کد خبر: 1077188
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
امیکرون در حال تسخیر شهرهاست. با اینکه هفته‌هاست از سرعت بالای شیوع امیکرون سخن گفته می‌شود، اما همه چیز در حد حرف باقی مانده و بعد از زرد شدن آبی‌ها و نارنجی شدن زردها، حالا شهرستان اردکان در استان یزد به عنوان اولین شهر قرمز امیکرونی معرفی شده است
حوریه ملکی

امیکرون در حال تسخیر شهرهاست. با اینکه هفته‌هاست از سرعت بالای شیوع امیکرون سخن گفته می‌شود، اما همه چیز در حد حرف باقی مانده و بعد از زرد شدن آبی‌ها و نارنجی شدن زردها، حالا شهرستان اردکان در استان یزد به عنوان اولین شهر قرمز امیکرونی معرفی شده است. این در حالیست که از ۲۰ آذر ماه سال جاری یعنی از حدود ۵۰ روز قبل، هیچ شهری در وضعیت قرمز نبود، ولی از این به بعد باید منتظر شمارش شهر‌هایی با وضعیت وخیم و به تبع آن افزایش تعداد مبتلایان و با کمال تأسف بالا رفتن دوباره آمار فوتی‌های ناشی از کرونا باشیم.

امیکرون بازی بدی را شروع کرده است. با اینکه هشدار‌ها در مورد سرعت شیوع این ویروس همچنان ادامه دارد و اخبار استان‌ها نشان می‌دهد آرامش بعد از کرونا و دلتا و سویه‌های قبلی متزلزل شده، اما از محدودیت‌های خاص کرونایی خبری نیست و میزان رعایت پروتکل‌ها نیز کاهش یافته است که بخشی از آن به دلیل واکسیناسیون عمومی است، اگرچه میزان واکسیناسیون دز سوم بسیار کم است.
حکایت یک فاجعه با تغییر رنگ شهر‌ها
یزد از جمله استان‌هایی است که زودتر از بقیه درگیر امیکرون شده و با توجه به سرعت بالای شیوع و ابتلای شهروندان به این ویروس، پیش‌بینی می‌شود در کمتر از دو هفته برخی شهر‌ها رنگ سفید را با نارنجی و قرمز عوض کنند. بر اساس آخرین رنگ‌بندی کرونایی در کشور، اردکان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت.
ابراهیم سلمانی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه هفته گذشته تقریباً تمام شهرستان‌های استان در وضعیت آبی قرار داشتند، اما از ابتدای هفته جاری، وضعیت آن‌ها متغیر شده است، گفت: «از روز گذشته اردکان در وضعیت قرمز قرار گرفت و چهار شهرستان دیگر شامل میبد، مهریز، ابرکوه، مروست و خاتم نیز نارنجی شدند.»
به گفته این مسئول، بهاباد، بافق، یزد، اشکذر و تفت هم در حال حاضر در وضعیت زرد قرار دارند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد بیان کرد: «عادی انگاشتن شرایط، عدم‌استفاده از ماسک و عدم‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی عامل بازگشت یزد به وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی است.»
سمنان در حال زرد شدن
طبق اعلام ستاد مقابله با کرونا و اپلیکیشن ماسک چهار شهرستان استان سمنان شامل دامغان، سمنان، آرادان و سرخه در وضعیت زرد کرونایی و چهار شهرستان دیگر شامل گرمسار، شاهرود، مهدی شهر و میامی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.
این تغییر رنگ‌بندی نشان از افزایش ابتلای بیماری کرونا در استان سمنان است و این در شرایطی است که بالاخره مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی شاهرود و سمنان وجود امیکرون را در این منطقه از ایران تأیید کردند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تلویحاً اعلام کرده چند مورد تست مثبت امیکرون در شاهرود به ثبت رسیده و معاون دانشگاه علوم پزشکی سمنان نیز گفته که ۲۰ مورد مثبت ابتلا به امیکرون در استان سمنان شناسایی شده است.
آمار‌ها نشان می‌دهد که سمنان شاهد افزایش بستری کرونایی و موارد سرپایی‌های مثبت است در حالی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت محسوسی در استان کاهش یافته است.
روز گذشته اعلام شد ۵۷ درصد مردم این استان دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، اما آمار نگران‌کننده این است که شش درصد مردم حتی یک دوز واکسن هم نزده‌اند و در دوز دوم هم وضعیت به ۹۰ درصد نرسیده است.
آخرین آمار ارائه شده از کرونا در سمنان نشان می‌دهد ۱۶۲ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان ثبت شده و این آمار ۱۰ برابر میزان ثبت ویروس کرونا در ۱۵ روز گذشته است.
۱۲۲ نفر از این تعداد سرپایی درمان و دوران نقاهت را در خانه می‌گذرانند و مابقی بستری شده‌اند تا تعداد بستری‌های استان به عدد ۷۰ نزدیک شود.
آمار‌ها و رنگ‌بندی کرونایی استان سمنان نشان می‌دهد که آغاز پیک ششم در این استان را شاهد هستیم، بنابراین واکسیناسیون و همچنین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از مهم‌ترین نکته‌ها در این زمینه است.
کسی به هشدار‌ها توجه نمی‌کند
سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی آذربایجان غربی با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۰ نفر در استان به کرونا مبتلا شده‌اند، گفت: «این آمار نشان می‌دهد که وضعیت ابتلا به کرونا در این استان روند صعودی پیدا کرده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از پیش ضروری است.»
محمدامین ولیزاده اضافه کرد: «۵۹ نفر در مراکز درمانی بستری شدند که نشان می‌دهد بستری‌شدگان، افزایش چندانی نیافته و رشد مربوط به مبتلایان سرپایی است. با اضافه شدن این تعداد، کل بستری‌شدگان سندرم حاد تنفسی در استان به ۲۵۹ نفر رسیده است.»
به گفته این مسئول ۹۳ نفر از بستری‌شدگان در بخش مراقبت‌های ویژه هستند و ۲۱ نفر نیز فقط با استفاده از ونتیلاتور تنفس می‌کنند. همچنین یک نفر در آذربایجان غربی در شهرستان سلماس به خاطر کرونا فوت شد که کل فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به ۷ هزار و ۲۵۶ نفر رسید. دی‌ماه با افزایش شدید موارد بیماران سرپایی کرونا در استان بوشهر همراه بود و در آن زمان اعلام شد این اتفاق را باید به‌عنوان یک هشدار جدی در نظر گرفت.
در آن زمان دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان، رئیس مرکز بهداشت بوشهر با بیان اینکه چندهفته‌ای است سویه جدید کرونا به نام امیکرون در سراسر دنیا و به دنبال آن در کشور ما رو به افزایش است که به‌تبع آن در این استان هم با افزایش شدید موارد جدید بیماران سرپایی مواجه هستیم، گفت: «علائم امیکرون شبیه سرماخوردگی است و خواهش ما این است هرگونه علائم سرماخوردگی جدی گرفته شود و شخص دارای علائم تا زمان بهبودی در قرنطینه بماند.»
با گذشت حدود یک ماه، حالا در استان بوشهر، شهرستان‌های تنگستان و گناوه به شهرستان‌های بوشهر و دشتستان اضافه شده و در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفته‌اند.
شش شهرستان دیلم، دشتی، دیر، جم، کنگان، عسلویه هم در لبه تیغ و در مرحله هشدار برای ورود به حالت زرد هستند. از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۹۰هزار و ۲۶۴ نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند و ۲۰۳۵ نفر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امیکرون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
0
0
به اردکانی ها بخاطر کسب رتبه اول باید تبریک گفت .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار