کد خبر: 1077004
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
سفیران جدید برونئی، الجزایر و توگو استوار نامه خود را تقدیم رئیسی کردند
گسترش روابط با همه کشور ها، به ویژه همسایگان از شعار‌های محوری رئیس‌جمهور در تبلیغات انتخاباتی است و این مهم با استقرار دولت سیزدهم و در کمتر از شش ماه به طور ملموسی قابل ارزیابی و اندازه‌گیری است که عضویت ایران در پیمان شانگهای، امضای توافقنامه سوآپ گازی بین ایران و ترکمنستان، توافق با روسیه برای افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی تنها بخشی از تحرکات دیپلماسی دولت رئیسی است که در همین زمان کوتاه به مرحله اجرا درآمده یا در مسیر اجرایی شدن است.

گسترش روابط با همه کشور ها، به ویژه همسایگان از شعار‌های محوری رئیس‌جمهور در تبلیغات انتخاباتی است و این مهم با استقرار دولت سیزدهم و در کمتر از شش ماه به طور ملموسی قابل ارزیابی و اندازه‌گیری است که عضویت ایران در پیمان شانگهای، امضای توافقنامه سوآپ گازی بین ایران و ترکمنستان، توافق با روسیه برای افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی تنها بخشی از تحرکات دیپلماسی دولت رئیسی است که در همین زمان کوتاه به مرحله اجرا درآمده یا در مسیر اجرایی شدن است.
دولت سیزدهم برخلاف دولت گذشته که همه تخم مرغ‌های خود را در سبد برجام و روابط با چند کشور اروپایی چیده بود، و البته حاصلی هم نداشت، با درک این تجربه تلخ، به موازات پیگیری حقوق جمهوری اسلامی ایران در توافق برجام، کوشیده است با متوازن‌سازی نگاه به شرق و غرب، در سیاست خارجی، کشور را در مقابل وعده‌های برجامی شرطی نکند. اما همانطور که رئیس‌جمهور بار‌ها تأکید کرده، جمهوری اسلامی ایران اگرچه برای روابط با همسایگان خود جایگاه ویژه‌ای قائل است، اما به این معنا نیست که نگاه خود را از سایر کشور‌های جهان برگرداند، بلکه روابط خود را از شرق دور تا آفریقا، گسترش خواهد داد. روابطی که بر اساس احترام متقابل، نفی هرگونه سلطه و سلطه طلبی و مبارزه با استعمار تعریف شده است. نکته‌ای که در سخنان دیروز رئیسی و هنگام دریافت استوارنامه سفیران سه کشور برونئی، الجزایر و توگو هم مورد تأکید قرار گرفت.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی دیروز در مراسم دریافت استوارنامه «اسماعیل عبدالمناپ» سفیر جدید پادشاهی برونئی روابط دو کشور را برآمده از رابطه قلبی دو ملت مسلمان توصیف کرد و بر همین اساس گفت که گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری دو کشور ضروری است.
رئیس‌جمهور با بیان این نکته که جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود به دنبال گسترش تعامل با همه کشور‌های جهان و به ویژه کشور‌های همسایه و مسلمان است، ابراز امیدواری کرد همکاری‌ها و تعاملات دوستانه دوجانبه ایران و برونئی، بیش از پیش به عرصه روابط منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور نیز گسترش یابد. اسماعیل عبدالمناپ، سفیر جدید برونئی دارالسلام نیز در این مراسم با ابلاغ سلام پادشاه کشورش به دکتر رئیسی گفت به عنوان سفیر برونئی تمام تلاش خود را برای گسترش و تعمیق روابط و همکاری‌های دو ملت مسلمان برادر و دوست به کار خواهم گرفت.
روابط اقتصادی با الجزایر هم‌تراز روابط سیاسی نیست
اعلام حمایت از استقلال‌خواهی مردم الجزایر و تأکید بر ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی ایران و الجزایر، نکته‌ای بود که در دیدار سفیر جدید این کشور با رئیس‌جمهور عنوان شد.
سید ابراهیم رئیسی در مراسم دریافت استوارنامه علی عروج، سفیر جدید جمهوری دمکراتیک خلق الجزایر با اشاره به اینکه سطح فعلی روابط اقتصادی دو کشور هم‌تراز روابط سیاسی ممتاز تهران و الجزیره نیست، افزود: امیدوارم در دوره جدید با تکیه بر روابط قبلی و قلبی دو کشور همه تلاش‌ها برای ارتقای سطح روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی طرفین به کار گرفته شود.
دکتر رئیسی با اشاره به مقاومت و ایستادگی درخشان مردم الجزایر در برابر استعمار فرانسه اظهار داشت: «استعمارگران هیچ‌گاه روحیه استعماری خود را کنار نگذاشته‌اند و هر بار با رویکردی جدید به دنبال اهداف استعماری خود هستند و البته مردم الجزایر همواره روحیه مقاومت خود را حفظ می‌کنند.» رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با الجزایر اهمیت زیادی قائل است، به سفیر جدید این کشور گفت: از ابراز علاقه رئیس‌جمهور الجزایر برای گسترش روابط با ایران قدردانی می‌کنم. علی عروج، سفیر جدید جمهوری دمکراتیک خلق الجزایر نیز در این مراسم با ابلاغ سلام رئیس‌جمهور کشورش به آیت‌الله رئیسی گفت: «باور داریم که سطح فعلی روابط اقتصادی دو کشور هم‌تراز روابط ممتاز سیاسی نیست و همه تلاش خود را به کار خواهم گرفت تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های چشمگیر موجود در دو کشور، سطح مناسبات اقتصادی و تجاری کشورم با ایران را به عنوان یک شریک اقتصادی مهم ارتقا بخشم. می‌خواهم این اطمینان را به شما بدهم مواضع و سیاست‌های اصولی الجزایر از جمله در زمینه حمایت از آرمان فلسطین که برای آن هزینه‌های گزاف نیز پرداخته‌ایم، با قوت ادامه خواهد یافت.
حمایت تهران از استقلال و پیشرفت مردم آفریقا
توسعه همکاری‌های همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های قاره آفریقا در دوره جدید، نکته‌ای بود که رئیس‌جمهور در دیدار سفیر جدید کشور توگو مورد تأکید قرار داد.
رئیسی با بیان اینکه برقراری و تحکیم روابط با کشور‌های قاره آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، اظهارداشت:دردوره جدید، روند توسعه همه‌جانبه سطح همکاری با کشور‌های آفریقایی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و سیاسی با قوت و جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد. رئیس‌جمهور در دیدار «رابرت دوسی» وزیر امور خارجه توگو با بیان اینکه کشور‌های آفریقایی از ذخایر طبیعی، معدنی و نیروی انسانی غنی و با استعدادی برخوردار هستند، اظهار داشت: تهران به دنبال توسعه همه‌جانبه روابط با کشور‌های آفریقایی از جمله توگو در راستای منافع مشترک ملت‌ها است.
رئیسی با بیان اینکه غربی‌ها در طول تاریخ عمدتاً به دنبال استعمار و استثمار کشور‌های قاره آفریقا بوده و امروز نیز به اَشکال مختلف امیال و منافع خود را در این قاره دنبال می‌کنند، خاطرنشان کرد: تلاش مردم این قاره برای حفظ استقلال خود ارزشمند است و موفقیت‌شان در گرو تأکید بر هویت ملی، فرهنگی و ایستادگی در مقابل زیاده طلبی‌ها است. کشور‌های آفریقایی از ظرفیت‌های لازم برای توسعه و بالندگی برخوردار هستند و جمهوری اسلامی ایران از استقلال، پیشرفت و رفاه مردم آفریقا حمایت می‌کند. «رابرت دوسی» وزیر امور خارجه توگو نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه کشورش خواهان برقراری روابط گسترده و همه‌جانبه با جمهوری اسلامی ایران است، اظهارداشت: «لومه» به رویکرد‌های تهران در روند توسعه روابط اعتماد و اطمینان دارد و امیدوار است سیاست توسعه همکاری‌های اقتصادی با آفریقا با شراکت متقابل تقویت شود. وزیر امورخارجه توگو با محکوم کردن تحریم‌های ظالمانه غرب علیه کشور‌ها و ملت‌های مستقل، تأکید کرد: ما خواهان همکاری‌های مشترک با ایران برای فعال کردن ظرفیت‌هایمان در راستای منافع متقابل هستیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار