کد خبر: 1069895
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
به دنبال موجی از شکایات و ارائه شواهد درباره تقلب و دستکاری در انتخابات پارلمانی عراق، یک منبع مسئول در دادگاه فدرال این کشور گفت که رسیدگی به این موضوع، پیش از اعلام نتایج در دستور کار قرار دارد. کمیسیون عالی مستقل انتخابات نیز تصریح کرده که شکایت‌ها در تغییر نتیجه انتخابات مؤثر بوده است.

به دنبال موجی از شکایات و ارائه شواهد درباره تقلب و دستکاری در انتخابات پارلمانی عراق، یک منبع مسئول در دادگاه فدرال این کشور گفت که رسیدگی به این موضوع، پیش از اعلام نتایج در دستور کار قرار دارد. کمیسیون عالی مستقل انتخابات نیز تصریح کرده که شکایت‌ها در تغییر نتیجه انتخابات مؤثر بوده است.

انتخابات جنجالی ۱۸ مهر ۱۴۰۰ (۱۰ اکتبر) در عراق که حجم زیادی از شک و شبهه‌ها را درباره صحت برگزاری به دنبال داشت، بنابر آنچه حالا دیگر منابع رسمی هم آن را تأیید می‌کنند، چندان بی‌عیب و نقص برگزار نشده است. کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق روز یک‌شنبه، اثر‌گذاری جدی شکایت‌ها و درخواست‌های رسیدگی به تقلب و شمارش دستی آرای صندوق‌ها بر نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تأیید کرد. عماد جمیل محسن از اعضای تیم رسانه‌ای کمیسیون عالی مستقل انتخابات در این مورد به خبرگزاری ملی عراق (اینا) گفت که شکایت‌ها تأثیر بسزایی در نتایج انتخابات داشته است، چرا که صندوق‌های رأی که شورای عالی قضایی آن‌ها را ابطال کرده، باعث شده اسامی نامزد‌ها و شمار کرسی‌ها تغییر کند. عضو تیم رسانه‌ای کمیسیون انتخابات عراق توضیح داد که دادگاه فدرال نام‌های پیروز انتخابات پارلمانی و شورای قضایی شکایت‌ها را تأیید می‌کند. وی افزود که کمیسیون، نتایج انتخابات را پس از پایان بررسی شکایت‌ها اعلام خواهد کرد و اسامی نمایندگان برای تأیید به دادگاه فدرال فرستاده خواهد شد.

مدارک کافی برای ابطال انتخابات
معترضان به نتیجه انتخابات بار‌ها گفته‌اند که با ارائه شواهد و مدارک قطعی، از تقلب و دستکاری آرا از راه‌های قانونی شکایت‌های انتخاباتی خود را پیش خواهند برد. از جمله این افراد، هادی العامری، رهبر ائتلاف الفتح است که روز یک شنبه اعلام کرد، این ائتلاف سیاسی مدارک و مستند‌های کافی و قطعی را از بروز تقلب و دستکاری آرا به دادگاه فدرال ارسال کرده است و همین مدارک برای ابطال نتایج انتخابات کفایت می‌کند. العامری همان روز در دیدار با حیدر العبادی و ایاد العلاوی با اشاره ضمنی به احتمال ابطال انتخابات گفته بود که شکایتی که ائتلاف الفتح پنج شنبه گذشته به دادگاه فدرال ارائه کرده، برای ابطال نتایج انتخابات کافی است. وی روز دو شنبه نیز در دیدار با یک هیئت سیاسی ترکمن به سرپرستی حسن توران از ابطال آرای ۱۸درصد حوزه‌های رأی‌گیری به دستور کمیساریای عالی انتخابات عراق خبر داد. در بیانیه دفتر هادی العامری آمده است که دو طرف در این دیدار با متهم کردن کمیساریای عالی انتخابات به سوءمدیریت و اقدامات غیرقانونی در روند انتخابات، این عالی‌ترین نهاد انتخاباتی عراق را در ایجاد شرایط کنونی سهیم دانستند.

اثرانگشت‌های تکراری
هادی العامری در این دیدار گفت که طبق تصمیم هیئت قضایی (زیرمجموعه کمیساریای عالی انتخابات) آرای ۶ هزار حوزه رأی‌گیری که رأس ساعت شش در‌های خود را نبسته بودند، باطل اعلام شده است. همچنین آرای ۴ هزار حوزه نیز به دلیل تکراری بودن اثر انگشت‌ها ابطال شده و در مجموع ۱۰ هزار حوزه رأی‌گیری یعنی ۱۸ درصد مجموع حوزه‌ها (تعداد کل ۵۵ هزار حوزه) فاقد اعتبار است. وی تصریح کرد که این اعداد و ارقام بسیار قابل‌توجه و تأثیرگذار است و به نوبه خود می‌تواند اثر بالایی بر نتیجه انتخابات داشته باشد. در این مورد، یک منبع مسئول در دادگاه فدرال عراق دیروز در گفتگو با شفق‌نیوز گفت: «دادگاه فدرال پس از آنکه هیئت دستگاه قضایی رسیدگی به تمامی شکایت‌ها را به پایان برساند، نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام و اسامی چهره‌های پیروز آن را تأیید خواهد کرد.» وی درباره درخواست‌های مطرح شده برای لغو نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق نیز گفت: «بررسی دقیق و رسیدگی به این شکایت‌ها زمان می‌برد البته زمان مشخصی نیز برای رسیدگی به آن‌ها وجود ندارد، اما قطعاً رسیدگی به این موضوع پیش از تأیید نتایج و اسامی چهره‌های پیروز انتخابات خواهد بود.»
بحث‌ها درباره تقلب انتخاباتی که حالا از زبان نهاد‌های قانونی نیز بیان شده باعث نگرانی طرف‌های مدعی پیروزی انتخابات شده است.
مقتدی صدر، رهبر جریان صدر که بنابر نتایج اعلام شده، در انتخابات پیش رو پیشتاز است و بیش از ۷۰ کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی مجلس نمایندگان را به دست آورده، معتقد است که کمیسیون انتخابات عراق زیر فشار‌های سیاسی و امنیتی قرار دارد. وی اگرچه اعلام کرد که در کار این کمیسیون دخالت نمی‌کند، اما در شبکه اجتماعی توئیتر بر لزوم شفافیت عملکرد کمیسیون مستقل انتخابات عراق و دقت و حرفه‌ای بودن آن در تمام جزئیات تأکید کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار