کد خبر: 1074876
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
اظهارت مقامات آمریکایی و مستندات موجود در این زمینه نشان می‌دهد که طراحی و اجرای فتنه سال ۸۸ از سال‌ها قبل در دستور کار آن‌ها بوده است.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: حجت الاسلام عبدالله حاجی صادقی نماینده، ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همزمان با ایام نهم دیماه در سخنانی درباره فتنه ۸۸ گفت: "سال ۸۴ یعنی ۴ سال قبل از فتنه ۸۸ سناتور امریکایی اعلام کرد ما حکومت ایران را با فتنه سبز سرنگون می‌کنیم بنابراین حتی نامی که بر فتنه می‌خواستند بگذارند ۴ سال قبل از آن در مجلس سنای آمریکا گفته شده بود. "

این اظهار نظر حجت الاسلام حاجی صادقی که از سوی سایر شخصیت‌های سیاسی و امنیتی کشور نیز بار‌ها بیان شده بود، این بار، اما با واکنش رسانه‌ای بیگانه روبرو شد به صورتیکه برخی شبکه‌های ضد انقلاب به همراه ایادی رسانه‌ای شان در فضای مجازی باقطیع و تحریف صحبت‌های حاجی صادقی نسبت به مستندات این صحبت ایراداتی را وارد کرده و طوری وانمود کردند که این صحبت‌های از اصل فاقد اساس و پایه است.

اما با گشت و گذاری ساده در بین صفحات اینترنت و بازخوانی مباحث مطروحه در سال ۸۸ نیز به به راحتی می‌توان به مستندات لازم برای اثابت طراحی فتنه ۸۸ در سال‌ها قبل از اجرای میدانی آن دست یافت.

یکی از موضوعاتی که طراحی و برنامه ریزی برای فتنه سال ۸۸ از سال‌ها قبل را نمایان می‌کند اظهارات مک کین سناتور آمریکایی است. وی که در سال ۲۰۰۸ کاندیدای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود، در سال ۱۳۸۴ دقیقاً به «جنبش سبز» با همین نام اشاره می‌کند و می‌گوید «در ایران، نظام را با جنبش سبز منهدم می‌کنیم».

علاوه بر این شاه مثال‌های دیگری نیز می‌توان به میان آور که نشان می‌دهد آمریکایی‌های در سال ۸۸ و حتی چند سال قبل از آن نیز به حمایت و پتشیبانی از اقدامات مخالف با جمهوری اسلامی پرداخته اند. برای مثال هیلاری کلینتون در کتاب "انتخاب‌های سخت" که اخیرا منتشر شده است، به تشریح تصمیم‌های سختی پرداخته که در دوران تصدی وزارت خارجه مجبور شده است بگیرد.

او در بخشی از کتاب خاطراتش به مسئله اغتشاشات بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران نیز اشاره کرده و نوشته: "دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در سال‌های بعد از اغتشاشات انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ در ایران با صرف ده‌ها میلیون دلار به آموزش بیش از ۵۰۰۰ نفر از مخالفان ایران در سراسر دنیا پرداخت. "

وزیر خارجه سابق آمریکا در کتاب خود با اشاره به حمایت‌های پشت پرده وزارت خارجه تحت امرش از اغتشاشات سال ۱۳۸۸ ایران می‌نویسد: "تیم من در وزارت خارجه در پشت صحنه، تماس‌های مستمری با فعالان در داخل ایران برقرار می‌کرد و با مداخله‌ای فوری توانست از توقف توئیتر به خاطر تعمیرات جلوگیری کند. اگر توئیتر تعطیل می‌شد تظاهرات‌کنندگان یکی از ابزار‌های مهمشان برای ارتباط را از دست می‌دادند. "

کلینتون در ادامه با اشاره به حمایت‌های دولت اوباما از مخالفان ایران در سال‌های بعد از اغتشاشات می‌افزاید: "ما در سال‌های بعد ده‌ها میلیون دلار هزینه کردیم و بیش از ۵ هزار فعال را در سرتاسر دنیا آموزش دادیم. "

در موردی دیگر «مایکل لدین» مشاور سابق شورای امنیت ملی آمریکا و عضو برجسته مؤسسه «آمریکن اینترپرایز» و دستیار ویژه «دونالد رامسفلد» وزیر دفاع اسبق آمریکا و «دیک چنی» معاون جرج بوش در یادداشتی در نشریه «فوربس» نوشت: سناتور «چاک شامر» نقش مستقیمی در نامه نگاری محرمانه بین دولت اوباما و سران آشوب علیه دولت ایران در سال ۱۳۸۸ و در پی انتخابات ریاست جمهوری داشته است.

لدین در این یادداشت می‌افزاید: دولت (آمریکا) تصمیم گرفت پیامی برای گروه (میر حسین) موسوی و جنبش سبز بفرستد. سناتور شامر دوستی در وال استریت داشت که با سبز‌ها در ارتباط بود و همان فرد به عنوان رابط انتخاب شد.

وی در ادامه می‌نویسد: از شامر خواسته شد از طرف دولت این پیام را به رهبران سبز‌ها منتقل کند: «سبز‌ها باید بدانند که این سوالات از جانب وزیر خارجه (آمریکا) ارسال شده است. سوالات این‌هاست: ما باید چه کاری انجام دهیم؟ چه کاری نباید انجام دهیم؟» پاسخ این پیام در یک یادداشت ۸ صفحه‌ای در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۰۹ (۹ آذر ۸۸) دریافت شد. نویسندگان محتاط بوده‌اند، و متن امضا نشده و من دلایل روشنی دارم که چند نفر در تهران روی آن کار کرده‌اند.

از دیگر مستندات دخالت آمریکا در فتنه ۸۸ می‌توان به تصویب قانونی در کنگره آمریکا سه سال پیش از وقوع فتنه ۸۸ در ایران اشاره کرد. کنگره آمریکا در سال ۲۰۰۶ قانونی موسوم به "قانون حمایت از آزادی در ایران" را تصویب کرد که ضمن تشدید تحریم‌ها علیه ایران، ۱۰ میلیون دلار به حمایت از مخالفان داخلی در این کشور اختصاص می‌داد. کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت آمریکا مدت کوتاهی بعد، خواستار اختصاص بودجه‌ای ۷۵ میلیون دلاری شد تا با اقداماتی نظیر افزایش فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای، برنامه‌های فرهنگی و تأسیس دفتری به نام "دفتر امور ایرانیان" براندازی حکومت ایران را پیگیری کند.

در سال ۲۰۰۸، در فاصله یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری در ایران، روزنامه آمریکایی "نیویورکر" گزارش داد کنگره با درخواست جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری وقت این کشور برای اختصاص ۴۰۰ میلیون دلار جهت حمایت از مخالفان در ایران و بی‌ثبات کردن این کشور موافقت کرده است.

موارد پیش گفته تنها بخش کوچکی از مستنداتی که نشان می‌دهد آمریکایی‌های از سال‌های قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران به دنبال طراحی انقلاب رنگین برای براندزای جمهوری اسلامی بوده‌اند. چه اینکه در آن مقطع با استفاده از این روش توانسته بودند در بخشی از کشور‌های اروپایی و منطقه قفقاز مانند اوکراین و گرجستان جناح‌های سیاسی همسو با خود را بر سرکار بیاورند و نظر به همین تجربه موفق بنا داشتند این روش را نیز در ایران پیاده کنند.

اما بصیرت و هوشیاری مردم و هدایت هوشمندانه رهبر انقلاب اسلامی مانع از آن شد تا این نقشه در مورد ایران نیز با موفقیت اجرا شود.

منبع: تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
0
0
از سال ۸۴ که هاشمی رفسنجانی شکست سختی از رقیب خودش دکتر احمدی نژاد خورد. در صدد انتقام بر آمد و فتته ی ۸۸ را ایجاد کرد. این خیلی واضح و مبرهن هست.
نعمت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
0
0
فقط جهت اطلاع بعضی سیاسیون که می خواهند خودی نشان بدهند مثل نخود هر اشی خودشان راداخل می اندازند حال فرض بگیریم فردی ساده لوح مثل منتظری رهبر میشد همان سال اول بعد از رحلت امام فاتحه ای انقلاب و اسلام خوانده شده بود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار