به روسیه همراه با لبخند بود، اما تنها با لبخند زدن در این سفرها، اتفاقی برای مردم نمی‌افتد. نتیجه تعامل با دنیا و سفر‌ها باید توسعه در حوزه‌های انرژی و صنعت و زندگی مردم باشد. آنچه در روسیه در نشست سه ساعته با آقای پوتین صحبت کردیم، از ابتدا تا انتها مسائل دوجانبه و منطقه با محوریت منافع دو کشور بود.»

احترام پوتین به ادای نماز توسط رئیسی
برخی اصلاح‌طلبان هم احترام پوتین به ادای نماز توسط آیت‌الله رئیسی در کاخ کرملین و در میانه گفتگو‌ها را نادیده گرفتند؛ اتفاقی که در مطبوعات روسیه هم مورد توجه قرار گرفت. در گزارش کومرسانت آمده است: «رئیسی مذاکرات را قطع کرد و گفت وقتش رسیده است. او به اتاق کناری رفت و نماز خواند.» این رسانه در ادامه اشاره می‌کند که «تا به حال کسی در کاخ کرملین دست به این اقدام نزده است.»
حسین امیرعبداللهیان هم در رابطه با نماز رئیسی گفت: «ما از قبل گفته بودیم که از اذان مغرب باید مذاکرات متوقف شود و پوتین ۱۰ دقیقه منتظر رئیسی ماند تا نمازش تمام شود.»

خوراک‌سازی اصلاح‌طلبان برای رسانه‌های ضدانقلاب
انتقادات بی‌سند و دلیل اصلاح‌طلبان به سفر رئیسی به مسکو، خوراک خوبی برای رسانه‌های ضدانقلاب فراهم کرد، از جمله بی‌بی‌سی که بسیاری از کارمندانش فعالان رسانه‌ای سابق اصلاح‌طلب هستند. این رسانه از مواضع اصلاح‌طلبان وام گرفت و در گزارشی با عنوان «حاشیه سفر به کرملین» دستاورد‌های این سفر را که در راستای تقویت جهش اقتصادی بین دو کشور صورت گرفت، زیر سؤال برد.
رسانه دیگری از اپوزیسیون هم در گزارشی با عنوان «بچه‌های مسکو» چشم انتظار «برادران بزرگ» با کنار هم قرار دادن مواضع منتقدان سفر رئیس‌جمهور کشورمان به مسکو تلاش کرد با عبور از نتایج و دستاورد‌های این سفر، مردم دو کشور را در تقابل با یکدیگر نشان دهد. نویسنده گزارش مدعی شده بود: «انتشار خبر سفر رئیسی به مسکو با واکنش افکار عمومی و تحلیلگران در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد و بسیاری رابطه مسکو با تهران را استعماری و در تضاد با منافع ملی توصیف کردند.»
به قدری «نمک» انتقاد برخی اصلاح‌طلبان و اشتراک نظر آن‌ها با اپوزیسیون درباره سفر رئیس‌جمهور به مسکو زیاد شد که صدای وزیر ارشاد دولت اصلاحات که در لندن به سر می‌برد بلند شد، او در رشته توئیتی با بیان اینکه درباره سفر آقای رئیسی به روسیه و سفر امیرعبداللهیان به چین، اپوزیسیون فریاد برآورده‌اند، نوشت: «مخالفت و هیاهوی مجموعه اپوزیسیون برانداز، به خاطر بر باد رفتن آرزوهاست. معاهدات طولانی‌مدت با روسیه و چین- بالطبع با رعایت مصالح کشور و ملت- ضروری و مهم است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار