کد خبر: 1069999
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱
در حالی که بنا بود مدارس از اول آذر ماه به شکل حضوری برگزار شود و اغلب والدین و حتی بسیاری از دانش‌آموزان هم از حضور دوباره سر کلاس‌های درس حضوری خوشحال بودند، اما دبیر کمیته علمی مقابله با کرونا در کشور از بازنگری روند بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها خبر می‌دهد
زهرا چیذری

 سرویس جامعه جوان آنلاین: در حالی که بنا بود مدارس از اول آذر ماه به شکل حضوری برگزار شود و اغلب والدین و حتی بسیاری از دانش‌آموزان هم از حضور دوباره سر کلاس‌های درس حضوری خوشحال بودند، اما دبیر کمیته علمی مقابله با کرونا در کشور از بازنگری روند بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها خبر می‌دهد. این بازنگری برای پیشگیری از احتمال وقوع موج‌های جدید کرونا در کشور است؛ تجربه‌ای که در برخی کشور‌های دیگر مانند آلمان و هلند با وجود درصد واکسیناسیون بالاتر و رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی رخ داد و این کشور‌ها با موج تازه‌ای از بیماری مواجه شدند. همین تجربه کمیته علمی مقابله با کرونا را هوشیار کرده تا برای پیشگیری از وقوع موج ششم، در بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بازنگری کنند. واکسینه نشدن کامل افراد زیر ۱۸ سال، نداشتن پروتکل و واکسن برای بچه‌های زیر ۱۲ سال و نرسیدن به ایمنی جمعی و واکسینه‌شدن کامل ۷۰ درصد از جمعیت کشور از جمله مواردی است که بازنگری در این بازگشایی‌ها را ضروری می‌کند. آمار فوتی‌های کرونا نیز هنوز به ثبات نرسیده و در حالی که روز دوشنبه بعد از ۲۳۴ روز آمار فوتی‌ها دو رقمی شد و به ۹۷ نفر رسید، آمار ۲۴ ساعته فوتی‌ها در روز سه‌شنبه با ۳۵ نفر افزایش به ۱۳۲ نفر رسید تا هشدار دهد نمی‌توان نسبت به خروش دوباره کووید بی‌تفاوت بود؛ همچنانکه مرگ‌های بالای ۷۰۰ نفری کرونا در مرداد ماه امسال طوفان بعد از آرامش روند کاهشی موج چهارم کرونا بود.

دو سالی می‌شود اول مهر حال و هوای همیشگی را ندارد و دیگر بچه مدرسه‌ای‌های قد و نیم قد را با روپوش‌های مدرسه و کوله‌پشتی‌های رنگارنگ در خیابان نمی‌بینید که صبح زود و قبل از خوردن زنگ مدرسه دوان دوان خودشان را به درس و کلاس برسانند. کرونا مهمان ناخوانده‌ای است که در دو سال اخیر همه چیز را تحت‌تأثیر قرار داد و کلاس‌های درسی را هم به یکباره مجازی کرد. حالا با فروکش موج پنجم و کاهش آمار ابتلا‌ها و فوتی‌ها، بنا بود از اول آذر کلاس‌های درسی مدارس و دانشگاه‌ها حضوری شود، اما تجربه برخی کشور‌ها در بازگشت موج‌های تازه و فوتی‌ها و ابتلا‌های بالا و نگرانی از بروز موج ششم با عنایت به عدم آمادگی کافی برای مواجهه با این موج، دو روز پس از اعلام بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها ستاد ملی مقابله با کرونا را بر آن داشت تا در دستورالعمل بازگشایی بازنگری کنند.

پای صحبت‌های اولیای دانش‌آموزان
حتی اگر بچه مدرسه‌ای نداشته باشید از اول آذر می‌شد در‌های باز مدارس و حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس را کم و بیش مشاهده کرد. شاید حضور دانشجویان سر کلاس‌های درس به واسطه واکسینه شدن و سن و سالشان و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی چندان نگران‌کننده نباشد، اما بچه مدرسه‌ای‌ها به واسطه سن و سال، نداشتن واکسن برای گروه سنی زیر ۱۲ سال و احتمال رعایت نکردن شیوه‌نامه‌ها با چالش‌های بیشتری مواجهند. برای درک بهتر نگرانی والدین و وضعیت بازگشایی مدارس در دو سه روز اخیر به سراغ چند تن از والدین می‌روم.
دختر آقای محمدی کلاس هفتم است و در مدرسه‌ای غیر انتفاعی در منطقه ۱۸ درس می‌خواند. به گفته آقای محمدی بنا شده بچه‌ها دو روز در هفته از ساعت ۸ تا ۱۰ و ربع به مدرسه بروند و دوباره از ساعت ۱۱ کلاس‌های آنلاین‌شان برقرار باشند. وی به «جوان» می‌گوید: «کلاس‌های آنلاین بچه‌ها با اسکایپ است و این ارتباط تصویری باعث شده تا دخترم سر کلاس‌ها فعال‌تر ظاهر شود در حالی که سال گذشته سر کلاس خوابش می‌برد!»
دختر آقای کرمی هم کلاس اول دبستان است. وی به «جوان» می‌گوید: «مدرسه بچه‌ها را به دو گروه تقسیم کرده و یک گروه از ۷ و ۴۵ تا ۹ و ۴۵ به کلاس می‌روند و گروه دوم از ۱۰ تا ۱۲. روز‌های کلاس‌های حضوری هم بسته به جمعیت بچه‌ها از دو روز برنامه‌ریزی شده‌است.»
آقای علوی پسرش کلاس هفتم است. به گفته وی از یک هفته قبل در جلسه اولیا و مربیان برای کلاس‌های حضوری از والدین نظرخواهی شد و بر اساس تعداد بچه‌هایی که والدینشان برای حضور در مدرسه اعلام موافقت کردند شیفت‌بندی صورت گرفت. کلاس‌های این مدرسه دولتی در منطقه ۱۲ تهران از ساعت ۸ تا ۱۱ و ۲ تا ۳ روز در هفته برگزار می‌شود. از نگاه آقای علوی حضور بچه‌ها در مدرسه می‌تواند بسیار مؤثر باشد. وی به «جوان» می‌گوید: «مدیر مدرسه هم از حضور دانش‌آموزان در مدرسه بسیار خوشحال بود و می‌گفت آموزش‌های مجازی می‌تواند آسیب‌های متعددی را به بچه‌ها وارد کند.»
خانم قاسمی هم که دخترش کلاس هشتم است با حضور بچه‌ها در مدرسه موافق است و می‌گوید از وقتی کلاس‌های مجازی برگزار می‌شود، دخترش از صبح تا شب سرش در موبایل است. به گفته وی مدرسه دخترش تنها امتحانات میان ترم را حضوری برگزار می‌کند و اجباری برای حضور دانش‌آموزان نیست، در حالی که مدرسه بسیار بزرگ است و بچه‌های در این سن هم می‌توانند مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

شرط و شروط کمیته علمی برای بازگشایی
حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی مقابله با کرونا در کشور دو روز پس از بازگشایی مدارس و تأکید سرپرست وزارت آموزش و پرورش برای حضور دانش‌آموزان بر سر کلاس‌های درس از بازنگری در بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها خبر می‌دهد. وی با اشاره به شروط این کمیته برای بازگشایی مدارس، دانشگاه ها و سینما‌ها و همچنین هشدار نسبت به پیک ششم بیماری در کشور می‌گوید: «در یکسری کشور‌های اروپایی مانند آلمان و هلند مجدداً با موج بیماری کرونا مواجه بودند. اگر چه میزان واکسیناسیون آن‌ها شاید از نظر درصدی، نسبت به ما خیلی بالاتر و از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قوانین نسبت به ما بیشتر بود، اما نکته‌ای که وجود داشت، این بود که آن‌ها بحث واکسیناسیون زیر ۱۸ سال را به طور جدی مورد پیگیری قرار نداده‌بودند و یکی از عواملی که باعث ایجاد این پیک‌ها بود، در حقیقت افراد زیر ۱۸ سال، یعنی افراد جوان و کودکان بودند. دومین نکته، بازگشایی‌های بسیار بی‌محابایی بود که در مدارس، دانشگاه‌ها، مجامع و رستوران‌ها انجام شده‌بود و همین موضوع منجر به ایجاد پیک بیماری در این کشور‌ها شد.»
جماعتی در توضیح چرایی لزوم بازبینی در بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها می‌گوید: «ما در کمیته علمی بار‌ها از یک ماه قبل اعلام کردیم در صورتی با بازگشایی‌های مدارس و دانشگاه‌ها موافقیم که به ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون کافی در کشور رسیده‌باشیم و به علاوه پروتکل‌های بهداشتی را در مدارس به طور کامل رعایت کنیم. با توجه به شرایطی که وجود دارد، هنوز به ایمنی جمعی نرسیدیم، هنوز واکسیناسیون زیر ۱۸ ساله‌ها کافی نیست، بنابراین بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و مجامع می‌تواند خطرناک بوده و منجر به بروز پیک بعدی برای ما باشد.»
به گفته دبیر کمیته علمی کرونا قرار است نظر این کمیته امروز به ستاد ملی کرونا اعلام می‌شود. از نگاه وی به نظر می‌رسد رعایت پروتکل‌ها برای پیشگیری از تشدید پاندمی در کشور هنوز مناسب نیست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار