کد خبر: 1076894
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۳
وقتی حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران از رئیس پلیس راهور پایتخت خواست لیست مجوز‌های صادر شده برای عبور در خط ویژه را اعلام کند شاید نمی‌دانست همکاران خودش هم درخواست مجوز‌های مشابهی به پلیس داده بودند که با آن مخالفت شده‌است
حسین فصیحی

وقتی حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران از رئیس پلیس راهور پایتخت خواست لیست مجوز‌های صادر شده برای عبور در خط ویژه را اعلام کند شاید نمی‌دانست همکاران خودش هم درخواست مجوز‌های مشابهی به پلیس داده بودند که با آن مخالفت شده‌است. او از این که نمی‌تواند به سرعت از خانه‌اش در محله طرشت به بهشت برسد گلایه کرده و گفته است که قبلاً به اعضای شورا مجوز داده می‌شد و بعد برچیده شد.
درخواست عبور از خط ویژه با سیلی که علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مجلس به صورت سرباز پلیس راهور زد جنجال زیادی به پا کرد. بهمن‌ماه‌سال‌گذشته بود که سرباز پلیس راهور تهران خودروی حامل این نماینده مجلس را که قصد عبور از خط ویژه را داشت متوقف کرد و از راننده خواست به مسیر اصلی خیابان تغییر مسیر دهد. درخواستی که با خشونت نماینده پاسخ داده‌شد و با این که صدای آن در فضای رسانه‌ای کشور شنیده شد، اما منجر به قانع شدن افکار عمومی و شفافیت ماجرا نشد.
روز گذشته در حالی که سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران مهمان جلسه شورای شهر شده بود بار دیگر موضوع عبور از خط ویژه مطرح شد. حبیب کاشانی یکی از اعضای شورا گفت: «من به شخصه زمانی که از شورا می‌خواهم به سمت طرشت بروم ۴۵‌دقیقه در ترافیک می‌مانم در حالی که وجود چراغ قرمز و مأمور راهنمایی و رانندگی در کاهش بسیار مؤثر است.» وی با انتقاد از عبور تعداد زیادی خودرو که چراغ LED دارد و وارد خط ویژه می‌شود، گفت: «اعضای شورای شهر مجوز عبور از خط ویژه را ندارند در گذشته یکسال این مجوز داده شد و سرانجام برچیده شد اکنون پلیس به ما اعلام کند که چه کسانی از این خط عبور می‌کنند که این مسیر شلوغ شده است.»
در حالی که انتظار می‌رود ساختار قانونی کشور برای رفع موانع موجود گام بردارد و تلاش خود را برای رفع آسیب‌ها به کارگیرد درخواست گرفتن امتیاز بیشتر از سوی مسئولان ثمری جز فاصله‌گذاری اجتماعی بیشتر بین مردم و ساختار قانونی ندارد حالا اگر جنس این امتیاز‌گیری از نوع بی‌خبری باشد وخامت ماجرا بیشتر می‌شود. در واکنش به اظهار نظر این عضو شورای شهر رئیس پلیس راهور تهران گفت: «در همه دوره‌های شورا‌ها درخواست مجوز عبور از خط ویژه داده شده، اما چون انجام نشد، منتفی شده است.» سردار حمیدی در واکنش به اعطای مجوز تردد خط ویژه به مدیرعامل یکی از خودروساز‌ها گفت: «مجوز تردد در خطوط ویژه یک دستورالعمل دارد و پس از بررسی به‌صورت مقطعی به برخی اشخاص داده می‌شود و در همین شورا خیلی از دوستان درخواست کردند، اما مجوز به آن‌ها داده نشد.»
شرح ترافیک
رئیس پلیس راهور تهران در جلسه شورا گزارشی از وخامت وضع ترافیک را هم شرح داد و گفت: «تردد ۴‌میلیون و ۲۳۰‌هزار و ۷۱۶‌خودرو، ۴‌میلیون و ۲۱۸‌هزار و ۳۸۸‌موتورسیکلت، ۲۱ درصد تصادفات کشور، وقوع بیش از هزارو ۷۰۰ تصادف روزانه، مرگ سالانه ۶۰۰‌نفر در سوانح رانندگی، رتبه ۱۹‌آلوده‌ترین شهر دنیا و ۵۳۰ محل پرتصادف از مشخصه‌های ترافیکی تهران است.»
بخش مهمی از ترافیک شهری به دلیل بی‌توجهی متولیان به ساختار شهری صورت گرفته و حالا به شکل معضل خودش را نشان داده‌است. احداث ساختمان‌های بزرگ اداری و تجاری بدون در نظر گرفتن پیوست‌های ترافیکی، شعار محوری دولت الکترونیک که برای کاهش حضور مردم در ادارات مطرح می‌شود، هوشمند نبودن پلیس و تلاش برای هوشمند جلوه دادن آن که منجر به قانون گریزی متخلفان شده، فرسودگی خودرو‌های حمل و نقل شهری از جمله اتوبوس و تاکسی‌ها معضلاتی است که بر دامنه ترافیک و پیوست‌های آن افزوده است.
حمیدی درباره بخشی از این مشکلات گفت: «افزایش خودرومحوری و میل به استفاده از خودروی شخصی، افزایش زمان سفر، اشغال سطح معابر به دلیل افزایش تخلفات ساکن و اخلال در بهداشت و سلامت عمومی از مشکلات موجود است که راهکار‌های پیشنهادی برای رفع این مسئله تغییر در نگرش مدیران از خودرومحوری به انسان‌محوری، بازنگری در محدوده طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا و توسعه پیاده‌راه‌ها و مناسب‌سازی پیاده‌رو‌ها همچنین توسعه حمل و نقل عمومی پاک است.» وی به ایجاد و احداث مراکز اداری تجاری پرمخاطب مختلف بدون اخذ پیوست ترافیکی هم اشاره کرد و ادامه داد: «ملزم کردن سازندگان مجتمع‌های تجاری پرمخاطب به اخذ پیوست ترافیکی و عدم صدور مجوز ساخت مجتمع‌های تجاری در معابر پر تردد و کم عرض از سوی شهرداری ضرورت دارد. برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب بدون در نظر گرفتن ملاحظات ترافیکی و عدم نظارت سیستمی بر عملکرد موتورسیکلت‌سواران از دیگر مشکلات تهران است. همچنین بروزرسانی تجهیزات پلیس راهنمایی و رانندگی متناسب با مأموریت‌های محوله بسیار حائز اهمیت است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار