کد خبر: 1076753
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
مینو محرز در گفتگو با «جوان»:
زهرا چیذری

واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال یکی از پر چالش‌ترین موضوعاتی است که طی دوران پاندمی کرونا مطرح شد. واکسیناسیون این گروه سنی محل بحث محافل علمی است. در کشور خود ما هم تا همین یکی دو روز پیش تصمیمی نهایی برای این کار گرفته نشده‌بود. روز گذشته، اما سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از آغاز واکسیناسیون گروه سنی پنج تا ۱۱ سال در سراسر کشور به صورت پلکانی و با رضایت والدین خبر داد. تا‌کنون ۶۰میلیون و ۴۶۵ هزار و ۴۵۲ نفر دوز اول، ۵۳ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۵۷۳نفر دوز دوم و ۱۴ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۷۹۹ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲۸ میلیون و ۲۵۲ هزار و ۸۲۴ دوز رسید. واکسیناسیون کودکان پنج تا ۱۱ ساله به خصوص وقتی شرط رضایت والدین مطرح می‌شود، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و نگرانی‌هایی را در پدران و مادران برانگیزد. برای پاسخ به سؤالات و ابهامات در خصوص واکسیناسیون کودکان پنج تا ۱۱ ساله به سراغ مینو محرز، متخصص عفونی و محقق اصلی واکسن کوو ایران برکت می‌رویم و سؤالاتمان را با این عضو سابق کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در میان می‌گذاریم.

خانم دکتر محرز روز گذشته ستاد ملی کرونا به ریاست رئیس‌جمهور واکسیناسیون گروه سنی پنج تا ۱۱ سال را در سراسر کشور به صورت پلکانی و با رضایت والدین مصوب کرد. این مصوبه و به خصوص طرح رضایت والدین برای واکسینه‌شدن فرزندانشان نگرانی‌هایی را در پی داشته‌است. در واقع این سؤال مطرح می‌شود که اگر این کار پشتوانه‌های علمی لازم را دارد، دیگر رضایت والدین به چه منظور است و اگر علمی نیست، چرا باید اجرایی شود و احتمالاً مخاطره‌ای را متوجه کودکان پنج تا ۱۱ ساله کند؟
واکسن پاستوکووک تولید مشترک با کوبا اگرچه تأییدیه‌های جهانی را ندارد، اما تأیید سازمان غذا و داروی خودمان را دارد. بعد از پاندمی کرونا روند صدور مجوز‌های واکسن تغییر کرد و بر این اساس اگر سازمان غذا و داروی کشوری واکسنی را تأیید کند، برای استفاده این واکسن در داخل کشور کافی است. در عین حال با سویه جدید اومیکرون بیشتر افراد واکسینه نشده گرفتار می‌شوند و این می‌تواند چالش‌آفرین باشد. بر این اساس این تصمیمی است که کمیته کشوری واکسن گرفته و سازمان غذا و دارو هم معتقد است، اگر واکسنی یک‌سری مدارک علمی داشته باشد، در کشور خودمان می‌توانیم استفاده کنیم، اما، چون هنوز مورد تأیید هیچ سازمان بین‌المللی همچون سازمان جهانی بهداشت یا بقیه سازمان‌هایی که واکسن‌ها را تأیید می‌کنند، نیست می‌گویند باید رضایت پدر و مادر باشد، زیرا تجربه زیادی درباره واکسیناسیون کودکان کمتر از ۱۲ سال به جز با واکسن فایزر وجود ندارد.

خب اینکه واکسنی تأییدیه‌های جهانی را ندارد نمی‌تواند چالش‌زا باشد؟
در مورد کووید قوانین مقداری فرق کرده و برخی واکسن‌ها می‌توانند مقداری زودتر مورد استفاده قرار بگیرند. البته تأییدیه سازمان جهانی بهداشت برای صادرات واکسن است، ولی مجوز مصرف در داخل کشور به صورت اضطراری است، همانطور که فایزر در ابتدا با توجه به شدت پاندمی کووید و نیاز به واکسن برای مصرف در امریکا گرفت، اما اگر بنا باشد واکسنی به کشور‌های دیگر صادر شود، باید مجوز مصرف بین‌المللی داشته‌باشد.

در حال حاضر تجربه دنیا نسبت به واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال چیست و چه واکسن‌هایی برای این سنین مناسب است؟
برای سنین زیر ۱۲ سال تنها واکسنی که در دنیا مصوب شده واکسن فایزر است و حتی سینوفارم هم با وجود آزمایش روی تعداد زیادی از کودکان هنوز تأییدیه سازمان‌های جهانی را برای تزریق به کودکان دریافت نکرده‌است.

چه شرایطی برای دریافت تأییدیه‌های بین‌المللی لازم است؟
این مراجع یک‌سری شرایطی دارند و باید مقالاتی را منتشر کنند و مدارکی را بدهند که مورد تأیید قرار بگیرند. ما هم مدارکمان را داده‌ایم و منتظر هستیم تا مورد تأیید قرار بگیرد.

الان چه کشور‌هایی کودکان زیر ۱۲ سال را هم واکسینه کرده‌اند؟
در امریکا، استرالیا و اروپا واکسیناسیون کودکان با واکسن فایزر انجام شده‌است.

کدام مراجع علمی باید واکسن‌ها را برای استفاده در سطح بین‌المللی تأیید کنند؟
سازمان غذا و داروی امریکا، مؤسسه‌ای در اتحادیه اروپا، مؤسسه‌ای در ژاپن و سازمان جهانی بهداشت از جمله مراکزی هستند که باید تأییدیه مصرف واکسن‌ها را بدهند، اما درباره کووید به دلیل اضطرار ایجاد شده مجوز مصرف اضطراری از سوی سازمان غذا و داروی کشور‌ها برای مصرف داخلی صادر شد.

گویا مدارک علمی واکسن برکت هم برای دریافت تأییدیه‌های جهانی در اختیار سازمان‌های بین‌المللی قرار گرفته‌بود. سرنوشت تأییدیه واکسن برکت از سوی سازمان جهانی بهداشت چه شد؟

کار‌های ارسال اسناد و مدارک واکسن برکت انجام شده و هم اکنون منتظر چاپ مقاله آن هستیم تا بعد تأییدیه سازمان جهانی بهداشت را بگیریم.
خانم دکتر محرز واکسن پاستوکوک چه ویژگی‌هایی دارد که برای کودکان مناسب است؟
ویژگی این واکسن آن است که در کوبا استفاده شده و مرحله آزمایش انسانی‌اش را گذرانده و از این نظر می‌توان به آن اعتماد کرد.

از نظر تکنولوژی ساخت چطور؟ به طور مثال واکسن سینوفارم یا برکت ویروس غیر‌فعال هستند. ویژگی تکنولوژیکی واکسن پاستوکووک چیست؟
این واکسن نوعی پروتئین است. مؤسسه کوبایی سازنده این واکسن مؤسسه‌ای معتبر است، با وجود این هنوز واکسن پاستوکوک تأییدیه‌های بین‌المللی را نگرفته، اما سازمان غذا و داروی ما و همین طور کمیته آن را برای مصرف تأیید کرده‌است.

توصیه شما به والدین چیست، آیا توصیه می‌کنید این واکسن را به کودکانشان تزریق کنند؟
به توصیه ما خیلی ربطی ندارد و مصوب کمیته کشوری است.

به عنوان یک متخصص چطور؛ شما به عنوان یک پزشک متخصص این واکسن را برای فرزند یا نوه خودتان استفاده می‌کنید؟
به هر صورت وقتی یک مرجع رسمی کشور، کمیته کشوری و سازمان غذا و دارو تأیید می‌کند باید قبول کنیم. تا پیش از پاندمی کووید اینگونه معمول بود که برای مصرف واکسن جدید باید تأییدیه یکی از مراجع بین‌المللی موجود باشد، اما الان شرایط فرق می‌کند و احتیاج داریم، کسانی را که در معرض خطر هستند، با واکسنی که در دسترس قراردارد، واکسینه کنیم. این را در نظر داشته باشید که سویه جدید اومیکرون می‌تواند برای سنین پایین و در واقع کسانی که واکسن نزده‌اند، خطرناک باشد و بیشتر آن‌ها را درگیر کند که بچه‌ها هم جزو آن‌ها هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار