سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: اماراتیها فیلمی در تطهیر اشغالگری خود در یمن ساختهاند و آن را تا چند روز آتی روی پرده سینماها خواهند برد ولی در مقابل ایران سینمای مقاومت را که بخشی از سینمای استراتژیک جمهوری اسلامی است، به حاشیه سپرده است.
کشورهای عربی حاشیه خلیجفارس چند سالی است تلاش میکنند با صرف هزینههای سنگین، خود را به جمع کشورهای دارای سینما اضافه کنند؛ از سرمایهگذاری قطریها در آثار فیلمسازان خارجی که اصغر فرهادی را نیز شامل شده تا ایجاد فستیوالهای متعدد فیلم و راهاندازی شرکتهای بزرگ فیلمسازی. در مورد اخیر اماراتیها با ایجاد کمپانی فیلمسازی «image nation» دست به تولید فیلمی به نام «الکمین» کردهاند. «الکمین» فیلمی درباره توجیه حضور اماراتیها در یمن و اشغالگری در این کشور است.
اماراتیها فیلم الکمین را اینگونه معرفی کردهاند: «فیلمی از کارگردان TAKEN». آنها دوست دارند به واسطه نام کارگردان فرانسوی برای فیلمشان اعتبار بخرند. هر چند همه چیز فیلم «الکمین» به غیر از سرمایهگذار و بازیگرها، تقریباً غیراماراتی و وارداتی است. از «پیر مورل» فرانسوی، کارگردان فیلم و «جنیفر راث» تهیهکننده امریکایی گرفته تا نویسندگان آن «برندول برتل» (تهیهکننده فیلم سریع و خشن ۷) و «کورتیس برتل» (نویسنده و تهیهکننده مجموعه مدال افتخار) هیچ کدام اماراتی نیستند. مدیر فیلمبرداری فرانسوی است و آهنگساز آن «هری گریسون ویلیامز» یک انگلیسی است. لیست بلند بالای عوامل خارجی فیلم نشاندهنده عمق سینمایی است که اماراتیها ساختهاند.
الکمین؛ فیلمی در خدمت تجاوزگری
اماراتیها چند روزی است که «تریلر» (آنونس تبلیغاتی) فیلم «الکمین» را منتشر کردهاند و قرار است این فیلم تا سه روز دیگر بر پرده سینماها برود. آنها مدعیاند «الکمین» بزرگترین فیلمی است که در کشورهای عربی ساخته شده است. در این فیلم ۴۰۰ نفر بازیگر و عوامل حضور دارند. در معرفی «الکمین» تأکید شده که داستان آن واقعی است، داستان گیر افتادن نیروهای اماراتی در کمین یمنیها که از آنها با عنوان شورشیان نام برده میشود.
اماراتیها خیلی دوست دارند فیلم پرهزینهشان را در حد آثار برجسته هالیوودی بالا ببرند، برای همین هانا کاظم از مدیران میانی
«image nation» فیلم «الکمین» را با اثر هالیوودی «سقوط بلک هاوک» (سقوط شاهین سیاه) مقایسه کرده است، فارغ از اینکه آن فیلم نیز در توجیه اشغالگری امریکا بود و اماراتیها پس از سالها اکنون در جایی هستند که تلاش میکنند با تقلید از سینمای امریکا برای حضور اشغالگرانه در یمن، توجیه بتراشند.
به رغم تلاش اماراتیها برای اکران جهانی فیلم «الکمین» موضوع آن در تطهیر اشغالگری یمن، باعث شده است حتی سایتهای فارسیزبان ضدجمهوری اسلامی که قاعدتاً مخالف سیاستهای ایران در حمایت از مقاومت هستند، لب به انتقاد از پروپاگاندای اماراتیها بگشایند.
رادیو زمانه در گزارشی با انتقاد از فیلم «الکمین» این فیلم را پروپاگاندا (تبلیغات سیاسی) نامیده است. به عقیده این رسانه ضدایرانی «پروژه پرسر و صدا و پرهزینه کمین برگرفته از فیلمهای هالیوودی باید بیانگر دلاوریهای نیروهای اماراتی در یکی از فقیرترین کشورهای جهان باشد»، این سؤال را مطرح کرده که الکمین سرآغاز یک جنگ تبلیغاتی است؟ این رسانه تأکید کرده است: «باید توجه داشت فیلم «الکمین» در شرایطی به نمایش درمیآید که حوثیهای یمن در استان مأرب پیروزیهای چشمگیری به دست آوردهاند و به همین سبب هم نیروهای ائتلاف در حال تجدید آرایش نظامی هستند.»
اماراتیها از جمله نیروهای اشغالگری هستند که پس از تحولات یمن، به بهانه گرفتن امتیاز وارد میدان شدند و در رقابت با عربستان سعودی، نیروهای تحت حمایت خود را تقویت کردند، اما در نهایت نتوانستند به اهداف خود برسند و با آنکه هنوز نیز در یمن حضور دارند، این حضور محدود به بخشهای خاصی شده است، با این حال اماراتیها در فیلم «الکمین» خود را در قامت یک ارتش پیروز جلوه دادهاند. همه تلاش آنها این است که نشان دهند نیروهای اماراتی با رشادت و برادری و ایثار بر یمنیها پیروز میشوند!
خریدن اعتبار با پول نفت
«image nation» شرکتی اماراتی است که در زمینه تولید سرگرمیها از جمله فیلم فعالیت دارد. این شرکت با ساخت «الکمین» مدعی است بزرگترین فیلم عربی را ساخته است. از افتخاراتی که این شرکت به آن اشاره دارد این است که اولین شرکت در امارات است که توانسته محصولات خود را به نتفلیکس بفروشد. «image nation» حتی مدعی دریافت دو اسکار، یک جایزه بفتا و یک جایزه امی است. شاید تعجبآور باشد که چطور یک کشور عربی اسکار برده، اما هیچ کجا خبری از آن نیست؟! در اصل شرکت اماراتی به عنوان سرمایهگذار در پروژههای خارجی حضور پیدا میکند. آنها معتقدند اسکار مستند «free solo» (صعود ناامن) متعلق به آنهاست، در حالی که فقط یکی از تهیهکنندگان این مستند برنده اسکار هستند. «image nation» که بخش عمدهای از مدیران آن غیراماراتی هستند، نشاندهنده نوع مواجهه کشورهای پولدار، اما فاقد فرهنگ غنی با سینماست.
سینمای استراتژیک مغفولمانده
حال که اماراتیها لشکری از عوامل هالیوودی را با پول در کنار هم جمع کردهاند که برای سیاستهای اشغالگرانه ابوظبی در یمن فیلمی پروپاگاندا بسازند، رسانههای فارسیزبان ضدانقلاب نیز نگران این شدهاند که دیگران (احتمالاً منظور ایران و جبهه مقاومت است) بخواهند جواب این سینمای سیاسی را بدهند، در حالی که ایران متأسفانه سالهاست سینمای استراتژیک خود را به حاشیه رانده است و معدود آثاری که در زمینه سیاستهای بینالمللی جمهوری اسلامی ساخته میشود، اغلب آثاری قوی نیستند، به طوری که حتی در ایران نیز منتقدان زیادی پیدا میکنند و در حضورهای خارجی نیز چندان موفق عمل نمیکنند.
در روزگاری که اماراتیها برای داشتن سینما دست و پا میزنند، ایران با داشتن بیش از یک قرن سابقه سینما، نتوانسته است به درستی سینمای استراتژیک خود را تعریف و حمایت کند. «الکمین» میتواند تلنگری باشد برای آنچه در کنار گوش ما در حال رخ دادن است. دلارهای نفتی اگر نتواند برای اماراتیها صنعت سینمای بومی ایجاد کند ولی میتواند در راستای سیاستهای حاکمیتی آن کشور عمل کند؛ مسئلهای که در ایران نیازمند توجه بیشتر از سوی مدیران وزارت ارشاد است.