کد خبر: 1076610
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ آغاز شد
رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با حضور یگان‌های سطحی و پروازی نیرو‌های دریایی ارتش، سپاه و نیروی دریایی کشور‌های چین و روسیه از بامداد دیروز در منطقه شمال اقیانوس هند آغاز شد

رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با حضور یگان‌های سطحی و پروازی نیرو‌های دریایی ارتش، سپاه و نیروی دریایی کشور‌های چین و روسیه از بامداد دیروز در منطقه شمال اقیانوس هند آغاز شد. این سومین رزمایش مشترک سه کشور تأثیرگذار در معادلات جهانی و منطقه است که در منطقه شمال اقیانوس هند برگزار می‌شود؛ رزمایشی که ناظران سیاسی و امنیتی از آن به عنوان «مثلث شرقی» برای پایان دادن به عصر سیطره امریکا در منطقه یاد می‌کنند.
دیروز رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ پس از برگزاری نشست‌های توجیهی، با حضور یگان‌های سطحی و پروازی نیرو‌های دریایی ارتش و سپاه و نیروی دریایی کشور‌های چین و روسیه در منطقه شمال اقیانوس هند آغاز شد.
به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر دریادار دوم مصطفی تاج‌الدینی، سخنگوی رزمایش در توصیف این رزمایش مرکب، منطقه شمال اقیانوس هند را به دلیل وجود آبراه‌ها و تنگه‌های مهم باب‌المندب، مالاکا و هرمز بسیار حائز اهمیت برشمرد و گفت: «از این سه تنگه به عنوان مثلث طلایی در منطقه یاد می‌شود و همچنین دریای عمان و شمال اقیانوس هند نیز از جمله مناطق حیاتی تجارت جهانی است؛ لذا تلاش جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های چین و روسیه، تلاشی جمعی برای رسیدن به امنیت دریانوردی پایدار در این منطقه و آبراه‌های حیاتی آن است تا منافع سه کشور حفظ شود.»‌
دریادار دوم تاج‌الدینی با اشاره به برگزاری این رزمایش برای سومین سال متوالی افزود که پیام برگزاری این رزمایش، رسیدن هر سه کشور به سطح معنادار و قابل توجهی از روابط نظامی است و همچنین نشان می‌دهد که امروز جمهوری اسلامی ایران به سطحی از قدرت در عرصه دریا رسیده است که می‌تواند محوریت و فرماندهی رزمایش‌ها را در کنار قدرت‌های بزرگ دریایی عهده‌دار شود. شعار این رزمایش «با هم برای صلح و امنیت» است و مصداق بارزی است از اینکه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان با ایجاد اتحاد‌های راهبردی متکی بر منافع و احترام متقابل، هیچ‌گاه منزوی نبوده و نخواهد ماند.
تیر‌اندازی به سوی اهداف از پیش تعیین شده در دریا، بخشی از برنامه رزمایش مرکب شناور‌های ایران، چین و روسیه بود. در این مرحله از رزمایش، یگان‌های شناور ایران، چین و روسیه به سر فرماندهی ناوشکن تمام ایرانی جماران و با استفاده از سلاح‌های کالیبر ۲۰ میلیمتری به سوی اهداف سطحی از پیش تعیین شده در دریا تیراندازی کردند. همچنین در مرحله بعد تمرین «PHOTOEX» شامل صورت‌بندی و آرایش آفندی یگان‌های شرکت‌کننده در رزمایش متناسب با تهدیدات موجود در منطقه انجام شد.
عملیات آزادسازی کشتی ربوده شده
تمرین عملیات آزادسازی کشتی ربوده شده و اطفای حریق بخش دیگری از رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲، یگان‌های شناوری و پروازی ایران، چین و روسیه بود.
سخنگوی رزمایش مرکب در توضیح این مرحله از رزمایش با بیان اینکه یگان‌های شناوری و پروازی سه کشور بر اساس سناریو از پیش تعیین شده عملیات آزادسازی دو کشتی تجاری را که در آب‌های بین‌المللی مورد ربایش دزدان دریایی قرار گرفته بودند انجام دادند، افزود: «در این مرحله از رزمایش پس از ارسال پیام اضطراری کشتی‌های مورد ربایش قرار گرفته، ابتدا منطقه عملیات به وسیله بالگرد‌های نیروی دریایی ارتش مورد شناسایی و جست‌وجو قرار گرفت و سپس ناوشکن جماران که سرفرماندهی رزمایش را بر عهده داشت، شناور‌های رزمی مستقر در منطقه را برای اجرای عملیات آزادسازی اعزام کرد. همچنین نیرو‌های عملیات ویژه ارتش و سپاه با مشارکت نیرو‌های عملیات ویژه چین و روسیه، پس از عملیات اطفای حریق کشتی، با فرود آمدن از هوا و سطح بر روی عرشه شناور ربوده شده، دزدان دریایی را دستگیر و عملیات آزادسازی کشتی را اجرا کردند.» دریادار تاج‌الدینی با تأکید بر اینکه اجازه هیچ گونه تهدیدی را در حوزه دریایی نخواهیم داد، تصریح کرد: رزمایش مرکب کمربند امنیتی ایران، چین و روسیه در راستای همکاری‌های بسیار جدی امنیتی و نظامی برای مقابله با تهدیدات موجود و بیانگر توسعه عمق راهبردی دریایی جمهوری اسلامی ایران است.
امیر حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش هم با بیان اینکه تقویت همکاری‌های دریایی و ارتقای امنیت تجارت بین‌المللی دریایی و مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی از جمله اهداف رزمایش مرکب ایران چین و روسیه است، گفت: «برگزاری مقتدرانه این رزمایش با میزبانی و فرماندهی ما نشان می‌دهد نیرو‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران متشکل از ارتش و سپاه از توانمندی بسیار خوبی در برنامه‌های امنیت‌افزای مشترک با یکدیگر و مرکب با دیگر کشور‌ها رسیده‌اند و می‌توانند کمربند امنیتی در شمال اقیانوس هند و دریای عمان را تقویت کنند».
اجازه تعدی‌گری را به کسی نخواهیم داد
فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه تجارب سه کشور ایران، چین و روسیه باعث قرار گرفتن سطح همکاری‌ها در بالا‌ترین سطح خود شده است، گفت: با پشتوانه مردمی توانسته‌ایم رشد داشته باشیم و همه این تجارب باعث شده که در دنیا همه به این نتیجه برسند که با ایرانی‌ها باید با احترام صحبت کرد. امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش در حاشیه رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با بیان اینکه کشور‌های چین و روسیه کشور‌هایی هستند که در سطح جهان در همه حوزه‌ها حرف برای گفتن دارند و در حوزه دریا نیز به عنوان قدرت دریایی شناخته می‌شوند، اظهار داشت: «نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای طی یک دهه گذشته حضوری جدی و فعال در منطقه داشته و امروز نیز تمام تلاش هر سه کشور در حوزه دریا بر پایه این بوده که امنیت و ایمنی دریانوردی را تأمین کنند.» وی با بیان اینکه سه کشور ایران، چین و روسیه، تأمین امنیت و ایمنی دریانوردی را فارغ از ائتلاف‌های غربی و به صورت مستقل انجام می‌دهند، افزود که در کنار هم قرار گرفتن این سه کشور همراه با احترام متقابل بسیار حائز اهمیت است.
امیر دریادار ایرانی ادامه داد: «با توجه اینکه طی دو سال گذشته روند به گونه‌ای بوده که امروز هماهنگی سه کشور در بالا‌ترین سطح خود قرار دارد، کشور‌های چین و روسیه هر دو با ترکیبی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته و با رزم‌ناو‌ها و ناوشکن‌ها در این رزمایش حاضر شده‌اند و این باعث شده که پیچیدگی ترکیب تجهیزاتی بالاتر برود و تعداد نفرات درگیر رزمایش نیز افزایش یافته است. این نشان می‌دهد که هر سه کشور در این رزمایش به حدی به هم نزدیک شده‌اند که هر کدام می‌توانند چنین عده و عده‌ای را مدیریت و فرماندهی کنند و کار مشترکی را برای جامعه بین‌المللی در صحنه دریا انجام بدهند.»
هرجا اراده کنیم، حضور خواهیم یافت
فرمانده نیروی دریایی ارتش در تشریح آورده‌های تجارب بین‌المللی برای نیروی دریایی ارتش، عنوان کرد: مهم‌ترین آورده‌اش این است که نیروی دریایی توانسته منشور «ما می‌توانیم» را که در جامعه ایرانی نهادینه شده است به جامعه جهانی نشان بدهد، در واقع ما ارائه‌دهنده توانمندی، اقتدار و سدشکن مردم عزیز ایران هستیم. ما با همین پشتوانه مردمی توانسته‌ایم رشد داشته باشیم و همه این تجارب باعث شده که در دنیا همه به این نتیجه برسند که با ایرانی‌ها باید با احترام صحبت کرد، چون ما مردمانی هستیم که هرگاه اراده کنیم در هر نقطه‌ای و در چارچوب قوانین بین‌المللی حضور خواهیم یافت و اجازه نمی‌دهیم کسی نگاهی تعدی‌گرایانه به ما داشته باشد.»
همگرایی دریایی ایران، چین و روسیه
هدف رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ همگرایی میان سه کشور و افزایش سطح آمادگی یگان‌های شناوری و هوایی است. ناوسالاریکم پاسدار محمد نوذری، فرمانده پایگاه مستقل امام علی (ع) نیروی دریایی‌سپاه انقلاب اسلامی در حاشیه برگزاری رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با بیان اینکه کشور‌هایی که در این رزمایش شرکت کرده‌اند، سه کشور قدرتمند ایران، چین و روسیه هستند، اظهار داشت: «این سه کشور امنیت دریانوردی و یگان‌های تجاری‌شان در دنیا را خودشان تأمین می‌کنند.» وی با بیان اینکه منطقه برگزاری رزمایش یعنی شمال اقیانوس هند و دریای عمان منطقه‌ای حائز اهمیت و راهبردی است، ادامه داد: «اهمیت و هدف این رزمایش در همگرایی میان سه کشور و افزایش سطح آمادگی یگان‌های شناوری و هوایی است. سه واحد شناوری و یک واحد بالگردی و همچنین یک گروه تکاوری ویژه نیروی دریایی سپاه در رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ شرکت داشتند».
پایان رزمایش با رژه یگان‌های شناوری
رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با رژه یگان‌های سطحی شرکت‌کننده در رزمایش از مقابل ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «دنا» پایان یافت.
در این مراسم تمام شناور‌های شرکت‌کننده در این رزمایش از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی کشور‌های چین و روسیه از مقابل ناوشکن دنا رژه رفتند. ناوشکن‌های دنا، جماران، نقدی، ناو‌های موشک‌انداز زره و تبرزین و شناور‌های بهرگان و گناوه، شناور شهید ناظری از نیروی دریایی سپاه، ناوشکن ارومچی و شناور تدارکاتی تای خو از نیروی دریایی چین و رزم‌ناو واریاگ و ناوشکن ادمیرال تریبوتس و سوخت‌رسان بوریس از نیروی دریایی روسیه در این رژه دریایی شرکت داشتند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار