کد خبر: 1069750
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ادعای کاپیتان‌های استقلال و ذوب‌آهن مبنی بر کسر ۵ درصد از قرارداد بازیکنان و کسر مبالغی بابت هزینه‌های پزشکی (ایفمارک) توسط سازمان لیگ را نشر اکاذیب ندانست و این دو نفر را تبرئه کرد. این رای ابهامات بیشتری نسبت به وضعیت مالی سازمان لیگ فوتبال ایجاد کرده و مدیران این سازمان باید به طور شفاف راجع به اختلافاتی که در صحبت و عملشان وجود دارد، توضیح دهند.
بیست و یکمین دوره لیگ برتر فوتبال را باید فصل کودتا علیه سازمان لیگ نامید چرا که ناتوانی این سازمان در کسب درآمد برای باشگاه‌ها و از طرفی کسر مبالغی به بهانه حق عضویت و هزینه‌های درمانی از قرارداد بازیکنان، نارضایتی و اعتراض آن‌ها را به همراه داشته است.

پس از گرفته شدن حق تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی استقلال و پرسپولیس از سازمان لیگ فوتبال و همچنین درصد‌های متفاوتی که برای سهم سازمان لیگ از این راه درآمدزایی عنوان شد، حالا ماجرای حق عضویت بازیکنان برای این سازمان دردسرساز شده است.

ماجرا از اعتراض وریا غفوری به سازمان لیگ آغاز شد؛ جایی که کاپیتان استقلال به کسر پنج درصد از قرارداد بازیکنان توسط سازمان لیگ به بهانه حق عضویت گلایه کرد. پس از صحبت‌های وریا غفوری، مسعود ابراهیم‌زاده، کاپیتان ذوب آهن و سید جلال حسینی، کاپیتان پرسپولیس هم پشت او درآمدند و به این اقدام سازمان لیگ فوتبال اعتراض کردند.

واکنش سازمان لیگ به اعتراض بازیکنان چه بود؟ سازمان لیگ در بیانیه‌ای با کذب خواندن ادعای وریا غفوری و ابراهیم‌زاده (در آن زمان حسینی هنوز صحبت نکرده بود.) اعلام کرد که حق عضویت ۲.۵ درصد است نه پنج درصد و به دلیل نشر اکاذیب از کاپیتان‌های استقلال و ذوب‌آهن شکایت کرد.

در بیانیه سازمان لیگ آمده بود: "به اطلاع می‌رساند طبق بند د ماده ۱۳ اساسنامه فدراسیون فوتبال، دریافت حق عضویت بازیکنان و مربیان ۲.۵ درصد است که ۲ درصد فدراسیون فوتبال از سوی سازمان لیگ اخذ و به حساب فدراسیون فوتبال واریز می‌شود. نیم درصد از این مبلغ نیز اختصاص به توسعه فوتبال بانوان دارد. "

سازمان لیگ فوتبال در ادامه از وریا غفوری و مسعود ابراهیم‌زاده به دلیل نشر اکاذیب شکایت کرد. کمیته انضباطی، اما پس از بررسی این پرونده و مشاهده دفاعیات باشگاه استقلال و ذوب‌آهن، کاپیتان‌های این دو تیم را تبرئه کرد و صحبت‌های آن‌ها را نشر اکاذیب قلمداد نکرد.

متن رای کمیته انضباطی به این شرح است: "باتوجه صحبت‌های وریا غفوری بازیکن و کاپیتان تیم استقلال تهران درخصوص اخذ پنج درصد از قرارداد هر بازیکن، اعضای کمیته انضباطی پس از مطالعه گزارش و باتوجه به دفاعیات باشگاه استقلال، صحبت‌های غفوری را نشر اکاذیب ندانسته و رای برائت وی را صادر کرد.

در خصوص صحبت‌های مسعود ابراهیم زاده بازیکن و کاپیتان تیم ذوب آهن درخصوص اخذ مبالغی بابت حق عضویت و هزینه‌های پزشکی، اعضای کمیته انضباطی پس از مطالعه و گزارش و باتوجه به دفاعیات باشگاه ذوب آهن، صحبت‌های ایراهیم زاده را نشر اکاذیب ندانسته و رای برائت وی را صادر کرد. "

حالا به این رای با این دید توجه کنید که اخذ پنج درصد از قرارداد بازیکنان و اخذ مبالغی بابت هزینه‌های پزشکی از نظر کمیته انضباطی نشر اکاذیب نبوده در نتیجه می‌توان گفت که ادعای وریا غفوری و مسعود ابراهیم‌زاده درست بوده است. یعنی سازمان لیگ فوتبال، پنج درصد از قرارداد بازیکنان کسر می‌کند و بخشی از این مبلغ کسر شده بابت هزینه‌های پزشکی (ایفمارک) است.

جدا از پنج درصدی که تلویحا تایید شده، کسر مبلغ از قرارداد بازیکنان بابت هزینه‌های پزشکی عجیب است؛ به این دلیل که باشگاه‌ها هنگام مراجعه به ایفمارک برای انجام تست‌های پزشکی ابتدای فصل، هزینه‌شان را پرداخت می‌کنند و مشخص نیست به چه دلیل باید دوباره از قرارداد بازیکنان بابت ایفمارک مبلغی کسر شود. دلیل این اتفاق، پرداخت حقوق پرسنل ایفمارک عنوان شده، اما این دلیل زمانی که باشگاه‌ها هزینه‌های مراجعه بازیکنان را پرداخت می‌کنند، قانع کننده نیست.

این اقدام مانند این است که شما برای دریافت خدمات یا خرید جنس پول پرداخت کنید و در ادامه آن سازمان یا فروشگاه به شما بگوید پول پرداختی شما بابت خدمات یا جنسی بوده که خرید کرده‌اید و حالا باید مبلغی اضافه بابت حقوق پرسنل ما بدهید. آیا این کار منطقی است؟

این موارد، ابهامات زیادی راجع به موارد مالی سازمان لیگ فوتبال به وجود می‌آورد و آن‌ها باید به طور شفاف اعلام کنند که اگر این سازمان پنج درصد از قرارداد بازیکنان کم نمی‌کند، پس چرا اظهارات وریا غفوری نشر اکاذیب در نظر گرفته نشده است؟ چرا با وجود پرداخت هزینه‌های مراجعه بازیکنان به ایفمارک توسط باشگاه‌ها، دوباره مبلغی بابت هزینه‌های ایفمارک از قرارداد بازیکنان کسر شود؟ و سوالی که دیروز (یکشنبه) صبح پرسیدیم (سهم قانونی سازمان لیگ فوتبال چقدر است؟) چرا با وجود ۲۰ درصدی بودن سهم سازمان لیگ از تبلیغات محیطی، اعلام شد که سهم این سازمان ۲۵ درصد است؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار