کد خبر: 1070817
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
ترکمانه، مدیرعامل بنیاد برکت خبر داد:
مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام از اجرای طرح «یک روستا یک محصول» در روستاهای کشور خبر داد.

به گزارش جوان آنلاين محمد ترکمانه در سفر به مازندران و بازدید از طرح‌های اشتغال بنیاد برکت در روستاهای این استان گفت: تمرکز یک روستا بر تولید یک محصول در قالب طرح «یک روستا یک محصول» در دنیا تجربه شده و موفق بوده است و ما هم در بنیاد برکت درصدد اجرای آن در روستاهای محروم کشور هستیم.

وی با اشاره به نام‌گذاری خرماکلا به عنوان روستای گلخانه‌ای کشور اظهار داشت: طرح «یک روستا یک محصول» در این روستا اجرا شده و تا به امروز ۱۲۵ گلخانه با تمرکز بر تولید گل و گیاه و مرکبات در خرماکلا راه‌اندازی شده که تا پایان سال به ۳۰۰ گلخانه خواهد رسید.

ترکمانه تاکید کرد: راه‌اندازی این ۳۰۰ گلخانه، اشتغال بیش از یک‌هزار و ۷۰۰ نفر را در روستای خرماکلا به دنبال دارد.

 

احداث يکهزار گلخانه در مازندران

 

به گفته مدیرعامل بنیاد برکت، تعداد گلخانه‌های احداث شده توسط این بنیاد در روستاهای مازندران تا پایان سال به یک‌هزار گلخانه می‌رسد.

وی یادآور شد: طرح «یک روستا یک محصول» نه فقط در استان مازندران که در سراسر کشور در دست اجرا است. برای مثال، این طرح در یکی از روستاهای اصفهان در قالب شغل پخت و پرداخت چینی و در روستاهای گمیشان در استان گلستان در رسته شغلی پرورش ماهی در قفس در حال عملیاتی شدن است.

ترکمانه تصریح کرد: اتفاق خوبی که در خرماکلا به عنوان روستای گلخانه‌ای کشور رخ داده است، می‌تواند در سایر روستاهای کشور نیز اجرا شود. احداث گلخانه به یک فرهنگ عمومی در خرماکلا تبدیل شده و فعالیت و تکاپو در روستاییان را به دنبال داشته است. گلخانه‌داران این روستا با تشکیل تعاونی، علاوه بر مدیریت بازاریابی، فروش و صادرات محصولات‌شان با اجرای داوطلبانه طرح‌های عمرانی باعث رونق خرماکلا شده‌اند.

 

مهاجرت معکوس در روستای گلخانه‌ای

 

مدیرعامل بنیاد برکت تاکید کرد: در خرماکلا نه‌ تنها مهاجرت معکوس اتفاق افتاده که حتی افرادی از شهر در این روستا مشغول به‌کار شده‌اند.

ترکمانه از آمادگی بنیاد برکت برای کمک به بازگشت مردم به روستاها خبر داد و خاطرنشان کرد: مهاجرت از روستاها به دلیل نداشتن شغل پایدار و حاشیه‌نشینی در شهرها، بار اجتماعی بزرگی را بر دوش کشور دارد و پر از آسیب‌های گوناگون است.

وی افزود: ارزش گل‌های یک گلخانه ۱۰۰ متری در گوشه حیاط یکی از خانه‌های روستایی خرماکلا که با حداقل تسهیلات و آموزش و شتاب‌دهی تسهیل‌گران بنیاد برکت راه‌اندازی شده است، به ۳۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

 

۱۵۷ هزار طرح در ۱۷۰ رسته

 

مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به فعالیت‌های اشتغال‌زایی این بنیاد گفت: تا به امروز ۱۵۷ هزار طرح اشتغال در ۱۷۰ رسته شغلی در سراسر کشور اجرا شده که باعث ایجاد فرصت‌های کسب و کار برای بیش از ۴۷۰ هزار نفر شده است. همچنین پیش‌بینی می‌کنیم که تعداد این طرح‌ها در سال آینده با حمایت دولت و تامین منابع، به ۲۵۰ هزار طرح برسد.

ترکمانه ادامه داد: بنیاد برکت امسال ۶۰ هزار طرح اشتغال اجتماع‌محور را با سرمایه‌گذاری ۳ هزار میلیارد تومانی در مناطق محروم و روستایی اجرا کرده که تا پایان امسال به یکصد هزار طرح خواهد رسید.

وی تاکید کرد: مدل اشتغال‌زایی بنیاد برکت یک مدل موفق در کشور است که می‌تواند به سایر سازمان‌ها و نهادهای ذیربط هم تسری پیدا کند. بنیاد امروزه در ۱۲ هزار روستای کشور حضور دارد که تا پایان سال آینده به ۲۰ هزار روستا خواهد رسید و ۶۰ درصد جمعیت روستایی کشور تحت پوشش فعالیت‌های بنیاد قرار خواهند گرفت.

 

تمرکز بر نیازهای کشور در سال ۱۴۰۱

 

مدیرعامل بنیاد برکت درباره برنامه‌های این بنیاد برای سال ۱۴۰۱ نیز اظهار داشت: بنیاد در سال آینده بر اولویت‌ها و نیازهای کشور و ظرفیت مناطق متمرکز خواهد بود. در همین راستا، از تسهیل‌گران بنیاد خواسته‌ایم تا یک آمایش منطقه‌ای را برای احصای فرصت‌ها و ظرفیت‌های هر منطقه انجام دهند.

ترکمانه خاطر نشان کرد ۸۰۰ تسهیل‌گر بنیاد برکت با ۳۷ هزار مسئول استانی، شهرستانی و روستایی در ارتباط مستقیم و مداوم هستند و با رایزنی با این مقامات، نیازها و ظرفیت‌های هر منطقه را شناسایی و رصد می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت ۲۲ تسهیل‌گر در استان مازندران اظهار داشت: تا به امروز ۵ هزار طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌محور با ظرفیت ایجاد ۱۵ هزار شغل در مناطق محروم و روستایی مازندران راه‌اندازی شده است که با توافقات صورت گرفته با استانداری، امکان افزایش طرح‌ها به دو برابر میزان کنونی نیز وجود دارد.

 

مراجعه متقاضیان به اپلیکیشن برکت

 

به گفته مدیرعامل بنیاد برکت، متقاضیان شغل می‌توانند با ثبت نام در اپلیکیشن این بنیاد به آدرس app.barkat.ir یا مراجعه به مجریان و تسهیل‌گران در سراسر کشور از تسهیلات اشتغال‌زایی برخوردار شوند.

 ترکمانه تصریح کرد: بخشی از تمرکز اصلی بنیاد در حوزه اشتغال‌زایی در سال آینده بر مشاغل دانش‌بنیان و فناوری‌محور خواهد بود و رویدادهایی از قبیل «برکتینو» هم در همین راستا طراحی شده است.

وی با تاکید بر لحاظ سرفصل‌های اقتصاد مقاومتی در طرح‌های اشتغال برکت گفت: در سیاست اقتصاد مقاومتی بر تاب‌آوری مشاغل و مقاومت در برابر شوک‌ها تاکید شده است که این مهم در طرح‌های اشتغال‌زایی برکت و به‌خصوص شغل‌های خرد و خانگی در نظر گرفته شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار