کد خبر: 1069716
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۴

وزارت دفاع امریکا اعلام کرده است که مأموریت نظامی این کشور تا پایان ماه دسامبر تمام خواهد شد، با این حال انتشار برخی اخبار درباره تجهیز پایگاه‌های نظامی امریکا به سامانه‌های پدافندی جدید نشان می‌دهد که حضور نظامی واشنگتن اگرچه با آغاز سال نو میلادی در ظاهر رنگ می‌بازد، اما همچنان در قالب تجهیزات گسترده نظامی ادامه خواهد داشت.
پس از ترور شهید قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس و ابومهدی المهندس، نایب رئیس سازمان حشدالشعبی در فرودگاه بغداد، پارلمان عراق ژانویه ۲۰۲۰، طرح اخراج نظامیان امریکایی از خاک عراق را تصویب کرد. به دنبال یک رشته گفتگو، بغداد و واشنگتن جولای گذشته درباره خروج نیرو‌های رزمی ایالات متحده تا پایان سال جاری از عراق به توافق رسیدند و قرار شد تعدادی از نیرو‌های امریکایی برای مشاوره و آموزش نیرو‌های عراقی باقی بمانند. جان کربی، سخنگوی پنتاگون دیروز در تشریح مذاکرات میان لوید آستین با جمعه عناد، وزرای دفاع امریکا و عراق در حاشیه کنفرانس بین‌المللی منامه در بحرین، گفت که مأموریت نظامی امریکا در عراق پیش از پایان سال جاری میلادی خاتمه خواهد یافت. کربی در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: «امریکا به تعهدات خود در جریان گفتگو‌های راهبردی امریکا-عراق در جولای ۲۰۲۱ پایبند است و هیچ نیروی امریکایی با مأموریت رزمی تا پایان سال جاری میلادی در عراق نخواهد بود.» در بخشی از این بیانیه آمده است: «آستین به وزیر دفاع عراق گفت که نیرو‌های امریکایی به دعوت دولت عراق برای حمایت از نیرو‌های امنیتی این کشور حضور خواهند داشت.»‌گزارش‌ها از دیدار آستین و جمعه عناد حاکی از این است که طرفین درباره مرحله بعدی مأموریت نظامی امریکا نیز تبادل‌نظر کرده‌اند. اخباری که در این مورد منتشر شده، گویای این واقعیت است که این همکاری بر مشاوره، معاونت و اشتراک اطلاعات با نیرو‌های امنیتی عراق برای مقابله با داعش متمرکز خواهد بود.
گواه ادعای دروغین
سعد محمد الکعبی، تحلیلگر عراقی، دیروز با پرده برداشتن از برنامه امریکا برای ارسال سامانه‌های پدافندی سی-رام (C-RAM) جدیدی به پایگاه‌ها و سفارت خود در بغداد در گفتگو با المعلومه گفت که دروغین بودن ادعای امریکا درباره خروج از عراق با پایان سال جاری، پس از تجهیز پایگاه‌ها و سفارت این کشور در بغداد با این سامانه‌های پدافندی بیش از پیش روشن شد. الکعبی تصریح کرد: «اقدام جدید امریکا با پیش‌بینی حملات به سفارت و پایگاه‌های نظامی‌اش که نیرو‌های این کشور در داخل عراق در آن مستقر هستند انجام شد. به‌ویژه که همه متوجه خواهند شد توافق خروج نیرو‌های امریکایی از عراق چیزی جز تلاش برای ساکت کردن کسانی که خواستار خروج امریکا از عراق هستند، نیست» این تحلیلگر عراقی پیش‌بینی کرد که در صورت ادامه حضور نیرو‌های امریکایی در خاک عراق، رویارویی مستقیم روی دهد، به همین دلیل نیز واشنگتن خود را برای نصب این سامانه‌ها به منظور نظارت بر هرگونه حمله به نیرو‌های خود در پایتخت عراق آماده کرده است. ورود گسترده کاروان‌های لجستیکی امریکایی به خاک عراق، اختصاص مبالغ هنگفت برای توسعه پایگاه هوایی عین‌الاسد و اظهارات برخی مقامات عالی‌رتبه سیاسی و نظامی عراقی درباره اینکه عراق برای مبارزه با تروریسم به امریکا نیاز دارد، نشان می‌دهد که احتمالاً تنها مأموریت نیرو‌های امریکایی در عراق تغییر شکل می‌دهد و این نیرو‌ها از کشور خارج نخواهند شد.
دلایل کافی ابطال انتخابات
در عراق انتخابات پارلمانی اخیر همچنان بحث‌برانگیز است. به دنبال رایزنی هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح، حیدر العبادی، رئیس ائتلاف النصر و ایاد علاوی، رئیس ائتلاف الوطنیه با یکدیگر درباره تقلب، دفتر اطلاع‌رسانی العامری، اعلام کرد: «العامری، العبادی و علاوی در این دیدار‌ها بر ضرورت پیگیری شکایات در انتخابات پارلمانی به شیوه‌های قانونی و قضایی تأکید کردند.»‌عامری که چهار شنبه گذشته نیز گفته بود زیر بار تحمیل نخواهد رفت، گفت‌: «شکایت ائتلاف الفتح به دادگاه فدرال در روز پنج شنبه پیش، دارای ادله کافی برای ابطال و لغو نتایج انتخابات است.»‌العامری در ادامه اظهار داشت: «نماینده سازمان ملل متحد، کمیساریا را تحت کنترل خود دارد و نقشی منفی ایفا می‌کند و چنین مداخلاتی خارج از حیطه کاری او هستند. سرگردانی و سردرگمی در کار کمیساریا عامل اصلی بحران سیاسی کنونی است.» بر اساس این بیانیه، العامری خاطرنشان کرده است که کمیساریای عالی پیش از برگزاری انتخابات متعهد شده بود چند اقدام را به منظور اطمینان‌دهی درباره جلوگیری از تقلب در نتیجه انتخابات انجام دهد که به هیچ کدام از آن‌ها پایبند نبوده است. محمود الحیانی از رهبران ائتلاف الفتح عراق هم گفت: «تغییری که اخیراً بعد از تصمیمات هیئت قضایی در نتایج انتخابات پارلمانی به وجود آمد وجود تقلب و دستکاری در نتایج انتخابات را ثابت می‌کند. این دلیل و سندی است که تصمیمات هیئت قضایی به ویژه بعد از پیروزی نامزد‌های شکست خورده و شکست نامزد‌های پیروز آن را ثابت می‌کند.»‌الحیانی خاطرنشان کرد: «کشف عملیات تقلب و دستکاری از سوی هیئت قضایی گروه‌های سیاسی و مردمی را به افزایش فشار برای بازشماری دستی آرای تمام حوزه‌ها وادار خواهد کرد تا براساس اراده و خواست ملت عراق، نه براساس دستورکار‌های خارجی، عملیات تقلب به صورت کامل فاش شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار