کد خبر: 1074688
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
دادگاه رسیدگی به پرونده مطالبه خسارت مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از شهادت سردار سلیمانی دیروز به ریاست قاضی سلمان پورمریدی در شعبه ۵۵ دادگاه عمومی و حقوقی تهران برگزار شد. پرونده سردار سلیمانی تاکنون حداقل ۸۰ دادخواست داشته که در تاریخ قضایی کشور بی‌سابقه است. در جلسه روز گذشته رئیس دادگاه و دو وکیل پرونده صحبت کردند.
علیرضا سزاوار

دادگاه رسیدگی به پرونده مطالبه خسارت مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از شهادت سردار سلیمانی دیروز به ریاست قاضی سلمان پورمریدی در شعبه ۵۵ دادگاه عمومی و حقوقی تهران برگزار شد. پرونده سردار سلیمانی تاکنون حداقل ۸۰ دادخواست داشته که در تاریخ قضایی کشور بی‌سابقه است. در جلسه روز گذشته رئیس دادگاه و دو وکیل پرونده صحبت کردند.

شعبه ۵۵ دادگاه عمومی و حقوقی تهران طبق آیین‌نامه دعاوی علیه دولت‌های خارجی مصوب ١٣٩٢ تنها شعبه‌ای است که صلاحیت جهانی برای رسیدگی به پرونده حاج قاسم سلیمانی را دارد.
این دادگاه صلاحیت جهانی دارد
رئیس شعبه ۵۵ دادگاه عمومی حقوقی تهران در آغاز جلسه رسیدگی به پرونده مطالبه خسارت مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از شهادت سردار سلیمانی گفت: موضوع دادگاه بررسی دادخواست ۸۰ پرونده با شکایت ۲ هزار و ۵۷۵ نفر از سراسر کشور به طرفیت ۴۲ نفر اشخاص حقیقی و حقوقی از متهمان این پرونده است. متهمان این پرونده، ترامپ، پمپئو، وزارت خزانه‌داری امریکا و سایر اشخاصی هستند که در ترور شهیدان سلیمانی، طارمی، شهروز‌مظفری و پورجعفری دخیل بودند.
قاضی سلمان پورمریدی افزود: ترور سردار شهید سلیمانی از دو جنبه کیفری و حقوقی قابلیت پیگیری دارد. شعبه ما از منظر حقوقی به این موضوع رسیدگی می‌کند؛ چراکه شعبه حقوقی روابط بین‌الملل تهران هستیم و این دادگاه صلاحیت جهانی رسیدگی به دعاوی حقوقی جهانی را دارد.
رئیس شعبه ۵۵ دادگاه عمومی حقوقی تهران گفت: ٨۵ میلیون ایرانی همه داغدیده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هستند و همه مردم ایران امکان تحویل دادخواست به شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی تهران را دارند که طبق قانون صلاحیت جهانی برای رسیدگی به دعاوی علیه دولت‌های خارجی است. وی با بیان اینکه افراد عادی هم می‌توانند به عنوان ذی‌نفع، طرح دعوا و مطالبه خسارات مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از ترور سردار شهید سلیمانی داشته‌باشند، عنوان کرد: این موضوع در قوانین ما سابقاً مسکوت بود، اما قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران به جهت رسیدگی به دعاوی علیه دولت‌های خارجی مصوب سال ١٣٩٠ و آیین‌نامه آنکه در سال ١٣٩٢ تصویب شد، به این موضوع پرداخته‌است.
پیگیری قانونی تمام خسارات مادی و معنوی
در ادامه، روح‌الله سلاجقه وکیل تعدادی از خواهان در جایگاه قرار گرفت و گفت: اقدامات و عملیات تروریستی در ترور شهید سلیمانی از سوی دولت امریکا و نهاد‌های دولتی و خصوصی و مقامات رسمی این کشور و تأمین مالی و اطلاعاتی آموزشی و پشتیبانی از عملیات تروریستی نقض آشکار ماده ۱ مبارزه با تأمین مالی تروریسم مصوب سال ۹۶ است.
این وکیل توضیح داد: در مواردی که بین ایران و دولت‌های خارجی توافقنامه‌های معاضدت قضایی و هرگونه توافق دیگری درباره مبارزه با تأمین مالی تروریسم با رعایت اصل ۷۷ قانون اساسی ایران وجود داشته، همکاری طبق شرایط مندرج در توافقنامه صورت خواهد گرفت. در غیر این صورت همکاری‌های قضایی و سایر امور‌مربوط به مبارزه تأمین مالی تروریسم بر اساس عمل متقابل صورت می‌گیرد. بین ایران و امریکا توافقنامه‌ای وجود ندارد، لازم است با توجه به آرای دولت سابق امریکا علیه ایران براساس عمل متقابل در ارتباط با تأمین مالی اقدام تروریستی سوم ژانویه ۲۰۲۰ توسط نهاد‌های تروریستی امریکا اقدام شود.
وی افزود: تمام خسارات مادی و معنوی نسبت به کشته‌شدگان و دیگر اقدامات را که مربوط به نقش‌آفرینی دولت امریکا بوده و موجب خسارات مادی، معنوی و تنبیهی به اتباع ایرانی و دولت ایران‌شده، شایسته پیگیری قانونی است. از دادگاه محترم تقاضای رسیدگی به احقاق حقوق خواهان دعوی را تقاضا دارم.
طرح دعوی علیه ۴۲ شخصیت، شرکت و وزارتخانه‌
در ادامه جلسه، حجت‎الاسلام‎ احمد بهارلو وکیل تعدادی دیگری از خواهان‌ها عنوان کرد: ریاست محترم دادگاه با کسب اجازه از طرف موکلین، اینجانب به وکالت از آحاد طرح دعوی علیه ۴۲ شخصیت، شرکت و وزارتخانه‌هایی که موجب و برنامه‌ریز طرح شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی بودند، شکایت ارائه می‌کنم.
بهارلو در ادامه دفاعیات خود عنوان کرد: در ماده یک اساسنامه سپاه پاسداران بر موضوع گسترش حاکمیت قانون به مثابه یکی از اهداف بنیادین سپاه تأکید شده‌است. بند شانزدهم اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز حمایت بی‌دریغ از مستضعفان جهان را در عداد وظایف اصلی جمهوری اسلامی برای تنظیم سیاست خارجی قرار داده‌است.
وی در ادامه دادگاه به قرائت بخشی از متن دادخواست و اقدامات سردار سلیمانی در دفاع از کشور و مردم منطقه پرداخت. بهارلو همچنین به برخی از اقدامات تروریستی دولت امریکا و نقش دولت‌های این کشور در کمک به ایجاد گروه‌های تروریستی در منطقه و جهان اشاره کرد.
قاضی پورمریدی هم در پایان این جلسه گفت: جلسات بعدی رسیدگی به این پرونده علنی خواهد بود و رسیدگی‌ها با توجه به اینکه حجم پرونده و مستندات آن فراوان است، ادامه خواهد داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار