کد خبر: 1076253
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۱
ماجرای تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی و مزد درمان هر سال با حاشیه‌ها و چالش‌هایی همراه است. امسال هم رئیس تازه نفس سازمان نظام پزشکی در دفاع از هم‌صنفان پزشکش سنگ‌تمام گذاشته و ضمن پافشاری بر تصویب‌شدن رشد ۶۰ درصدی تعرفه‌های درمان، در صفحه اینستاگرامش پستی را به اشتراک گذاشته که تحت عنوان جدول بهای تمام‌شده، خدمات پزشکان قیمت‌هایی عجیب و غریب را ارائه کرده‌است
زهرا چیذری

ماجرای تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی و مزد درمان هر سال با حاشیه‌ها و چالش‌هایی همراه است. امسال هم رئیس تازه نفس سازمان نظام پزشکی در دفاع از هم‌صنفان پزشکش سنگ‌تمام گذاشته و ضمن پافشاری بر تصویب‌شدن رشد ۶۰ درصدی تعرفه‌های درمان، در صفحه اینستاگرامش پستی را به اشتراک گذاشته که تحت عنوان جدول بهای تمام‌شده، خدمات پزشکان قیمت‌هایی عجیب و غریب را ارائه کرده‌است. به طور نمونه طبق این جدول هزینه تمام‌شده خدمات یک پزشک متخصص برای سال ۱۴۰۱ چیزی حدود ۱۲۴ درصد رشد خواهد داشت و این پزشک برای جبران هزینه‌هایش باید ویزیتی ۲۹۴ هزار تومانی از بیماران دریافت کند! مطابق جدول منتشر شده از سوی سازمان نظام پزشکی شما برای مراجعه به پزشک عمومی برای درمان یک سرماخوردگی ساده طبق برآورد این سازمان باید ۱۸۴ هزار تومان ویزیت پرداخت کنید تا هزینه تمام شده برای این پزشک جبران شود!

علی سالاریان، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در توضیح درباره جدول منتشر‌شده در فضای مجازی درباره «بهای تمام‌شده خدمات تشخیصی درمانی در سال ۱۴۰۱» می‌گوید: «این جدول کار کارشناسی و ارزیابی مجامع علمی، انجمن‌های مختلف پزشکی و اداره اقتصاد سلامت سازمان نظامی پزشکی از ارقام واقعی و تمام‌شده خدمات پزشکی در سال آینده است که در قالب یک جدول به صورت محرمانه به سازمان برنامه و بودجه ارسال شد تا در جریان قیمت تمام‌شده خدمات قرار بگیرند.»
به گفته وی ابتدا قرار نبوده این ارقام منتشر شود و ارقام پیشنهادی، رقم نهایی خدمات پزشکی سال آینده نیست، بلکه بهای واقعی و تمام‌شده خدمات پزشکی است. معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی گفته‌است: به هر حال مسئولان باید بدانند قیمت خدماتی که در کشور ارائه می‌شود، چقدر برای جامعه پزشکی، بیمارستان‌های خصوصی و درمانگاه‌ها تمام می‌شود تا منابع و مصارف بودجه‌ای را برای بیمه‌ها بهتر ببینند و بتوانند حمایت کنند.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با پیشنهاد افزایش تعرفه گلوبال به میزان ۶۰ درصد اصرار دارد. وی در توجیه این پیشنهاد می‌گوید: «با توجه به شرایط اقتصادی جامعه عدد پیشنهادی ما برای افزایش تعرفه این است که باید ۶۰ درصد تعرفه پزشکی را افزایش دهیم! زیرا در برخی اقلام مورد نیاز و مصرفی پزشکی تا ۲۰۰ درصد رشد قیمتی داشته‌ایم، بنابراین نیاز است تعرفه‌ها افزایش یابد! ما نگران سلامت مردمیم و سازمان‌های بیمه‌گر باید این اعداد را لحاظ کنند. با توجه به شرایط اقتصادی جامعه این عدد را پیشنهاد دادیم که بتواند تضمین‌کننده خدمات با کیفیت در سال آینده باشد و اعلام کردیم اگر این عدد از حدی پایین‌تر آید، سازمان نظام پزشکی مخالف است.»
جداول منتشر شده نظام پزشکی و طرح ویزیت ۲۹۴ هزار تومانی برای ویزیت یک پزشک فوق تخصص و حتی همان پیشنهاد رشد ۶۰ درصدی تعرفه‌ها واکنش منفی مردم و برخی چهره‌ها را در پی داشته‌است.
علی بابایی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این‌باره معتقد است: «افزایش تعرفه ۶۰ درصدی خدمات پزشکی نه متناسب با توان شرکت‌های بیمه‌ای و نه متناسب با توان اقتصادی جامعه است؛ این یعنی محروم کردن قشر کم درآمد از خدمات پزشکی.»
این عضو خانه ملت همچنین در توئیتی با ربط دادن عدد و رقم پیشنهادی نظام پزشکی برای رشد تعرفه‌ها نوشت: «افزایش تعرفه ۶۰ درصدی خدمات پزشکی نه متناسب با توان شرکت‌های بیمه‌ای است و نه متناسب با توان اقتصادی جامعه، این یعنی محروم کردن قشر کم درآمد از خدمات پزشکی. دوستان بابت افزایش ظرفیت پزشکی از مردم انتقام نگیرند!»
از سوی دیگر دبیر شورای عالی بیمه هم از پیشنهاد افزایش ۲۸ درصدی تعرفه‌ها از سوی این شورا خبر داده‌است. حالا باید دید سازمان برنامه و بودجه و هیئت دولت چه تصمیمی درباره مزد درمان در سال ۱۴۰۱ خواهند گرفت و آیا صنف پزشکان پیش می‌برد یا دولت در تصویب تعرفه‌های سال آینده هوای مردم را هم دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار