در حالی که طبق قانون هوای پاک، موتورسیکلتها نیز موظفند به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند، اما در سال جاری صرفاً حدود ۱۶۰ دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه مراجعه کردهاند، در حالی که حدود ۳ میلیون موتورسیکلت در سطح شهر وجود دارد!
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران درباره معاینه فنی موتورسیکلتها اظهار کرد: در قانون صراحتاً قید شده که خودروها و موتورسیکلتها برای تردد به گواهی معاینه فنی نیاز دارند، اما در صورتی که از دارندگان این وسایل، گواهی معاینه فنی درخواست نشود، تعداد انگشتشماری به مراکز مراجعه خواهند کرد.
حسین مقدم با بیان اینکه شهرداری نمیتواند الزامی برای ارائه خدمات به متقاضیان تعیین کند، افزود: ۱۱ خط مکانیزه در شش مرکز برای معاینه فنی موتورسیکلتها راهاندازی کردهایم، اما تا زمانی که گواهی معاینه فنی از راکبان موتورسیکلتها خواسته نشود، طبیعتاً آنها نیز به مراکز معاینه فنی مراجعه نمیکنند.
مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران تصریح کرد: در سال جاری حدود ۱۶۰ دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه مراجعه کردهاند، در حالی که حدود ۳ میلیون موتورسیکلت در سطح شهر وجود دارد!
وی خاطر نشان کرد: ضابط اجرای قانون، پلیس راهور است؛ البته در اجرای قانون مشکلات و ملاحظاتی از جمله اینکه صاحبان برخی موتورسیکلتها از این وسیله برای امرار معاش استفاده میکنند و نباید در شرایط اقتصادی کنونی تحت فشار قرار گیرند، وجود دارد، اما نباید قانونگریزی هم وجود داشته باشد.
مقدم خاطر نشان کرد: خودروهای سواری هنگام خرید و فروش به گواهی معتبر معاینه فنی نیاز دارند، پلیس هنگام چک کردن مدارک رانندگان خودروهای سواری، گواهی معاینه فنی را هم اخذ میکند، برای موتورسیکلتها نیز باید چنین الزامی وجود داشته باشد، اما متأسفانه اکنون شرایط اینطور نیست؛ اقداماتی از این دست و همچنین تعیین جریمه میتواند منجر به ضمانت اجرایی قانون شود.
وی با اشاره به تعداد مراکز معاینه فنی خودروهای سبک در شهر تهران گفت: تعداد خطوط معاینه فنی خودرو تا سال ۹۶ شامل ۴۰ خط معاینه فنی بود که طی چهار سال اخیر به ۵۶ خط افزایش یافت، اما با انصراف چند مرکز معاینه فنی متعلق به بخش خصوصی، به حدود ۵۴ خط رسید.